لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

اهدای ۱۲ عضو بدن یک سرباز به بیماران نیازمند


۱۲ عضو بدن یک سرباز ۲۰ ساله با رضایت خانواده‌اش به بیماران نیازمند اهداء شد.

«باشگاه خبرنگاران جوان» روز دوشنبه (۱۱ مرداد) گزارش کرده این سرباز که محمد حصاری نام دارد٬ روز ۲۸ تیر ماه در پی یک سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود.

خانواده این سرباز با گذشت ۱۰ روز از این حادثه٬ موافقت کردند ۱۲ عضو بدن فرزند خود را به بیماران نیازمند اهداء کنند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

پیکر محمد حصاری پس از موافقت خانواده روزهفتم مردادماه امسال به بيمارستان «امام خمينی» تهران منتقل شد تا مراحل اهدای عضو انجام بگیرد.

حصاری از اهالی روستای «شاداب» از توابع بخش مرکزی شهرستان «نیشابور» بود و در فرماندهی انتظامی شهرستان «تنکابن» دوران خدمت سربازی خود را می‌گذراند.

پدر این سرباز در گفت‌و‌گو با روزنامه«اعتماد» گفته «حس می‌كنم محمد زنده است. حس می‌كنم قلب و حنجره‌اش در بدن يک انسان ديگر، می‌تپد و حرف می‌زند. خوشحالم كه روحش زنده است.»

این پدر افزوده «اين تصميم يک كار انسان‌دوستانه است. به نظرم خانواده‌هايی كه در اين شرايط هستند هم بايد اين كار را انجام دهند.»

براساس اعلام مقامهای وزارت بهداشت سالانه پنج تا هفت هزار مرگ مغزی در ایران اتفاق می‌افتد که طبق آمار جهانی باید اعضای ۵۰ درصد این افراد اهدا شود که آمار‌ها در ایران زیر استاندارد‌های جهانی است.

براساس آماری که علی ‌اکبر ولایتی٬ رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده در ایران یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کارت اهدای عضو دارند.

کتایون نجفی‌زاده٬ رئیس اداره شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت و درمان هم خرداد ماه امسال اعلام کرده رضایت خانواده‌های ایرانی برای اهدای عضو درگذشته زیر ۳۰ درصد بود٬ اما این آمار هم اکنون به نزدیک ۷۰ درصد رسیده است.

خانم نجفی‌زاده افزوده «میزان رضایت به اهدای عضو در ایران در سال ۱۳۸۴ با جمعیتی حدود ۷۰ میلیون نفر، یک در میلیون نفر بوده که این آمار هم اکنون به ۱۰.۴۷ افزایش پیدا کرده است.»

نجفی‌زاده اضافه کرده وضعیت اهدای عضو در ایران نسبت به دنیا در سال ۸۴، رتبه ۴۲ بود٬ «ولی در حال حاضر با فرهنگ سازی صورت گرفته به رتبه ۳۱ رسیده است.»

به گفته وی «در ایران روزی هفت تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند و این آمار شایسته کشور دارای فرهنگ ایثار نیست.»

XS
SM
MD
LG