لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

دست‌کم چهار نفر در زمین‌لرزه استان فارس جان باختند


به دنبال وقوع زمین لرزه‌ای به قدرت ۵ و یک دهم ریشتر در شهرستان خنج در جنوب استان فارس تاکنون چهار نفر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پنج نفر از اتباع افغانستان در اتاقک نگهبانی یک باغ در روستای« سیف آباد»سکونت داشتند که بر اثر فر ریختن دیوار و سقف اتاقک چهار نفر کشته شدند و یک نفر مجروح شده است.

ستاد مدیریت بحران شهرستان خُنج نیز اعلام کرد که سه نفر در روستای «چاه طلا» مصدوم و به صورت سرپایی درمان شده اند.

این ستاد از قطع برق، ترک خوردگی دیوارساختمانهای قدیمی، ریزش دیوارهای گلی خانه ها و تخریب سایه بان پارکینگ خانه ها براثر این زمین لرزه خبر داده است.

مدیریت بحران استانداری فارس نیز اعلام کرد که چهار روستای «خیرآباد»، «سیف آباد»، «چاه طلا» و «تخته»، متاثر از زلزله بودند.

براساس اعلام شبکه لرزه نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه ساعت۶ و ۳ دقیقه و۲۶ ثانیه صبح روز جمعه، ۱۷دی ماه، رخ داده است.

شهرستان« خُنج» در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شیراز واقع است.

پیش از این بسیاری از کارشناسان و مقامات دولتی اعلام کرده بودند که به دلیل مواردی چون استاندارد نبودن ساختمانها ، استاندارد نبودن شبکه های گاز، برق و آب و همچنین آموزش ندیدن شهروندان برای انجام اقدامات لازم، تلفات زلزله های احتمالی بزرگ در ایران و به خصوص تهران و شهرهای بزرگ بسیار بالا خواهد بود.

مرتضی طالبیان، رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی ایران، روز دوشنبه ۲۱ تیر از شناسایی «گسل‌های بزرگ و پنهان در شهر تهران» خبر داده و اعلام کرده بود که با توجه به یافته‌های جدید «تمامی شهر در معرض خطر زمین‌لرزه قرار دارد».

در همین حال برخی از مقامات دولت ایران با اشاره به وجود گسل‌های فعال در اطراف تهران هشدار داده‌اند که زلزله بزرگ در این شهر ممکن است به کشته شدن چندین میلیون نفر منجر شود.

از جمله یحیی رحیم‌صفوی، دستیار ارشد نظامی رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۴ آذر با انتقاد از ترافیک و ساخت و ساز‌های صورت گرفته در تهران٬ اظهار امیدواری کرده بود که زلزله‌ای در این شهر رخ ندهد.

زلزله بم در استان کرمان در سال ۸۲، یکی از بزرگترین زلزله‌های ایران است که آمارهای متفاوتی از تلفات آن گزارش شده است.

بر پایه یکی از آمارها، حدود ۴۰ هزار نفر در این زلزله جان خود را از دست دادند، حدود ۵۰ هزار نفر مجروح شدند، و بیش از صدهزار نفر بی‌خانمان شدند.

XS
SM
MD
LG