لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۸

نوکیا دوباره باز می گردد


پس از جدایی نوکیا از مایکروسافت این شرکت قصد دارد دوباره گوشی‌هایش را با نشان نوکیا تولید کند.

پس از آنکه مایکروسافت بخش ساخت موبایل شرکت نوکیا را خرید و از این شرکت ساخت موبایل را آموخت،این شرکت را فروخت.

البته مایکروسافت شرط گذاشته بود که نوکیا تا آخر سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ حق ساخت موبایل هوشمند را ندارد حالا این زمان پایان یافته است و از این پس نوکیا می تواند وارد دنیای موبایل شود.

اخبار رسمی منتشر شده از سوی نوکیا هم حاکی است که این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۱۷ با چندین محصول وارد دنیای موبایل شود البته نرم افزار این شرکت دیگر ویندوز فون نخواهد بود بلکه این شرکت از نرم افزار اندروید برای محصولات جدید خود استفاده خواهد کرد.

اخبار رسمی منتشر شده از سوی نوکیا هم حاکی است که این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۱۷ با چندین محصول وارد دنیای موبایل شود البته نرم افزار این شرکت دیگر ویندوز فون نخواهد بود بلکه این شرکت از نرم افزار اندروید برای محصولات جدید خود استفاده خواهد کرد.

این شرکت به تازگی شرکت آلکاتل‌لوسنت را خریده است و از نظر فنی توانش افزایش یافته است. نوکیا پس از جدایی از مایکروسافت تنها یک تبلت اندرویدی با عنوان اون۱ روانهی بازار کرد که تولید این محصول نیز برعهدهی فاکسکان بود.

فعلا نوکیا خود دست به تولید گوشیهای هوشمند نمیزند چون در حال حاضر زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز برای چنین کاری را در اختیار ندارد. به این ترتیب گوشی های نوکیا در همکاری این شرکت با شرکت فنلاندی اچ‌ام دی و شرکت تایوانی فاکسکان ساخته خواهند شد.

رابطه بین شرکت مایکروسافت و نوکیا پر از پیچیدگی است.

در سال ۲۰۱۰ مدیران نوکیا به این نتیجه رسیدند که سیستم عامل سیمبیان (اختصاصی نوکیا) قابل رقابت با نرم افزار‌های دیگر موبایل مانند اندروید نیست در آن سال مایکرو سافت هم به دنبال گسترش ویندوز فون بود اما کمتر شرکتی به سمت استفاده از این سیستم عامل پر از اشکال می آمد.

در نهایت نوکیا به سمت ویندوز فون رفت حرکتی که از دید بسیاری از کارشناسان اشتباه بزرگی بود.

این کارشناسان معتقد بودند اگر بسیار زودتر نوکیا به سمت اندورید رفته بود به دلیل قدرت بالای سخت افزاری و نام نشان نوکیا در بازار، این شرکت می توانست پر فروش‌ترین گوشی بازار بماند و بازار را به شرکت هایی مانند سامسونگ و ال جی واگذار نمی کرد اما با این اشتباه اوضاع نوکیا بدتر شد و سر انجام مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ بخش ساخت نوکیا را خرید.

پس از تصاحب بخش تولید گوشی‌های هوشمند نوکیا توسط مایکروسافت، کمپانی فنلاندی به سه بخش تولید تجهیزات مخابراتی به عنوان پرسودترین بخش کمپانی، بخش توسعه نقشه‌های HERE و بخش تولید سخت افزار تقسیم شد.

ابتدا گوشی‌های موبایل با نام نوکیا لومیا و پس از چندی با حذف نام نوکیا با نام لومیا مایکروسافت تولید شدند.

در سال ۲۰۱۶ مایکروسافت بخش تولید موبایل خودش را فروخت و شرکتی با نام اچ‌ام دی تاسیس شد که وظیفهی ساخت گوشی نوکیا برای این شرکت را به عهده گرفت. در واقع نوکیا پس از سالهای دوباره به حوزهی ساخت تلفنهای همراه هوشمند وارد شده و اولین محصول خودش را تا مدتی دیگر راهی بازار میکند.

شرکت اچ‌ام دی که بوسیله مدیران سابق نوکیا اداره میشود وظیفه بازاریابی و فروش گوشیها را به عهده خواهد داشت و تولید و تحقیق و توسعه هم به عهده فاکسکان خواهد بود.

گوشی‌های جدید نوکیا قرار است در نمایشگاه موک ۲۰۱۷ عرضه شوند . پرچمدار جدید گوشی‌های نوکیا دارای صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی با کیفیت دو کی است. برای این موبایل از تراشه اسنپدراگون۸۲۱ استفاده شده است.

دوربین این گوشی ۲۲ مگا پیکسلی و از لنزهای کارل زایس استفاده می کند .از نظر طراحی این گوشی ضد آب است و بدنه ای فلزی خواهد داشت.

گوشی میان رده نوکیا هم از تراشه اسنپدراگون ۴۳۰ بهره میبرد که یک پردازندهی هشت هستهای با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز با ۳ گیگابایت رم دارد و با اندروید ۷ در اختیار کاربران قرار میگیرد.

ارزان‌ترین گوشی هم از تراشه اسنپدراگون ۲۰۰ استفاده می کند این تراشه شامل پردازندهی دو هسته ای با فرکانس کاری ۱.۱۹ گیگاهرتز است.

نوکیا این گوشی پایینرده را به حافظه رم یک گیگابایتی مجهز کرده است و آن را به صورت پیشفرض با اندروید هفت عرضه خواهد کرد.

هنوز مشخصات بیشتری از موبایل‌های این شرکت منتشر نشده است قیمت این محصولات هم مشخص نیست اما شرکت نوکیا امید دارد با استفاده از نرم افزار اندروید و با توجه به نام نشان خوب برند تجاری‌اش بتواند در بازار موفق ظاهر شود.

XS
SM
MD
LG