لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

آلن ایر: همه طرف‌های درگیر مذاکرات اتمی «خط قرمز» خود را دارند


آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا
آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا

در حالی که ضرب الاجل گفتگوهای ايران و قدرت‌های جهانی برای رسيدن به توافق نهايی روز سه‌شنبه به مدت يک هفته ديگر تمديد شد، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه ايالات متحده در گفتگو با صدای آمريکا تاکيد کرد که همه طرف‌های درگير در اين مذاکرات خط قرمز خود را دارند.

آلن اير که همراه هيئت مذاکره‌کننده آمريکا در وين پايتخت اتريش بسر می‌برد، در پاسخ به اين پرسش ستاره درخشش رئيس بخش فارسی صدای آمريکا که آيا خطوط قرمز تعيين شده رهبری ايران باعث طولانی شدن مذاکرات شده است يا خير، گفت همه طرف‌های درگير برای پيشبرد منافع ملی خود دارای خط قرمز و هدف نهايی هستند.

به گفته او، هدف نهايی ايالات متحده از گفتگوهای جاری، اطمينيان حاصل کردن از اين است که ايران به سلاح هسته‌ای دست پيدا نخواهد کرد.

آلن اير در ادامه با اشاره به باقی ماندن برخی اختلافات عمده ميان دو طرف، گفت برخی از اختلاف‌ها هنوز حل نشده‌اند و ما نياز داريم به وقت بيشتر که به يک راه حل نهايی برسيم که هم مورد پسند ايران باشد و هم مورد پسند گروه ۱+۵.

ايران و شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ شامل ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، سوم آذر ۱۳۹۲ به توافقی اوليه برای حل پرونده هسته‌ای ايران دست يافتند، که قرار بود ظرف يک سال به توافق نهايی تبديل شود.

اين مهلت بعداً تا پايان ماه ژوئن سال جاری (امروز نهم تير ماه ۱۳۹۴) تمديد شد، و گفتگوهای فشرده دو طرف همچنان در وين، پايتخت اتريش، با هدف نگارش متن توافق جامع ادامه دارد.

طبق آخرين گزارش ها، طرفين توافق کردند مذاکرات را تا هفتم ژوئيه (۱۶ تير ماه) ادامه دهند.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمريکا، همچنين در پاسخ به پرسش يکی از مهمانان برنامه ويژه بخش فارسی صدای آمريکا درباره گزارش‌های اخير در مورد ارسال نامه از سوی باراک اوباما رئيس جمهوری ايالات متحده به رهبر جمهوری اسلامی ايران، گفت «چنين نامه‌ای از سوی پرزيدنت اوباما به رهبر ايران داده نشده است.»

وی همچنين در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی برخی کشورهای منطقه، از جمله اسرائيل و عربستان سعودی، از توافق احتمالی اتمی با ايران گفت «اگر بتوانيم به توافق برسيم، نتيجه آن است که هم جهان و هم منطقه امن‌تر می‌شود؛ يعنی تهديد هسته‌ای ايران از بين خواهد رفت.»

به گفته آلن اير، رئيس جمهوری ايالات متحده برای قانع کردن «دلواپسان» کار ساده‌ای در پيش ندارد، اما به هر حال اين کار امکان‌پذير است، و ما می‌توانيم با دليل به جهان نشان بدهيم که با اين توافق، در صورت رسيدن به آن، جهان امن‌تر شده است.

آمريکا و همپيانان آن می‌گويند ايران در پوشش يک برنامه صلح‌آميز هسته‌ای در صدد دستيابی به توانايی ساخت سلاح هسته‌ای است. اتهامی که ايران آن را رد می‌کند و می‌گويد هدف از اين برنامه، توليد انرژی و همچنين کاربردهای فناوری هسته‌ای در امور پزشکی و کشاورزی است.

-------------------------------------------------

منبع صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG