لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

«انتقاد از سکوت مقام‌های دولت در قبال تولید و ارسال پارازیت»


ابوالقاسم قاسم‌زاده طی یادداشتی در ستون «محک» روزنامه اطلاعات با عنوان «زندگی با پارازیت»، نوشته است: «اگر مسئولین از یاد برده باشند، مردم اما هنوز به یاد دارند که در گذشته نه چندان دور و به یکباره اخبار انتشار امواج و فراگیری پارازیت در صدر گزارش‌های رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت» و «شدت فراگیری خبر و تنوع اظهارنظر‌ها چنان شد که شخص رئیس‌جمهوری دستور رسیدگی علمی آن را به وزیر بهداشت و درمان داد.»

یادداشت نویس روزنامه اطلاعات با اشاره به اینکه «اکنون از هیاهوی خبری و وعده رسیدگی دستور عاجل رئیس‌جمهور بیش از یکسال گذشته است»، به بی‌تفاوتی مقام‌های مسئول اشاره کرده و نوشته است: «اهالی منطقه یک شهرداری تهران و در ناحیه نیاوران و دارآباد از شدت امواج پارازیت، آن هم از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب، خبر می‌دهند که در مواردی حتی شبکه‌های داخلی تلویزیونی را قطع می‌کند.»

ابوالقاسم قاسم‌زاده با انتقاد از سکوت مقام‌های دولت در قبال تولید و ارسال پارازیت نوشته است: اگرچه دیگر خبری از مسئولین در بررسی امواج زیانبار دیده نمی‌شود»، اما‌ ای «کاش وزیر بهداشت، وزیر مخابرات، رئیس سازمان محیط زیست، مسئولین سپاه و صدا و سیما و... رنج مطالعه این نوشته کوتاه را به خود بدهند و گوش به اعتراض مردم داشته باشند که زندگی با پارازیت یعنی استقبال از مرگ.»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، تیتر یک شماره دوشنبه خود را به گزارشی درباره صف آرایی جناح‌های سیاسی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس اختصاص داده است.

این روزنامه نوشته است: «اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان برخلاف دوره اول روزهای بی‌سر و صدایی را می‌گذراند و اگر تحرکی هست، دور از چشم رسانه‌هاست. سکوتی که به اعتقاد طیفی از ناظران بیش از آنکه متأثر از شوک نتیجه انتخابات تهران باشد، راهکاری نانوشته برای به دست آوردن کرسی‌های باقی مانده است و جبران صندلی‌هایی که به خاطر برخی تحرکات تبلیغاتی از کف این اردوگاه رفت.»

فرناز حسنعلی‌زاده در گزارش روزنامه ایران درباره «اردوگاه انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت» نیز نوشته است که این ائتلاف تلاش دارد انتخابات تهران را سرمشق دور دوم انتخابات مجلس قرار داده و آن گونه که خود گفته‌اند، انتخابات آتی را «تهرانیزه» کنند.

روزنامه ایران یادآوری کرده است که دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه دهم اردیبهشت ماه و برای تعیین تکلیف ۶۸ کرسی مجلس دهم برگزار می‌شود و «تن‌ها سه روز دیگر» از فرصت تلیغات انتخاباتی این دور از انتخابات باقی است.

روزنامه وقایع اتفاقیه تیتر «تکرار اسفند به فصل اردبیهشت» را برای گزارش انتخاباتی خود برگزیده و از قول مهرداد محمدی مدیر ستاد برنامه ریزی دور دوم انتخابات اصلاح طلبان نوشته است: اصلاح طلبان با «پیام و دعوت مجدد بزرگان اصلاحات و رئیس دولت اصلاحات از مردم برای حضور در انتخابات دور دوم، موج مورد نظر را ایجاد خواهد کرد و مردم این بار کار را تمام خواهند کرد.»

این روزنامه از قول مهرداد محمدی تاکید کرده است که اصلاح طلبان برای کسب تمام ۶۸ کرسی‌های باقیمانده در دور دوم تلاش می‌کنند اما «حداقل برای ۴۰ تا ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس برنامه ویژه» دارند.

روزنامه اعتماد هم ضمن اختصاص عکس یک خود را به محمدرضا عارف خبر داده که منتخب نخست انتخابات تهران در سفرهای شهر به شهر خود مثل تمام این ماه‌های گذشته همه را به رعایت اخلاق در انتخابات دعوت می‌کند اما روز یک شنبه در رشت صریح‌تر از گذشته حرف‌هایش را زد و «انگار چهره به چهره اصولگرایان نشسته بود»، آن‌ها را مخاطب قرار داد و گفت که «دست از تخریب بکشند و از رای مردم تهران عبرت بگیرند.»

به نوشته این روزنامه، محمدرضا عارف روز یک شنبه همچنین به زنجان سفر کرد و طی سخنانی در این شهر «بداخلاقی‌های اصولگرایان را به آن‌ها یادآور شد»، و گفت: «نمی‌خواهیم دوران ۸۴ تا ۹۲ تکرار شود. می‌خواهیم الگویی موفق در اخلاق‌ورزی را به نمایش بگذاریم»، اما «اصولگرایان در ایام دور اول انتخابات از هر ابزاری برای تخریب کاندیداهای اصلاح‌طلب استفاده کردند. از خودباخته تا فهرست انگلیسی و از روزنامه‌هایشان تا تریبون‌های عمومی هر چه خواستند گفتند.

تخریب‌هایشان هم نتیجه‌بخش بود اما به نفع اصلاح‌طلبان. آن‌ها با هر تخریب بیشتر خودشان را از چشم مردم انداختند و در ‌‌نهایت این مردم تهران بودند که به تمامی افراد فهرست امید رای دادند و با صدایی رسا حرفشان را زدند.

محمدحسین مهرزاد در گزارش روزنامه اعتماد با تاکید براینکه در جناح اصولگرا «کار از تهمت و توهین گذشته»، گزارش داده که «اصولگرایان حتی کاندیدا‌هایشان رسما با عنوان «گام دوم» تبلیغ می‌کنند تا حربه فریب را هم به لیست بداخلاقی‌ها اضافه کرده باشند.»

روزنامه خراسان ضمن انتشار گفت‌و‌گویی اختصاصی با «مرد شکنجه گر» که همسرش «اعظم» و دو فرزندش را به مدت ۲۲ روز در خانه محبوس و مورد آزار و شکنه قرار داده بود، نوشته است: «صبح روز یک شنبه اولین جلسه بازپرسی از متهم پرونده معروف به» مرد شکنجه گر «در شعبه ۴۰۳ مجتمع قضایی بهشتی مشهد برگزار شد» و این متهم به خشونت خانگی «به سوزاندن همسرش داخل صندوقچه فلزی و همچنین ایراد جراحت‌های عمیق با ناخن گیر» اقرار کرد.

این متهم که رسانه‌های نامش را «محمد» اعلام کرده‌اند و روزنامه خراسان او را تنها با عنوان «مرد شکنجه گر» معرفی کرده، درباره خشونت علیه همسرش «اعظم» گفته است: «قبول دارم من پاهای او را روی زمین کشیدم که زخم شد»، و زخم‌های عمیق و هولناک روی صورت اعظم را هم «با ناخن گیر شکسته روی صورتش ایجاد کردم. یعنی تیزی محل شکستگی ناخن گیر را روی صورتش می‌کشیدم» و دستکم ۱۵ بر این کار را انجام داده‌ام.

به نوشته روزنامه خراسان این متهم همچنین گفته است: بقیه موارد مانند شکستگی دماغ و غیره را در بدن اعظم «با مشت و سیلی و لگد ایجاد کرده‌ام»، و علاوه براین اعظم را «داخل صندوقچه فلزی گذاشتم و در آن را هم قفل زدم سپس اجاق گاز تک شعله کوچک را روشن کردم و زیر صندوقچه فلزی گرفتم «و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه» به این کار ادامه دادم.

