لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

بازتاب ديدار روحانی-کامرون؛ «پايان ۳۵ سال رابطه سرد»


ديدار حسن روحانی و ديويد کامرون و ديدارها و سخنرانی رئيس جمهوری اسلامی در نيويورک بازتاب گسترده ای در روزنامه های پنج شنبه ايران داشته است.

دستکم دوازده روزنامه از جمله شرق، ايران، آرمان، ابتکار، فرهيختگان، شهروند، آفتاب يزد، دنيای اقتصاد، گسترش صنعت، تعادل، و اعتماد عکس يک خود را به ديدار حسن روحانی با ديويد کامرون اختصاص داده اند.

روزنامه آرمان ديدار حسن روحانی و ديويد کامرون را «ديدار تاريخی در پرونده ايران-انگليس» توصيف کرده و روزنامه ايران نيز اين ديدار را «پايان ۳۵ سال رابطه سرد» ارزيابی کرده است.
روزنامه اعتماد ضمن انتشار عکسی از ديدار رئيس جمهوری اسلامی ايران با نخست وزير انگلستان، نوشته است: «حسن روحانی و ديويد کامرون که تا چندی پيش کسی تصور ديدار آنها با همديگر را نمی‌کرد، حالا در حاشيه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دست‌های يکديگر را فشردند.»

روزنامه های رسالت، کيهان، جوان، و جام جم در صفحه يک خود به ديدار رئيس جمهوری اسلامی ايران با نخست وزير انگلستان اشاره نکرده اند يا آن را در متن خبرهای مربوط به سفر حسن روحانی منتشر کرده اند. روزنامه حمايت از جمله روزنامه های نزديک به اصولگرايان است که خبر اين ديدار را در يکی از تيترهای صفحه يک» خود مورد توجه قرار داده است.

روزنامه جوان در شماره پنج شنبه خود نوشته است که محمد جواد ظريف از نظر انگليسی ها «قابل فريب دادن» است و روزنامه وطن امروز هم وزير خارجه دولت حسن روحانی را برای دومين روز متوالی مورد اتهام و حمله قرار داده است.

روزنامه شرق هم در تيتر يک و هم در سرمقاله شماره پنج شنبه سخنرانی رئيس جمهوری آمريکا در مجمع عمومی سازمان ملل را مثبت ارزيابی کرده است و روزنامه مردمسالاری نيز آن «نطق لبخند اوباما به ايران» توصيف کرده است.
روزنامه جام جم نيز سخنرانی رئيس جمهوری آمريکا را «اذعان بر صلح آميز بودن برنامه های هسته ای ايران» توصيف کرده است.

روزنامه ايران در تيتر يک شماره پنج شنبه خود از سخنگوی دولت خبر داده است که «طی روزهای آينده مذاکراتی فی‌مابين قوای مجريه و قضاييه برگزار می شود.»
روزنامه جهان صنعت نيز «جزيياتی از محکوميت ۸ فعال فيسبوکی به ۱۲۷ سال حبس» را به نقل از وکيل فعالان فيسبوکی منتشر کرده است.

بازتاب ديدار روحانی-کامرون؛ پايان ۳۵ سال رابطه سرد

ديدار حسن روحانی و ديويد کامرون و ديدارها و سخنرانی رئيس جمهوری اسلامی در نيويورک بازتاب گسترده ای در روزنامه های پنج شنبه ايران داشته است.
دوازده روزنامه از جمله شرق، ايران، آرمان، ابتکار، فرهيختگان، شهروند، آفتاب يزد، دنيای اقتصاد، گسترش صنعت، تعادل، و اعتماد عکس يک خود را به ديدار حسن روحانی با ديويد کامرون اختصاص داده اند.

روزنامه آرمان ديدار حسن روحانی و ديويد کامرون را «ديدار تاريخی در پرونده ايران-انگليس» توصيف کرده و روزنامه ايران نيز اين ديدار را «پايان ۳۵ سال رابطه سرد» ارزيابی کرده است.
روزنامه شرق نيز نوشته است که نخست وزير انگلستان پس از ديدار با حسن روحانی گفته است: «پاره ای از تاريخ ساخته شد.»

اين روزنامه نوشته است: «شامگاه سه‌شنبه تا عصر چهارشنبه به وقت تهران، حسن روحانی در نيويورک ساعات شلوغی را داشت. ملاقات با نخست‌وزير انگليس، روسای جمهوری فرانسه، اتريش و اسلونی، دبيرکل سازمان‌ملل و همچنين وان رامپوی، رييس شورای اروپا از برنامه‌های مهم رييس‌جمهوری ايران بود.»

به گزارش اين روزنامه، در ديدار حسن روحانی با رييس شورای اروپا، کاترين اشتون مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز حضور داشت و در حاشيه اين ديدار نيز «اشتون و محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران فرصت يافتند و دقايقی به‌صورت ايستاده با يکديگر گفت‌وگو کنند.»

شرق درباره ديدار حسن روحانی با ديويد کامرون هم نوشته است: «ديدار رييس‌جمهوری ايران و نخست‌وزير انگليس که يک‌ساعت به طول انجاميد، درست زمانی بود که باراک اوباما، رييس‌جمهوری آمريکا در صحن مجمع عمومی مشغول نطق ساليانه‌اش بود.»
به نوشته اين روزنامه هرچند، تاکنون «جزييات و محتوای» اين مذاکره منتشر نشده است، اما «پس از اين ديدار، خبرنگار روزنامه سان در نقل قولی که روزنامه گاردين نيز آن را منتشر کرده، گزارش داد که نخست‌وزير انگليس به دستيار خود گفته است: پاره‌ای از تاريخ ساخته شد.»

روزنامه اعتماد ضمن انتشار عکسی از ديدار رئيس جمهوری اسلامی ايران با نخست وزير انگلستان، نوشته است: «حسن روحانی و ديويد کامرون که تا چندی پيش کسی تصور ديدار آنها با همديگر را نمی‌کرد، حالا در حاشيه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دست‌های يکديگر را فشردند.»

اين روزنامه ديدار روحانی-کامرون را « بمب خبری روز چهارشنبه نيويورک» توصيف کرده و آن را مقدمه احتمالی «تحولات گسترده‌ در روند پرونده هسته‌ ای» ارزيابی کرده و نوشته است: « بالاترين مقامات اجرايی کشورهايی که سه سال پيش سفارتخانه‌های‌شان به مرز تعطيلی رسيده بودند مسيری رو به جلو را در پيش دارند و تاريخ را تغيير دادند. سفارتخانه‌ها تعطيل شده بود، کارداری تعيين نشده بود، پرچم‌ها پايين آمده بود و طرح مجلس برای کاهش سطح روابط هم همه‌چيز را سرد کرده بود. آمدن حسن روحانی اما شرايط را متفاوت کرد. با آمدنش نخست‌وزير انگلستان برايش پيام تبريک فرستاد، در از سرگيری روابط پيشقدم شد. کمی بعد وزرای خارجه دو کشور ديدار کردند و کمی آن‌طرف‌تر تماس تلفنی نخست‌وزير بريتانيا با رييس‌جمهور کشورمان کار را تمام کرد. کاردار غيرمقيم تعيين شد و کمی بعد پرچم‌ها افراشته شد.»

مهشيد ستوده گزارش نويس روزنامه اعتماد همچنين نوشته است: «حالا اما فصل جديدی از روابط رقم خورده است. روابطی که با همين فشردن دو دست کليدی شده است. بازگشايی سفارتخانه‌های دو کشور دور از انتظار نيست که بدون شک روابط هم گسترده‌تر خواهد شد.»

اين روزنامه از ديدار حسن روحانی و وديود کامرون استقبال کرده و نوشته است: «دولت حسن روحانی شايد تنها در يک مورد با دولت سابق از خود شباهت داشته باشد. دولت يازدهم همچون دولت دهم "نخستين‌های" زيادی را در پرونده خود دارد. نخستين‌ها اما اين‌بار از جنس تخلف يا سردی روابط نيست» و از «جنس همين ديدارهايی است که تنها از يکی از آنها ۳۶ سال گذشته بوده است. روابط ايران و بريتانيا در آستانه گرم شدن است. دو کشوری که روابط گرم آنها بسياری از معادله‌ها را تغيير خواهد داد و در مسيری ديگر جلو خواهد برد.»

به گزارش روزنامه اعتماد، همزمان با ديدار حسن روحانی با ديويد کامرون در نيويورک، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نيز روز چهارشنبه در تهران گفت: «بازگشايی سفارت انگلستان نيازی به مصوبه قانونی ندارد. درباره افزايش سطح کاردار انگليس نيز هر سطحی که قانون به ما اجازه دهد عمل می‌کنيم و قطعا دولت مخالف قانون عمل نخواهد کرد.»

روزنامه های اصولگرا؛ سکوت در قبال روحانی- حمله به ظريف

اغلب روزنامه های نزديک به اصولگرايان به ديدار روحانی- کامرون واکنش منفی نشان نداده اند اما روزنامه جوان محمد جواد ظريف را از نظر انگليسی ها «قابل فريب دادن» معرفی کرده و روزنامه وطن امروز هم وزير خارجه دولت حسن روحانی را برای دومين روز متوالی مورد اتهام و حمله قرار داده است.

روزنامه جوان در يادداشتی به «نگرانی حقوق بشری انگليسی ها» به بهانه ديدار وزرای خارجه ايران و انگليس نوشته است: «فليپ هامون و مقامات انگليسی دغدغه زيادی دارند تا هر چه زودتر سفارت خود را در تهران بازگشايی کنند و همانطور که به مجلس عوام نامه نوشتند، بايد دست به جاسوسی عميق و جمع آوری اطلاعات گستردهای بزنند و نسبت به جريانسازی که همان فتنه آفرينی ذات وجودی خود را همچون گذشته نشان دهند.»
اين روزنامه همچنين محمدجواد ظريف را از نظر وزر خارجه انگليس «قابل فريب» ارزيابی کرده و نوشته است: «فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس، طرف ايرانی را قابل فريب انگاشته و در ديدار با دکتر ظريف از او می خواهد که واقعگرا باشيم و در مقابل ۵+۱، انعطاف از خود نشان دهيم! البته او در اين ديدار که در حاشيه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، نسبت به حقوق بشر در ايران هم اظهار نگرانی کرده است، چرا که يک تبعه انگليسی ايرانی الاصل به دلايلی که معمولا به جاسوسی ختم می شود در تهران دستگير شده است.»

روزنامه جوان همچنين نوشته است: «آقای کامرون، نخست وزير انگليس منظور آقای هاموند را شفاف کرده و گفته اگر ايرانيها در بحث داعش با ما همکاری کنند و حمايت از بشار اسد را کنار بگذارند، موجب حل برخی بن بست ها می شود.»

اين روزنامه نوشته است: «انگليسی ها که از به نتيجه نرسيدن مذاکرات بسيار بيمناک هستند و منافع خود را در خطر می دانند، به جای درخواست نگاه عقلانی از اوباما و واقعگرايی غربی ها نسبت به برنامه هسته ای ايران، با زبانی فريبکارانه از ايران می خواهند عقب نشينی کند و نام آن را انعطاف و واقعگرايی بگذارد.»

روزنامه وطن امروز، نزديک به جبهه پايداری، نيز واکنشی به ديدار روحانی-کامران نشان نداده اما در سرمقاله خود بر ای دومين روز متوالی، محمدجواد ظريف وزير خارجه دولت حسن روحانی، را مورد حمله قرار داده است.

عابدين نورالدينی در سرمقاله وطن امروز با عنوان «ظريف گيت»، نوشته است: «محمدجواد ظريف چهارشنبه هفته گذشته در شورای روابط خارجی آمريکا در پاسخ به سؤال هاله اسفندياری، همکار جورج سوروس و مسؤول بخش خاورميانه وودرو ويلسون گفت مذاکرات هسته‌ای تاثير مستقيم بر مسائل داخلی ايران خواهد داشت و در صورت شکست مذاکرات، دوستان او انتخابات مجلس آينده را به جريان غرب‌ستيز واگذار خواهند کرد.»

روزنامه وطن امروز که صاحب امتياز آن مهرداد بذرپاش از نمايندگان نزديک به جبهه پايداری در مجلس نهم است، در سرمقاله خود سخنان وزير خارجه دولت حسن روحانی را «رسوايی ديپلماتيک» توصيف کرده و نوشته است: «اين برای سومين بار است که جواد ظريف در اقدامی غيرمتعارف، دغدغه‌های حزبی و گروهی خود را در قالب موضوع مذاکرات هسته‌ای به صورت علنی مطرح می‌کند و البته اين بار صريح‌تر از گذشته از آمريکا می‌خواهد به فکر سرنوشت جريان سياسی متبوع او باشد. اين اقدام آقای ظريف نه‌تنها يک فاجعه بلکه يک رسوايی ديپلماتيک است.»

اين روزنامه همچنين وزير محمدجواد ظريف را به « علنی کردن بده‌بستان‌های سياسی با آمريکا» متهم کرده و نوشته است: «علنی کردن اين بده‌بستان‌های سياسی، يک اقدام نابخشودنی و فاجعه‌بار است. جواد ظريف يک بار در جريان مذاکرات سعدآباد در گوشه‌ای از سالن مذاکرات از البرادعی خواست تعريف خود از موضوع تعليق را به‌گونه‌ای ارائه دهد که جريان اصلاحات در انتخابات رياست‌جمهوری نهم بازنده نشود اما اين بار او در آمريکا و در مقابل ديدگان همه و در پاسخ به سؤال کسی که در راستای پروژه براندازی حکومت‌ها فعاليت می‌کند؛ اعلام می‌کند منافع غرب در پيروزی آنها در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی است و اين پيروزی جز با توافق هسته‌ای حاصل نمی‌شود.»

وطن امروز همچنين به جداسازی حسن روحانی و محمدجواد ظريف پرداخته و نوشته است: «آقای روحانی همانگونه که در انتخابات رياست‌جمهوری به مردم وعده داده است، دنبال لغو تحريم‌هاست به گونه‌ای که مانع چرخش سانتريفيوژها نيز نشود»، اما «آقای ظريف که فرصت يافته ساعت‌ها با مقامات ارشد آمريکايی مذاکره کند، دغدغه‌هايی غير ‌از دغدغه‌های مردم را مطرح می‌کند» درحالی که «مجوز مذاکره با آمريکا برای لغو تحريم‌ها صادر شد، نه برای برنامه‌ريزی برای تقويت جريان آقای هاشمی در کشور»، و «اين موضوع قطعا هزينه‌های هنگفتی را به دولت تحميل خواهد کرد.»

استقبال از سخنرانی اوباما در روزنامه های تهران

روزنامه شرق هم در تيتر يک و هم در سرمقاله شماره پنج شنبه سخنرانی رئيس جمهوری آمريکا در مجمع عمومی سازمان ملل را مثبت ارزيابی کرده است و روزنامه مردمسالاری نيز آن «نطق لبخند اوباما به ايران» توصيف کرده است.

روزنامه جام جم نيز سخنرانی رئيس جمهوری آمريکا را «اذعان بر صلح آميز بودن برنامه های هسته ای ايران» توصيف کرده و نوشته است: «باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا چهارشنبه شب در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای ايران اذعان کرده و خطاب به دولت ايران گفت: من به شما اطمينان می‌دهم می‌توانيد برنامه هسته‌ای صلح‌آميز خود را ادامه دهيد.»

روزنامه شرق در تيتر يک خود از «اميدواری اوباما به توافق هسته‌ای با ايران» گزارش داده و نوشته است: شايد مهم‌ترين بخش سخنرانی باراک اوباما، رييس‌جمهوری آمريکا در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل برای ايرانيان آنجا بود که «پيامی ساده و روشن برای ايران» ارسال کرد و گفت: «ما می‌توانيم به راه‌حلی برسيم که نيازهای انرژی شما را تامين کند، در حالی‌که به جهان اطمينان داده می‌شود برنامه هسته‌ای شما صلح‌آميز است»، «فرصت توافق هسته‌ای را از دست ندهيد.»

