لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

یکی از بنیان‌گذاران فیس‌بوک شبکه اجتماعی خود را راه‌اندازی کرد


کریس هیوز، بنیان‌گذار وب‌سایت اجتماعی جومو
کریس هیوز، بنیان‌گذار وب‌سایت اجتماعی جومو
کریس هیوز، یکی از پایه‌گذاران شبکه فیس‌بوک، یک شبکه مجازی گروهی - اجتماعی جدید را راه‌اندازی کرده است به نام «جومو» Jumo که هدف آن دادن امکانات ارتباطی و شبکه‌سازی لازم برای هر کاربری است که به موضوعی ویژه علاقه‌مند است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان،‌ کریس هیوز که در سال ۲۰۰۷ برای مدیریت کارزار تبلیغاتی باراک اوباما در عرصه رسانه‌های مدرن فیس‌بوک را ترک کرد، وب‌سایت جدید خود را از ماه مه سال جاری به شکل محدود و آزمایشی راه‌اندازی کرد. در آن زمان این وب‌سایت در حقیقت فقط صفحه‌ای روی اینترنت بود که از مراجعان انواع و اقسام سوالات گوناگون و گاه عجیب یا بسیار ساده را می‌پرسید. علاوه بر آن افراد می‌توانستند با به جا گذاشتن آدرس ای‌میل خود اطلاعات بعدی مربوط به این شبکه گروهی جدید را دریافت کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌افزاید که از آن زمان تاکنون مشخص شده است که کریس هیوز با برنامه‌ریزی هدفمند موفق شده است بیش از سه هزار و پانصد موسسه فعال در عرصه‌های گوناگون اجتماعی را با وب‌سایت خود همراه کند.

به گفته آقای هیوز، بسیاری می‌خواهند در مسائل اجتماعی گوناگون از مسائل زیست‌محیطی و کمک به نیازمندان گرفته تا مسائل فرهنگی فعال باشند و به این برنامه‌ها کمک کنند. وب‌سایت گروهی وی قرار است ارتباط و اشکال مناسب برای مشارکت وسیع و دلسوزان در هر یک از این زمینه‌ها را فراهم آورد.

نحوه طراحی صفحات و ابزارهای این وب‌سایت با فیس‌بوک شباهت فراوانی دارد. هر مراجعه‌کننده به این سایت پس از بررسی گزینه‌های موجود برای مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌یافته اجتماعی گزینه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. پس از آن صفحه ویژه آن کاربر با تمام اطلاعات و امکانات برای تماس و مشارکت فعال خلق شده و در برابر وی قرار می‌گیرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، امکانات موجود در این شبکه به کاربران امکان می‌دهد که به طور مستمر از فعالیت و پیشرفت کار در عرصه‌های مورد نظر خود باخبر شوند. به آنها امکان می‌دهد که با استفاده از ابزاری مثل «ستون دوستداران» در فیس‌بوک از حوزه‌های علاقه‌مندی و نوع فعالیت اجتماعی دوستان خود باخبر شوند.

اگر فیس‌بوک وسیله مناسبی برای ارتباط با دوستان یا باخبر شدن از گذران زندگی و کارهای شخصی آنهاست، وب‌سایت گروهی جومو با هدف زمینه‌سازی فعالیت اجتماعی موثر برای شهروندان طراحی شده است. هدف نهایی آن این است که با حضور و مشارکت علاقه‌مندان وزنه هر یک از این نهادهای اجتماعی و غیردولتی را افزایش داده و به این نهاد و علاقه‌مندان آنها امکان دهد که نیروی خود را بهتر سازمان‌دهی کرده و بسیج کنند.

کریس هیوز در تشریح دلیل طراحی یک چنین شبکه گروهی می‌گوید: «در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از نهادهای اجتماعی، نهادهای مدنی و سازمان‌های دولتی مشغول فعالیت‌های بسیار مثبت وموثری هستند. چالش مهم برای ما نه تجدید نظر در مورد نحوه ارتباط بین مردم و این عرصه‌ها، بلکه فراهم کردن ابزارها برای مشارکت و حمایت از این نوع فعالیت است. نکته مهم این است که افراد علاقه‌مند بتوانند در فعالیت‌های موجود و جاری نقش ایفا کنند.
XS
SM
MD
LG