لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

آیا «مرگ بر آمریکا» را می‌توان یک شعار ملی تلقی کرد؟


تظاهرات ۱۳ آبان ماه در تهران
تظاهرات ۱۳ آبان ماه در تهران

«مرگ بر آمریکا»؛ این شعاری‌ست که از آغاز انقلاب اسلامی در ایران شنیده شده و اکنون حدود ۳۷ سال بعد فرمانده کل ارتش ایران می گوید این شعار به عنوان شعار ملی، همیشه باقی خواهد ماند.

گزارش شاهین بشیری در مورد شعار «مرگ بر آمریکا»
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:30 0:00
لینک مستقیم

این درحالی ست که شعار «نه شرقی، نه غربی» و «مرگ بر شوروی» نه به دلیل فروپاشی اتحاد شوروی سابق بلکه به دلیل روابط تنگاتنگ راهبردی جمهوری اسلامی با روسیه بخصوص در گرماگرم بحران مذاکرات هسته‌ای ایران عملا به فراموشی سپرده شده و دیگر هیچ‌گاه شعار«مرگ بر روسیه» در ایران شنیده نمی‌شود.

هرگاه نیز تصمیمی مبنی بر تعدیل روابط با آمریکا و به تبع آن به حاشیه رفتن شعار مرگ بر آمریکا مطرح شده رهبر جمهوری اسلامی بلافاصله دخالت کرده تا مانع آن شود.

سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش ایران در حاشیه بازدید از سامانه شبیه‌ساز جنگنده میگ ۲۹ که به تازگی توسط نیروی هوایی ارتش تولید شده است، تاکید کرد: « این مرگ بر آمریکا و مرگ بر قلدری باید در یک باور ملی تجلی پیدا کند.».

به گزارش خبرگزاری فارس این مقام ارشد نظامی گفت «ایران فریب آمریکا را نخواهد خورد.»

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه (۲۸ سپتامبر/ ۶ مهر) در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با انتقاد ازاقدامات ایران در ایجاد اهرم‌های قدرت و دامن زدن به درگیری‌های قومی در منطقه، این‌گونه اعمال را باعث انزوای ایران در حوزه تجارت و بازرگانی دانست و گفت:«مردم ایران صاحب یک تاریخ پرافتخار و ظرفیت های فوق العاده اند اما شعار «مرگ بر آمریکا» اشتغال زایی نمی‌کند و ایران را امن تر نمی کند».

اما شعار «مرگ بر آمریکا» را باید تنها در حد شعار تلقی کرد یا سیاست جمهوری اسلامی را بر مبنای آن می توان تعریف و تحلیل کرد؟ محمدرضا حیدری سرکنسول سابق ایران در اسلو در این زمینه معتقد است که حیات جمهوری اسلامی در تداوم این شعار است و بر اساس همین سیاست است که ایران می‌تواند با گروه‌های ویژه‌ای در منطقه ارتباط برقرار کند.

سخنان عالی‌رتبه‌ترین مقام نظامی ایران در مطرح کردن «شعار مرگ بر آمریکا به عنوان شعار ملی ایرانیان» در حالی بیان می‌شود که حتی نمایندگان مجلس ایران هم سخنانی مشابه بر زبان آورده اند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در حاشیه مراسم گرامیداشت روز ۱۳ آبان در جمع خبرنگاران درباره ادامه مبارزه علیه سیاست‌های آمریکا گفت: تا وقتی آمریکا مظهر عالی به گفته وی «استکبار جهانی» است مبارزه ادامه خواهد داشت..

وی درباره شعار «مرگ بر آمریکا» ادامه داد: «مرگ بر آمریکا در شعار نباید باقی بماند و باید در شعور ملت ایران استمرار یابد.»

XS
SM
MD
LG