لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

تداوم اعتراضات و بازداشت‌ها در اردبیل


نمایی از دریاچه ارومیه
نمایی از دریاچه ارومیه
به دنبال انتشار اعلامیه‌های فراخوان اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه و دعوت مردم برای برپایی تظاهرات در روز دوشنبه، ۲۱ شهریور، ماموران امنیتی اردبیل ده‌ها فعال مدنی را در این استان دستگیر کردند.

عباس لسانی، عسگر اکبرزاده، مسلم اکبرزاده، ابراهیم رشیدی، حسن کریم‌زاده، عیسی عزیزی، نصرت‌الله ولی‌زاده، رحیم غلامی، حمید قوتی، علی خیرجو، مهدی اصولی، علی بابایی و بابک جوانشیر اسامی چند تن از فعالان آذربایجانی در استان اردبیل است که در تظاهرات پراکنده روز گذشته اردبیل یا قبل آن به دست ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

به گزارش انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، بازداشت این افراد پس از آن صورت می‌گیرد که فعالان آذربایجانی با پخش اعلامیه‌هایی در اعتراض به سیاست‌های حکومت ایران در قبال مرگ دریاچه اورمیه مردم را به تجمع برای روز دوشنبه ۲۱ شهریور ۱٣۹۰ فراخوانده بودند.

در راستای همین تدابیر امنیتی روز یک‌شنبه ۲۰ شهریور نیروهای اطلاعاتی عسگر اکبر‌زاده، فعال مدنی و دانشجویی در آذربایجان، را در پلیس راه آستارا – نمین در نزدیکی اردبیل در مسیر بازگشت از تهران دستگیر کردند.

طبق گزارشات رسیده، روز یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری، تجمعات پراکنده‌ای در سطح استان اردیل برگزار شده که با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شده است.

از طرفی طبق اخبار رسیده در همین روز نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل هاشم مغانلی فعال مدنی ساکن اردبیل قصد بازداشت او را نیز داشته‌اند که وی در خانه حضور نداشته است. ماموران ضمن تفتیش منزل نام برده، کتاب‌ها و وسایل شخصی او را با خود برده‌اند.

همگام با این دستگیری‌ها، روز جمعه ۱٨ شهریور نیروهای امنیتی عباس لسانی، زندانی سیاسی سابق از سال ۸۳ تا ۸۶ و فعال مدنی آذربایجانی در اردبیل، را بدون نشان دادن هر گونه حکم بازداشتی در منزلش دستگیر و به وزارت اطلاعات این شهر منتقل کردند. وی تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است.

در همین حال خانواده او گمان می‌کنند که او هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می‌برد، چرا که او قبلا «اعلام داشته بود که در صورت هر گونه بازداشت خودسرانه‌ای دست به اعتصاب غذا خواهد زد».

هفته گذشته نیروهای امنیتی با مراجعه به محل کار آقای لسانی، تنی چند از فعالان مدنی آذربایجان به نام‌های رحیم غلامی، محمد بدلی و طه هاشم‌پور را که آنجا حضور داشتند دستگیر کرده بودند.

در این میان از وضعیت حمید قوتی، دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد اردبیل، که روز یک‌شنبه ۱٣ شهریور ۱٣۹۰ توسط ماموران اطلاعاتی دستگیر شده است اطلاعی در دست نیست.

چندی پیش نیز چند فعال مدنی دیگر به نام‌های حسین عباداللهی و حمید واثق در اردبیل بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بودند.

روز یک‌شنبه سازمان دیدبان حقوق بشر در طی اعلامیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت معترضان به خشک شدن دریاچه ارومیه، از مقامات ایران خواسته است که به این افراد اجازه تجمع دهند.

مقامات ایران از ارائه مجوز رسمی به تجمعات اعتراضی مردم نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه خودداری می‌کنند. این در حالی است که سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی روز چهارشنبه هفته گذشته اذعان داشت که «موضوع محیط زیست بسیار «خوب و مقدس» است... معتقدیم اعتراض حق دوستداران محیط زیست است، اما باید نوع اجتماع قانونی باشد و برای برگزاری میتینگ مجوز گرفته شود».

طبق گزارش دیدبان حقوق بشر، تاکنون صد‌ها معترض به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شده‌اند. برپایه گزارش انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران تعداد بازداشت‌شدگان بالغ بر سه هزار نفر است.

در همین حال تعداد اندکی از این بازداشت‌شدگان با سپردن وثیقه‌های سنگین موقتا آزاد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG