لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

جان کری می خواهد بانک های اروپایی را به همکاری با ایران ترغیب کند


به گزارش خبرگزاری رویترز جان کری وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در لندن با مدیران بانک های اروپایی دیدار و گفتگو می کند. رویترز به نقل از منابع بریتانیایی نوشت که هدف آقای کری از این دیدار با مدیران بانک ها ی اروپایی ترغیب آنان به معامله با ایران و تامین اعتبار برای پروژه های اقتصادی درایران است. پس از توافق هسته ای ایران با کشورهای ۵+۱ و لغو تحریم ها ی اقتصادی و مالی علیه ایران بخشی از این تحریم ها مانند ممنوعیت استفاده از دلار برای ایران در معاملات بانکی و پولی برجای خود ماند.

پیامد این ممنوعیت این است که بسیاری از بانک های اروپایی به دلیل روابط مالی نزدیک و گسترده با بانک ها و موسسات آمریکایی از همکاری با ایران سرباز می زنند چون منافع احتمالی معاملات با ایران آن قدر نیست که بخواهند همکاری با آمریکا را فدی آن کنند.

به نوشته رویترز انجمن بانکداران بریتانیا با تایید این دیدار و گفتگو جزییاتی در این زمینه در اختیار خبرگزاری ها نگذاشته است.

آقای کری ماه گذشته ا علام کرد که آمریکا هیچ مخالفتی با روابط مالی بانک ها با ایران ندارد و وی شخصا برای برطرف کردن نا اطمینانی های بانک ها اقدام خواهد کرد.

عدم همکاری بانک ها با ایران درماه های گذشته دستمایه حمله های گسترده تندروهای مخالف با توافق هسته ای به دولت حسن روحانی شده است. پیش از همه آقای خامنه ای درسخنرانی نوروزی امسال خود درمشهد گفت اگرچه ایران به تعهدات خود عمل کرده است، اما آمریکا از پای بندی به تعهدات خود طفره می رود.

مهرداد عمادی کارشناس اقتصادی در لندن در پاسخ به این پرسش که تاچه اندازه میتوان به نتایج این دیدار خوش بین بود، به رادیو فردا می گوید بر این باور است که این دیدا ر می تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد. آقای عمادی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا خود راسا تحریم هایی که مانع همکاری بانک های اروپایی با ایران است را لغو نمی کند، آقای عمادی با اشاره به اکثریت جمهوی خواهان در کنگره و مدت کوتاهی که به عمر دولت باراک اوباما مانده است بر این باور است که نباید انتظار فعالیت هایی در این زمینه داشت.

گزارش جواد کوروشی از دیدار کری با بانکداران اروپایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:25 0:00
لینک مستقیم

رسانه های جمهوری اسلامی که خبر این دیدار رامنتشر کرده اند، از جمله نوشتند که این دیدار به پیشنهاد فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا برگزار می‌شود و شماری از مدیران بانک های فرانسوی و آلمانی نیز در آن حضور خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG