لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

اعتصاب غذای یک ماهه رسول رضوی در زندان تبریز


رسول رضوی، در حالی بیست و هشتمین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر می گذارد که بنا به اظهارات یکی از نزدیکانش، وزن زیادی کم کرده و از لحاظ جسمی بسیار ضعیف شده است.

رسول رضوی، بار اول در جریان راهپیمایی دولتی روز قدس سال ۱۳۹۴ توسط عوامل اطلاعات سپاه عاشورای آذربایجان، در میدان ساعت تبریز و به همراه چند نفر دیگر، بازداشت شد.

علت بازداشت، در حکم صادره توسط رئیس شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز «در دست داشتن برخی تصاویر و دست نوشته‌های انحرافی و پرچم اقلیت افراد ترک زبان کشور چین» اعلام شده بود.

همچنین «ایمانی» رئیس دادگاه مذکور، اعلام کرده بود که «عمل نامبردگان نظم و نظام راهپیمایی مذکور را به هم زده و تبعات منفی در روابط سیاسی کشور با دول خارجی داشته است» به همین دلیل، به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، رسول رضوی و دو نفر دیگر از متهمین پرونده را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده که شش ماه از این یک سال، به مدت دو سال تعلیق شده است.

از بابت اتهام تشویش اذهان عمومی، رای عدم صلاحیت به صلاحیت رسیدگی در دادگاه‌های جزایی صادر شده است. آقای رضوی، بار دوم در آبان ماه سال گذشته و در جریان اعتراض به برنامه جنجالی «فتیله» در تبریز دستگیر شد و از آن هنگام تاکنون، با صدور قرار بازداشت موقت در زندان تبریز، محبوس است.

نقی محمودی، وکیل سابق فعالان ترک مقیم آلمان، در خصوص وضعیت پرونده و اتهامات انتسابی به رسول رضوی، در گفتگوئی با رادیو فردا اظهار داشت: «اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی یکی از اتهاماتی است که به لحاظ گستردگی دامنه این اتهام و تعبیر و تفسیر بردار بودنش، از اتهامات رایج در انتساب آن به فعالین سیاسی در دادگاه‌های انقلاب است. در حالی که در ارتباط با فعالیت رسول رضوی، چنین اتهامی قابل انتساب نیست چرا که مشارالیه، هیچ فعل مادی که متضمن تحقق عنصر مادی جرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی باشد، مرتکب نشده است.»

XS
SM
MD
LG