لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

«مرد درختی» و زگیل های شگفت‌انگیز


یک مرد بنگلاشی که به خاطر رشد زگیل‌های بسیار بزرگی به شکل پوست و ریشه درخت روی دستهایش به «مرد درختی» مشهور شده به زودی برای بریدن این زگیل‌ها تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رشد این زگیل‌ها از حدود ده سال پیش روی دستهای آبول باجاندار شروع شد و مرتب ادامه داشت و اخیراً انگشتان پای او نیز مشکل مشابهی پیدا کرده‌اند.

به گفته یک سخنگوی بیمارستان دانشگاه پزشکی شهر داکا، آبول باجاندار را برای زدودن انبوه زگیل‌هایی که اکنون وزن آنها حدود ۵ کیلوگرم است آماده می‌کنند و این جراحی به زودی انجام خواهد شد.



رشد این زگیل‌های عظیم الجثه یک نوع اختلال زنتیکی است.

این عمل جراحی در یکی از بزرگترین بیمارستان‌های دولتی بنگلادش و توسط گروهی از جراحان انجام خواهد شد که تأمین هزینه این جراحی پیچیده را به عهده گرفته‌اند. در حال حاضر آزمایش‌های لازم در مورد او صورت می‌گیرد تا پزشکان مطمئن شوند که بریدن این زگیل‌ها برای سیستم عصبی و سایر اعضای بدن او خطری ایجاد نخواهد کرد.

آبول باجاندار ۲۶ ساله و یک کارگر ساده اهل ناحیه خولنا واقع در جنوب بنگلادش است. او در بیمارستان دانشگاه پزشکی شهر داکا به خبرگزاری فرانسه گفت:«ابتدا فکر می‌کردم این زگیل‌ها بی آزارند. ولی به مرور آنقدر رشد کردند که دیگر نمی‌توانم کار بکنم. اکنون روی هر کدام از انگشتان دستم زگیل‌های بزرگی به اندازه ده تا دوازده سانتی متر رشد کرده و انگشتان پایم نیز همین مشکل را پیدا کرده‌اند.»

این زگیل‌ها ابتدا در سالهای نوجوانی پدیدار شدند ولی در چهار سال اخیر رشد آنها بسیار سریع‌تر شده است. پزشکان معتقدند که دلیل آن یک بیماری پوستی ژنتیک بسیار نادر به نام (epidermodysplasia verruciformis) است که در فرد مبتلا به آن زمینه رشد زگیل‌های بزرگ را ایجاد می‌کند.

سامانتا لا سن مدیر بیمارستان دانشگاه پزشکی شهر داکا به خبرگزاری فرانسه گفت :«در اصطلاح عامیانه به این بیماری می گویند عارضه مرد درختی. تا جاییکه ما اطلاع داریم در سراسر جهان فقط سه فرد مبتلا به این بیماری وجود دارد و یکی از آنها آبول باجاندار است. این اولین مورد عجیب ابتلا به این بیماری در بنگلادش است.»

در سال ۲۰۰۸ نیز یک روستایی اهل اندونزی برای قطع زگیل‌های مشابهی که در سراسر بدن او رشد کرده بود تحت عمل جراحی قرار گرفت.

خواهر آبول باجاندار می‌گوید طی ده سال گذشته صدها نفر برای دیدن زگیل‌های عجیب برادرش به خانه آنها رفته‌اند. به گفته او حتی در بیمارستانی که آبول بستری شده صدها نفر جمع شده‌اند تا زگیل‌های او را ببینند.

آبول باجاندار گفت ابتدا خودش سعی کرده بود زگیل‌ها را ببرد ولی خیلی دردناک بود. او سپس به دکتر طب سنتی روستا مراجعه می‌کند ولی از قرار معلوم داروهایی که او تجویز کرده بود به جای درمان باعث شد رشد زگیل‌ها بیشتر بشود.

او برای درمان به هند رفت ولی او و خانواده‌اش نمی‌توانستند هزینه سنگین جراحی را بپردازنند. اکنون با پذیرش هزینه جراحی توسط گروهی از پزشکان در پایتخت بنگلادش او بالاخره می‌تواند امیدوار باشد که یک روزی این زگیل‌ها از دست و پای او برداشته شوند.

XS
SM
MD
LG