فريدون مجلسی، تحليلگر روابط بين‌الملل، در سرمقاله شرق با تيتر «ضرورت تبديل سخن به عمل» نوشته است: « سخنرانی باراک اوباما در‌مجمع عمومی سازمان‌ملل متحد در چند مورد بسيار موکد و صريح بود؛ در انتقاد از روسيه به دليل سياست آن کشور در اوکراين ترديد نکرد، رييس‌جمهور پيشين اوکراين را صريحا فاسد ناميد که از کشورش گريخت، در دفاع از اسراييل مطابق معمول، تعلل نداشت، گرچه از کشته‌شدن کودکان فلسطينی نيز اظهار تاسف کرد، درباره بيماری ابولا و مسايل زيست‌محيطی گرم شدن زمين هشدار داد و جهان را به همکاری فرا خواند و ضمن طرد داعش، بوکوحرام و القاعده، جنگ با آن سازمان جنايتکار و فاسد و بدنام را تا نابودی و برانداختن آن سازمان اعلام کرد» و همچنين «از کشورهای تامين‌کننده منابع مالی آن گروه صريحا اعلام نارضايتی کرد.»

اين روزنامه با اشاره به اينکه رئيس جمهوری آمريکا با اشاره به «ماجرای قتل پسر سياه‌پوست در «فرگوسن» ايالات‌متحده گفت که در موضوع حقوق بشر، آمريکا نيز بری از انتقاد نيست» و «جالب اينکه نسبت به دولت سوريه موضع صريح و سختی اتخاذ نکرد و به لزوم مبارزه سوريه با تروريست‌ها اکتفا کرد که با توجه به موضع اخير دمشق درباره نرمش در قبال حملات خارجی به داعش، قابل‌تامل به نظر می‌رسد.»

سرمقاله نويس روزنامه شرق اما تاکيد کرده است که « برای ما] ايرانيان[ نکته مهم موضع اوباما در برابر ايران بود. موضع ابرازشده توسط او درباره ايران گرچه کوتاه بود اما در چند نکته صراحت داشت؛ از مساعی ايران برای کنار آمدن با جامعه بين‌المللی برای اعتمادسازی درباره فعاليت‌های هسته‌ای گفت و بر حق ايران در استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای و خصوصا از حق ايران برای "توليد سوخت لازم برای استفاده صلح‌آميز" حمايت کرد.»
اين روزنامه نوشته است که «اگر سخنان اوباما در فرصتی که برای ادامه مذاکرات ۱+۵ در ميويورک فراهم است و خصوصا با توجه به حضور رييس‌جمهور ايران در نيويورک، بتواند بسترساز تبديل به تعهدات قراردادی شود، آنگاه می‌توان گفت بهترين فرصت حل‌وفصل قابل‌قبول ماجرا خواهد بود.»

به نوشته روزنامه شرق «رييس‌جمهور ايالات متحده ضمن اينکه کوشيد لحن تند و تهديدآميزی نسبت به ايران نداشته باشد، ايران را تشويق کرد که از اين فرصت برای ايجاد روابط متعادل در عرصه بين‌المللی استفاده کند.»

سرمقاله نويس روزنامه شرق نوشته است: «با شناختی که از شيوه‌های ميانه‌رو و سياست همراه با عقلانيت آقايان روحانی و ظريف دارم، اميدوارم از اين ابراز حسن‌نيت به‌طور متقابل استفاده شود.»

فريدون مجلس در سرمقاله شرق با اشاره به اينکه هر چند «در شرايط کنونی همکاری ايران در چندين زمينه می‌تواند کمکی به حل‌وفصل مسايل در ميز مذاکره محسوب شود»، تاکيد کرده است که «نبايد روی اين مزيت حساب زيادی باز کرد. ايران در قالب‌های گوناگون- «تروييکا» و «مونويکا»- با يک‌يک اعضای گروه مقابل مذاکره کرده و از مواضع همگی آنها آگاه است؛ ضمنا می‌داند طرف اصلی مذاکره، آمريکاست و با کليدی که برای آقای روحانی کسب رأی کرد، مساله قابل حل است.هرچند برخی تندروها در دو کشور، بی‌ميل نيستند با به شکست کشاندن توافق،منافع گروهی و نه ملی خودشان را تامين کنند.»

جلسه دولت و قوه قضائيه درباره فيلترينگ، به زودی

روزنامه ايران در تيتر يک شماره پنج شنبه خود از سخنگوی دولت خبر داده است که « طی روزهای آينده مذاکراتی فی‌مابين قوای مجريه و قضاييه برگزار می شود.»

