لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

«تلاش پنتاگون برای همکاری اقتصادی با ایران در افغانستان»


در حاليکه همچنان تحريم های بين المللی بر هر گونه فعاليت اقتصادی ايران سايه افکنده و افراد و شرکت های دخيل در اين چنين فعاليت هايی با مجازات هايی سنگين روبرو می شوند، روزنامه وال استريت جورنال روز سه شنبه گزارش داد که وزارت دفاع آمريکا در تلاش بوده تا در مواردی، دولت آن کشور را متقاعد به همکاری اقتصادی ايران در زمينه بازسازی افغانستان بکند.

روزنامه وال استريت جورنال در گزارشی اختصاصی در روز سه شنبه نوشت يک گروه ويژه در پنتاگون که در زمينه بازسازی افغانستان فعاليت می کند، در دو سال گذشته در مواردی تلاش کرده است تا از کمک همسايه غربی افغانستان، ايران، برای بازسازی اين کشور جنگ زده استفاده کند اگر چه که اين تلاش ها در نهايت به نتيجه نرسيده است.

گزارش هانا کاویانی در مورد مقاله وال استریت جورنال
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:05 0:00
لینک مستقیم

آنطور که اين روزنامه آمريکايی نوشته، ماموريت اين کميته ويژه در وزارت دفاع آمريکا، که به زودی ماموريتش به پايان می رسد،‌تشويق کشورها و شرکت های مختلف به سرمايه گذاری در افغانستان بوده است تا اين سرمايه ها جايگزين ميلياردها دلار آمريکا و متحدانش باشد که در سيزده سال گذشته در افغانستان سرمايه گذاری کرده بودند.

در همين راستا، پنتاگون در مواردی تلاش کرده بود تا برای برخی سرمايه گذاران ايرانی از معافيت از تحريم ها استفاده کند چرا که آنطور که رييس اين کميته ويژه در وزارت دفاع به وال استريت جورنال گفته است، در زمينه افغانستان، در نظر نگرفتن ايران، امکان پذير نيست. رويکردی که وال استريت جورنال آن را نمونه ای از رفتار پراگماتيک دولت باراک اوباما در قبال جمهوری اسلامی ايران خوانده است.

اگرچه که چنين رفتاری منتقدان خود را نيز دارد و از آن جمله سناتور جمهوری خواه مارک کرک است که در اينباره گفته است ما نمی توانيم به ايران بگوييم که موضع جدی تری اتخاذ کرده ايم و از سوی ديگر پرسنل وزارت دفاع آمريکا در حال لطف کردن به ايرانی ها باشند! به گزارش روزنامه وال استريت جورنال در دو مورد وزارت دفاع در صدد جذب سرمايه گذاری ايران در زمينه معدن و ديگری صنايع داروسازی بوده، که در هر دو مورد همکاری به نتيجه نرسيده است اگرچه سرمايه گذار افغان ِ کارخانه داروسازی همچنين تاکيد دارد که او برای کاهش هزينه ها و سهولت، بايد با ايران در اين زمينه همکاری کند.

صدها شرکت ايرانی هم اکنون در افغانستان فعاليت می کنند و آنطور که وال استريت جورنال نوشته تهران در تلاش برای پشت سرگذاشتن پاکستان در زمينه تجارت منطقه ای است.

گزارش وال استريت جورنال در زمينه تلاش پنتاگون برای رفع برخی محدوديت های تحريمی عليه ايران در حالی منتشر شده است که روز جمعه، گزارش تحليلی وزارت دفاع آمريکا در زمينه امنيت افغانستان از آنچه نقش ايران در بی ثباتی اين کشور خوانده انتقاد کرده بود.

بنا بر بررسی تازه پنتاگون پاکستان از ستيزه جويان برای جبران از دست دادن نفوذ خود در افغانستان استفاده می کند، و ايران نيز از طريق نيروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طالبان کمک می کند. کمکی که پنتاگون می گويد برای تسريع خروج نيروهای بين المللی از افغانستان انجام می شود. اگرچه اين گزارش همچنين به روابط دوستانه دو دولت ايران و افغانستان نيز اشاره می کند و می گويد در کنا

XS
SM
MD
LG