لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

سوتی سارکوزی و اوباما درباره نتانیاهو در اجلاس گروه ۲۰


نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، در گفت‌وگویی خصوصی و پشت پرده با باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش، که ناخواسته از میکروفون‌ها در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در کن فرانسه پخش شد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را «دروغگو» توصیف کرد.

آقای سارکوزی این سخنان را لابه‌لای مکالمه‌ای خصوصی با باراک اوباما مطرح کرد، ولی خبر نداشت که هنگام بیان این جملات میکروفون‌ها باز هستند و سخنان وی ضبط می‌شوند.

یک گزارشگر خبرگزاری رویترز که این جملات را شنیده تایید کرده است که رئیس جمهور فرانسه با اشاره به آقای نتانیاهو گفته است: «نمی‌توانم وی را تحمل کنم، او دروغگو است.»

طبق گزارش این خبرنگار، باراک اوباما هم در پاسخ به آقای سارکوزی گفته است: «از دستش کلافه‌ای؟ من چه که مجبورم هر روز با او کار کنم.»

این جملات ظاهرا هنگامی بین دو طرف رد و بدل شده است که رهبران آمریکا و فرانسه در حال گفت‌وگو پیرامون رای مثبت فرانسه به تصمیم یونسکو برای پذیرش عضویت فلسطینیان بوده‌اند. دولت آمریکا با این تصمیم مخالفت کرد. سپس گفت‌‌وگوی دو طرف به بحث در مورد شخصیت نخست وزیر اسرئیل کشیده می‌شود.

ظاهرا خبرنگاران حاضر در کنفرانس خبری در محل اجلاس گروه ۲۰ پس از شنیدن این گفت‌وگو توافق می‌کنند که سخنان رئیس جمهور فرانسه را برملا نکنند. اما در ‌‌نهایت این خبر به وب‌سایت‌ها و روزنامه‌های فرانسوی درز کرد و خبرنگاری که این جملات را شنیده بود صحت آن را تایید کرد.

در حالی که این گفته عالی‌ترین مقام فرانسه روز گذشته در مطبوعات اسرائیل بازتاب گسترده‌ای داشت، سخنگوی دفتر نخست وزیر اسرائیل از واکنش به آن امتناع کرده است.

کاخ سفید و دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز هر دو از تایید یا تکذیب این خبر امتناع کرده‌اند.

در همین حال احتمال داده می‌شود که اظهارنظرهای انتقادآمیز باراک اوباما در مورد بنیامین نتانیاهو از سوی مخالفان جمهوری‌خواه رئیس جمهور آمریکا مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد، همان مخالفانی که اخیرا آقای اوباما را به لطمه زدن به مناسبات آمریکا و اسرائیل متهم کرده‌اند.

کار‌شناسان می‌گویند که فشار رقبای جمهوری‌خواه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ در آمریکا باعث شده است که رئیس جمهور آمریکا در نطق امسال خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد موضع تندی در دفاع از اسرائیل اتخاذ کند. در حالی که قبلا او برای پیشبرد روند مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان معتقد بود که باید به دولت اسرائیل فشار بیشتری وارد شود.
XS
SM
MD
LG