لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: خارجی‌ها پایان‌نامه فروشی در ایران را پشتیبانی می‌کنند


 محمدرضا مخبر دزفولی،دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
محمدرضا مخبر دزفولی،دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته «پایان‌نامه فروشی» در ایران «جریانی سازمان یافته و «طراحی شده با پشتیبانی خارجی‌ها و عناصر مسئله‌دار» است که با آن «برخورد» خواهد شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۷ مهر «مرکزخبرشورایعالی انقلاب فرهنگی»٬ محمدرضا مخبر دزفولی این مطلب را در پایان جلسه ۷۸۶ این شورا که بخشی از آن اختصاص به بررسی «آسیب‌های پایان‌نامه فروشی» داشت٬ بیان کرده است.

در این جلسه آن‌طور که مخبر دزفولی گفته مقرر شده وزارت کشور و قوه قضائیه با پدیده «پایان‌نامه فروشی» در ایران برخورد کنند.

آقای مخبر دزفولی همچنین «عناصر غافل، نادان و ناآگاه» را از دیگر عوامل دخیل در «پایان‌نامه فروشی» در ایران نام برده و گفته «حتما با این جریان به شدت برخورد می‌شود.»

وی افزوده «جریان‌هایی در سطوح خارجی و بعضی از دنباله‌روهای داخلی آن‌ها، در پی این هستند که پیشرفت علمی کشورمان را مخدوش کنند و به آن لطمه بزنند و یا آن را آلوده بکنند.»

وی هیچ مدرکی برای اثبات ادعایش ارائه نداد.

خرید و فروش پایان‌نامه در ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر به تجارتی معمول تبدیل شده و در معابر عمومی نزدیک دانشگاه‌ها مثل خیابان انقلاب در تهران می‌توان آگهی فروش آنها را دید.

پیش‌تر در مهرماه سال ۱۳۹۳ حسنروحانی در جریان نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی از آن‌ چه «پایان‌نامه‌فروشی» و «کپی‌برداری علمی» نامید انتقاد کرده بود.

روحانی گفته بود که «شان علمی کشور به هیچ وجه نباید زیر سوال برود و دستگاه‌های مرتبط باید با این اقدامات مقابله کنند.»

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از شرکت‌های فعال در فروش پایان‌نامه و مقاله در داخل ایران٬ وب‌سایت‌های مختلف اینترنتی راه‌اندازی کرده و به طور علنی در این زمینه فعالیت می‌‌کنند.

تاکنون آمار دقیقی از میزان خرید و فروش پایان‌نامه‌ در ایران منتشر نشده و مشخص نیست که گردش مالی این «تجارت علمی» در سال چه اندازه است.

اسفند ماه سال ۱۳۹۴ نیز وحید احمدی٬ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم جمهوری اسلامی از قصد این وزارتخانه برای برخورد با آن‌ دسته از استادان و دانشجویانی خبر داده بود که در کار «خرید و فروش پایان‌نامه‌های دانشگاهی» هستند.

XS
SM
MD
LG