به گزارش اين روزنامه، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه با تأکيد بر پايبندی دولت به قانونمداری و اختيارات قانونی ناشی از تفکيک قوا از «مذاکره و جلسه مشترک با قوه قضائيه درباره فيلترينگ و پهنای باند اينترنت» خبر داد و گفت: «طی روزهای آينده مذاکراتی بين قوای مجريه و قضائيه برگزار می‌شود تا به روش واحدی برای بحث فيلترينگ شبکه‌های اجتماعی و افزايش سرعت اينترنت برسيم، و پس از انجام مذاکرات و به نتيجه رسيدن آن‌ها در اين خصوص اطلاع‌رسانی خواهيم کرد.»

روزنامه ايران نوشته است که سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره «موضع دولت در قبال نامه اخير محسنی اژه‌ای به وزير ارتباطات برای فليتر شبکه های اجتماعی، گفت: «در جمهوری اسلامی ايران يک تفکر و رويکرد عملی برای تفکيک قوا وجود دارد و آنچه که قوه قضائيه پيگيری می‌کند، بر مبنای اختيارات قانونی خود است.»

اين روزنامه يادآوری کرده است که « اوايل هفته جاری بود که معاون اول قوه قضائيه در نامه‌ای به وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات فرصتی يک ماهه داد تا زمينه و بستر فنی مورد نياز برای مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی مؤثر شبکه‌های ارتباطی مجازی مانند وايبر، واتس‌اپ و تانگو فراهم شود و در غير اين صورت قوه قضائيه نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام خواهد کرد.»

به نوشته روزنامه ايران، محمود واعظی وزير ارتباطات ارديبهشت ماه سالجاری گفته بود: «تا زمانی که جايگزينی برای اين شبکه‌های اجتماعی در کشور نداشته باشيم دولت موافق مسدود کردن آن‌ها نيست.»

اين روزنامه تاکيد کرده است که وزير ارتباطات چند روز پيش هم بر «سالم سازی فضای اينترنت و شبکه های اجتماعی» تأکيد کرد، اما درباره نامه معاون اول قوه قضائيه گفت: «اينکه بخواهيم سالم سازی را با فيلترينگ انجام بدهيم، بحث ديگری است.»

جزيياتی از محکوميت ۸ فعال فيسبوکی به ۱۲۷ سال حبس

روزنامه جهان صنعت نيز «جزيياتی از محکوميت ۸ فعال فيسبوکی به ۱۲۷ سال حبس» را به نقل از وکيل فعالان فيسبوکی منتشر کرده است.

اين روزنامه از قول ايمان ميرزازاده وکيل‌مدافع متهم رديف اول اين پرونده‌ نوشته است: « رای اين پرونده که براساس آن هشت جوان فعال در فيس‌بوک در مجموع به ۱۲۷ سال حبس محکوم شده‌اند از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر شده است اما با اعتراض به رای، اين پرونده برای رسيدگی به شعبه ۵۴ دادگاه تجديدنظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب ارسال شد و اين شعبه يکشنبه ششم مهرماه را برای رسيدگی به اين پرونده تعيين کرده است.»

ايمان ميرزازاده با اشاره به اينکه «يکی از اتهامات در اين پرونده اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت ملی» بود، گفته است : «من و ديگر وکلای پرونده روی آن بحث حقوقی داريم و در اين رابطه مطالبی را به دادگاه ارايه خواهيم کرد»، ضمن اينکه «رابطه متهمان اين پرونده در حد دوستی اينترنتی بوده است، و متهمان اين پرونده همديگر را نمی‌شناختند و در بند ۳۵۰ همديگر را ملاقات کردند و دليل تجميع پرونده هم اين بوده که مديريت برخی صفحات با چند نفر به طور مشترک بوده است.»

جهان صنعت از قول وکيل پرونده فعالان فيس بوکی که از يک سال پيش تاکنون در بازداشت به سر می برند، نوشته است: «وضعيت متهمان اين پرونده متاثر از شرايط اجتماعی و اقتصادی است بنابراين آسيب‌شناسی در اين زمينه از انجام برخورد با اين موارد ضروری‌تر است.»

XS
SM
MD
LG