لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

بحران مهاجرت؛ اسلوونی حصارکشی دور مرزهایش را آغاز کرده است


پناهجویان در مرز اسلوونی و اتریش
پناهجویان در مرز اسلوونی و اتریش

بحران انبوه پناهجویانی که وارد مرزهای اروپا شده‌اند با اقدامات کشورهایی که در مسیر گذر آنان قرار دارد وارد مرحله خاصی شده است.

اسلوونی کوچکترین کشور در مسیر اصلی عبور پناهجویانی‌ ست که به سمت اتریش و سپس آلمان می‌روند.

ولی این کشور اقداماتی را برای حصارکشی دور مرزهایش آغاز کرده است.

به گزارش رویترز، کامیون‌های حامل حلقه‌های سیم‌ خاردار وارد شهر مرزی ولیکی اوبرز Veliki Obrez در اسلوونی شده‌اند تا انجام عملیات حصارکشی را آغاز کنند.

این شهر که در مرز با کرواسی قرار دارد از صبح چهارشنبه همچنین شاهد حضور گسترده سربازان و افراد پلیس بود.

حدود ۱۸۰ هزار نفر که اکثرشان از جنگ و آشوب در سوریه و افغانستان می‌گریزند از اواخر مهرماه وارد مرزهای اسلوونی شدند زیرا مجارستان با حصار کشیدن دور مرزهایش ، این پناهجویان را به سمت همسایه غربی‌اش رانده است.

میرو سرار نخست وزیر اسلوونی روز سه‌شنبه گفت هرچند مرزهای کشورش گشوده خواهد ماند ولی این حصار‌کشی کمک می‌کند تا هجوم پناهجویان کنترل شود.

وی افزود چنانچه اتریش از پذیرش پناهجویان سر باز زند اسلوونی از امکانات کافی برای پناه دادن به آنان در سرمای زمستان برخوردار نخواهد بود.

حدود ۱۷۵ پلیس از سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای تقویت نیروهای محلی وارد اسلوونی شده‌اند و انتظار می‌رود تا حدود دو هفته دیگر ۱۰۰ نفر دیگر نیز به این نیروها بپیوندند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه ، صبح چهارشنبه دستکم ۱۴ نفر که هفت نفرشان کودک بوده‌اند بر اثر غرق شدن قایقشان در مرزهای ساحلی ترکیه جان خود را از دست داده‌اند.

این افراد قصد داشتند با قایق، خود را به سواحل یونان برسانند.

گارد ساحلی ترکیه موفق شد ۲۷ نفر دیگر از این پناهجویان از جمله یک زن باردار را که در میان الوارهای چوبی کشته شکسته قرار داشتند نجات دهد.

دفتر امور پناهندگی سازمان ملل متحد پنجم آبان اعلام کرده است در بزرگترین بحران مهاجرت در اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۰۰ هزار پناهجو و مهاجر به مرزهای اروپا در سواحل دریای مدیترانه رسیده‌اند.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا، نیز در همین روز طی سخنانی در پارلمان اروپا هشدار داد که بحران پناهجویان اتحادیه اروپا را «در خطر تغییر ساخت» قرار داده است.

بر اساس گزارش‌‍‌‌ها ، از نیمه ماه سپتامبر(اواخر شهریور) تا کنون ۲۵۰ هزار مهاجر و پناهجو از طریق کشورهای حوزه بالکان عبور کرده اند، این در حالی است که حتی سرما و بدی شرایط جوی بر شمار مهاجرانی به سمت مرکز و شمال اروپا در حرکت هستند، تاثیری نداشته است.

XS
SM
MD
LG