لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

سقوط مرگبار سفینه فضایی توریستی


سفينه فضايی توريستی ساخت شرکت ويرجين گالاکتيک حين انجام پرواز آزمايشی در صحرای موهاوی در ۱۵۰ کيلومتری لس آنجلس دچار سانحه شد و سقوط کرد.

به گزارش رويترز، سانحه روز جمعه نزديکی پايگاه هوايی و فضايی موهاوی در ايالت کاليفرنيا روی داد و در جريان آن، يکی از خلبانان کشته و ديگری به شدت مجروح شد.

اين رويداد تنها دو روز بعد از آن اتفاق افتاد که يک راکت متعلق به شرکت فضانوردی خصوصی ديگری به نام اوربيتال ساينس، لحظاتی بعد از بلند شدن از زمين در ايالت ويرجينيا منفجر شد.

اين دو سانحه پی در پی مرگبار لطمه بزرگی بود برای صنايع گردشگری فضايی – که چندی است پا به عرصه‌ای گذاشته که تا کنون تنها در قبضه دولت آمريکا بود.

تصاوير تلويزيونی از محل سانحه، لاشهء دو تکه شده سفينه را نشان می‌دهد که آرم ويرجين گالاکتيک روی آن پيداست. پليس منطقه کِرن که سفينه در آن سقوط کرده می‌گويد قطعات سفينه تا شعاع يک مايل روی زمين پراکنده شده بود.

سفينه ويرجين گالاکتيک را در پرواز آزمايشی، يک هواپيمای جت با نام شواليه سفيد-۲ به ارتفاع بالا برد و‌‌ رها کرد. سفينه فضايی زير بال‌های اين جت چهار موتوره بسته شده بود، و اندکی بعد از رها شدن از هواپيما منفجر شد.

ريچارد برانسون صاحب و بنيان‌گذار بريتانيايی شرکت‌ ويرجين گالاکتيک بلافاصله پس از شنيدن خبر سقوط سفينه در توئيتی نوشت که عازم محل سانحه است و «در فکر همه [سرنشينان] هستم.»

ويرجين گالاکتيک يکی از شرکت‌های پيشتاز در صنايع گردشگری فضايی است.

-----------------------------------------

منبع صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG