لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۸

پهپادهای مسافربر به دوبی می‌آیند


یگ پهپاد مسافربر که قرار است از تابستان اینده در دوبی مشغول کار شود
یگ پهپاد مسافربر که قرار است از تابستان اینده در دوبی مشغول کار شود

مقامات شهر دوبی امیدوارند که تا اوایل تابستان پرواز پهپادهای با سرنشین در این شهر تبدیل به یک امر عادی شود.

امارات متحده عربی قصد دارد دوبی را تبدیل به یکی از اولین شهرهای «دنیای آینده» کند. استفاده از پهپاد EHang 184 که ساخت کشور چین است و یک پرواز آزمایشی به دور برج العرب، برج معروف شهر دوبی داشته، یکی از این اقدامات است.

به گزارش شبکه خبری سی بی اس مدیر آژانس راه و ترابری دوبی می‌گوید که این پهپاد یک مدل آزمایشی نیست و آنها آن را در آسمان دوبی امتحان کرده اند. اما سوال اساسی این است که آیا این پهپادها- که شکلی شبیه به تخم مرغ دارند، آیا واقعا جایگزین تاکسی‌ها و وسایل حمل و نقل در شهر شلوغی مثل دوبی خواهند شد؟

پاسخ مسئولان راه و ترابری دوبی به این سوال مثبت است. این پهپادها توانایی حمل مسافرینی با وزن تقریبا ۱۱۰ کیلو و یک چمدان کوچک را دارند. صندلی‌های این پهپاد تک سر نشین شبیه صندلی‌های ماشین‌های مسابقه‌ای است. وقتی مسافری سوار می‌شود، کافی است که فقط آدرس را در صفحه ای دیجتالی که مانند آیپد است، وارد کند. بعد از آن پرواز خود به خود آغاز می‌شود.

این پهپاد که با باطری کار می‌کند (و هر شارژ آن نیم ساعت عمر دارد)‌می‌تواند مسافت پنجاه کیلومتر را پرواز کند. سرعت این پهپاد به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، اما مسسولین می‌گویند که سرعت مجاز آن برای پرواز در آسمان دوبی ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

پهپاد EHang 184 به اینترنت 4G متصل است و پروازهای آن توسط گروهی از متخصصان در اتاق کنترلی در روی زمین کنترل می‌شود.

امارات متحده عربی مدتهاست در حال تلاش برای درآمیختن فن‌آوری‌های روز با زندگی روزمره ساکنان این کشور است. حاکم دوبی، شیخ محمد بن رشید ال مکتوم، سال گذشته اعلام کرده بود که تا می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰، بیست و پنج درصد مسافرت‌های درون‌شهری ساکنان دوبی با خودروهای بدون راننده صورت گیرد. در حال حاضر خودروهای بدون سرنشین و جعبه مانند EZ10، ساخت شرکت ایزی ‌مایل فرانس، در اطراف برج الخلیفه، بلندترین برج جهان، در رفت آمدند.

در همین راستا، مسئولان دوبی با شرکت هایپرلوپ، که مقر آن در لس آنجلس است و قطارهای با سرعت بسیار بالا می سازد، هم وارد مذاکره شده تا به بررسی امکان ساخت تونلی برای تردد این قطار بین ابوظبی و دوبی بپردازد.

XS
SM
MD
LG