«مرد شکنجه گر» خود را متولد سال ۱۳۶۵، دارای چهار خواهر و دو برادر و البته معتاد به موادمخدر معرفی کرده و به روزنامه خراسان گفته است: اولین بار در کلاس اول راهنمایی موادمخدر مصرف کرده است.

روزنامه خراسان با اشاره به «آثار وحشتناکی از جراحت» بر پیکر «اعظم که در نظریه پزشکی قانونی آمده» تاکید کرده که این میزان از خشونت خانگی «خارج از تصور یک انسان» است.

این روزنامه از قول امیرحسین قاضی‌زاده یکی از نمایندگان مشهد هم نوشته است: «با توجه به جریحه‌دار شدن افکار عمومی، جمعی از نمایندگان مشهد خواستار کوتاه شدن روال رسیدگی به پرونده اعظم برای روشن شدن ابعاد ماجرا شدند.»
اظهارات روز یک شنبه غلامحسین محسنی اژه‌ای هم بازتاب‌های گسترده‌ای در روزنامه‌های دوشنبه داشته است.

روزنامه شرق خبر داده که سخنگوی قوه قضائیه درباره وضعیت امید کوکبی فیزیکدان زندانی در ایران گفته است: «که در زندان هستند نیز مانند دیگر افراد ممکن است بیمار شوند که اگر بتوان آن‌ها را در داخل زندان معالجه کرد، این اقدام انجام می‌شود در غیر این صورت به بیمارستان برای مداوا منتقل خواهند شد. اگر کوکبی اکنون آزاد بود چه می‌کرد؟ به بیمارستان می‌رفت، خب او اکنون نیز در بیمارستان است.»
به نوشته این روزنامه اژه‌ای همچنین گفته است: «اگر پزشکی قانونی نظر دهد که زندان به‌طور مطلق موجب تشدید بیماری یک زندانی شود، آن زمان سازمان زندان‌ها و دادیار می‌تواند تسهیلاتی را برای آن‌ها فراهم کند.»

شرق همچنین از قول محسنی اژه‌ای درباره پرونده قتل ستایش قریشی، به احتمال محاکمه فوری او اشاره کرده و نوشته است: «پرونده این فرد به دادگاه می‌رود و دادگاه موضوع را رسیدگی می‌کند؛ ولی از الان اعلام می‌کنم که مدعیانی که امروز می‌گویند چرا این پسر را مجازات نمی‌کنید، فردا با مجازات آن فریاد حقوق بشر سر می‌دهند.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، اظهارات محسنی اژه‌ای را بیانگر «حمایت دستگاه قضا از طرح امنیت اخلاقی جامعه» توصیف کرده و از قول وی نوشته است: «نسبت به اصل برخورد با جرایم مشهود نیروی انتظامی اقدام خوب و درستی را انجام می‌دهد ولی شیوه و روش آن قابل بحث است. ممکن است سوءاستفاده‌ای در این خصوص صورت بگیرد که پلیس باید مواظب باشد کسی از این بابت سوءاستفاده نکند.»

روزنامه ایران در ستون دیگه چه خبر، از قول سعید خلیلی وکیل امید کوکبی نوشته است: «اگر این رسیدگی‌ها وجود داشت، وجود تومور و سپس بدخیم بودن آن خیلی زودتر‌ قابل شناسایی بود و احتمالاً برداشتن کلیه وی لازم نبود.»

وکیل امید کوکبی تاکید کرده است: «روده سرطانی به همراه کلیه راستش از بدن خارج شده است اما بر اساس گفته پزشک معالج زندگی او در آینده باید همراه با مراقبت‌های دقیق پزشکی و در محیطی به دور از استرس و فشارهای عصبی باشد که قطعاً محیط زندان می‌تواند برایش خطرناک و مشکل‌زا باشد.»

XS
SM
MD
LG