لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

رئيس جمهور عراق: خطر داعش ایران را نیز تهدید می‌کند


فواد معصوم، رئیس جمهور عراق
فواد معصوم، رئیس جمهور عراق

رئيس جمهور عراق در گفتگوی اختصاصی با صدای آمريکا، با اشاره به اين که خطر گروه افراطی موسوم به دولت اسلامی (داعش) ايران را نيز تهديد می‌کند، گفت اگر عراق به دست پيکارجويان داعش بيافتد، ايران نيز به خطر خواهد افتاد.

فواد معصوم با اشاره به نقش ايران در مبارزه بغداد با پيکارجويان داعش، گفت «ايران در روزهای نخست (پس از حملات داعش) نيروی انسانی به عراق اعزام کرد، آب و مايحتاج ديگر هم همينطور؛ بويژه به مناطقی مثل شنگال. در قدم دوم کارشناسان خود را به عراق اعزام کردند تا هميار مردم عراق باشند؛ اسلحه و تجهيزات نظامی هم به ما دادند.»

رئيس جمهوری عراق در گفتگوی خود با علی جوانمردی خبرنگار بخش فارسی صدای آمريکا در بغداد، کمک‌های ايران را «بسيار مهم» خواند و گفت «ايران خوب می‌دانست اگر داعش در منطقه حاکم شود، ايران نيز دچار خطر خواهد شد.»

وی در ادامه تاکيد کرد «اگر داعش به صورت بلندمدت در عراق حضور داشته باشد، اين خطر گريبان ايران، ترکيه و بسياری از کشورهای منطقه را خواهد گرفت. به همين دليل، هر کشوری با توجه به نگرانی‌ها و وضعيت امنيتی خود، با عراق همکاری می‌کند؛ هر کدام به نوعی.»

اين در حالی است که برخی از کشورها، بويژه کشورهای عرب منطقه، ايران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم می‌کنند و می‌گويند با اعمال نفوذ بر دولت شيعه آن کشور، درصدد گسترش نفوذ خود در عراق، و همينطور در سراسر خاورميانه است.

ايران اتهام دخالت در امور داخلی عراق را رد می‌کند، اما حمايت از دولت مرکزی – بويژه پس از پيشروی‌های داعش در تابستان گذشته – را انکار نکرده است. تهران همچنين از پيش از سقوط صدام حسين، ديکتاتور پيشين عراق، روابط خوبی با کردهای عراق و اقليم کردستان داشته است.

نظاميان ايرانی در مواردی هم در مقابله با داعش نقشی محوری ايفا کرده‌اند، مانند عمليات آزادسازی تکريت و رمادی؛ ايالات متحده نيز با وجود نگرانی از بروز درگيری‌های فرقه‌ای در عراق، بواسطه حضور شبه‌نظاميان شيعه مورد حمايت در اين عمليات، از نقش ايرانی‌ها بطور تلويحی استقبال کرده است.

به دنبال اعتراض‌ به حضور نيروهای شيعه مورد حمايت ايران در عمليات آزادسازی تکريت در اواخر اسفند ماه، و نگرانی از بالا گرفتن درگيری‌های قومی در آن کشور، شبه‌نظاميان شيعه در عمليات دولتی برای مقابله با داعش در مناطق سنی‌نشين حضور نداشتند.

اما در پی سقوط رمادی در اواخر ماه گذشته، حيدر العبادی نخست وزير عراق از گروه‌های داوطلب شبه‌نظامی شيعه خواست برای مقابله با پيکارجويان افراطی گروه داعش در رمادی مرکز استان سنی‌نشين انبار، در ۱۱۰ کيلومتری شمال غرب بغداد، به نيروهای دولتی بپيوندند.

با اين حال، سخنگوی کاخ سفيد هفته گذشته گفت ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا از پيوستن نيروی‌های مردمی از طوايف و فرقه‌های مختلف عراق برای بازپس‌گيری رمادی استقبال می‌کند؛ اما به گفته او «مهم است اين نيروها تحت مديريت و فرمان دولت عراق باشند.»

------------------------------------------------------------

منبع: صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG