لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

وعده مشاوران ترامپ در امور اسرائیل: تحریم بیشتر علیه ایران


مشاوران دونالد ترامپ در امور اسرائیل در بیانیه‌ای خطاب به یهودیان و افکار عمومی اسرائیل تاکید کرده اند که با پیروز شدن نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت واشینگتن همکاری‌های خود را با اسرائیل بیش از پیش تحکیم کرده و تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

به گزارش جروزالم پست، جیسون گرین بلات و دیوید فریمن دو مشاور ترامپ در این بیانیه در آستانه هجدهم آبان، روز اصلی انتخابات آمریکا، چارچوب اساسی مناسبات آمریکا و اسرائیل را در صورت ورود ترامپ به کاخ سفید تشریح کرده اند.

این بیانیه که روزهای سه شنبه و چهارشنبه، دوازدهم و سیزدهم آبان، در رسانه‌های اسرائیل بازتاب یافته، ایران را به «نقض» برجام و «تهدیدات پی در پی هسته‌ای و غیر هسته ای» متهم کرده و نوشته است، با رئیس‌جمهور شدن ترامپ، آمریکا «تحریم‌های سخت و تازه‌ای را برای حفاظت از جهان و همسایگان ایران وضع خواهد کرد».

بیانیه مشاوران دونالد ترامپ همچنین نظام حاکم بر ایران را «حامی تروریسم» معرفی کرده و نوشته است، حمایت‌های ایران از ترور «نه تنها خاورمیانه، بلکه تمامی جهان را با خطر روبه‌رو کرده است».

این بیانیه افزوده است که ایران حماس، حزب‌الله لبنان و نیروهای وفادار به بشار اسد را «تأمین مالی و نظامی می‌کند و آموزش نظامی می‌دهد».

هیلاری کلینتون رقیب دموکرات دونالد ترامپ از برجام حمایت اصولی کرده و آن را «موفقیتی بزرگ» نامیده است؛ دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر اظهارات اولیه خود را مبنی بر «پاره کردن برجام» متوقف کرده اما از اینکه بعد از برجام «دولت آمریکا با بی‌خردی ۱۵۰ میلیارد دلار پول به ایران داده» انتقاد می‌کند.

بیانیه مشاوران ترامپ بر «پیوندهای ناگسستنی» آمریکا و اسرائیل تأکید کرده و این پیوندها را «مبتنی بر ارزش‌های مشترک میان آمریکا و اسرائیل برای مردمسالاری، آزادی بیان، احترام به اقلیت‌ها، حفظ حرمت زندگی و دادن فرصت به همه شهروندان برای تحقق آرزوها» دانسته است.

گرین بلات و فریمن نوشته‌اند، «سرزمین‌های تاریخی متعلق به قوم یهود است؛ اسرائیل دولت مردم یهودی است که سه هزار و پانصد سال در این سرزمین زندگی کرده اند؛ تشکیل دولت اسرائیل برآمدِ اقدام شجاعانه و عزم و اراده زنان و مردانی است که با مرارت‌ها مقابله کردند؛ وجود اسرائیل برای همه کسانی که برای آزادی و منزلت انسانی ارزش قائل هستند، الهام‌بخش است».

مشاوران ترامپ نوشته‌اند در حالی که کشورهای دیگر ارتش آمریکا را به دفاع از آنها کشانده‌اند، اسرائیل همیشه از خود دفاع کرده و خواسته‌اش از آمریکا حمایت از راه تجهیزات نظامی و دیپلماتیک بوده است.

مشاوران ترامپ نوشته‌اند، دولت او کنگره را برای دادن حمایت به اسرائیل، بیش از آنچه که در یادداشت تفاهم اخیر مطرح شده، «محدود نخواهد کرد».

دولت آمریکا به تازگی ارائه ۳۸ میلیارد دلار کمک به ارتش اسرائیل را برای یک دوره ۱۰ ساله تأیید کرد.

مشاوران ترامپ راهکار دو دولتی اسرائیل و فلسطین را برای نزاع دیرینه میان آنها «غیر ممکن» نامیده و تحقق آن را به این موکول کرده‌اند که «فلسطینی‌ها از خشونت علیه اسرائیل دست کشیده، وجود اسرائیل را به عنوان کشوری برای یهودیان قبول کنند».

مشاوران دونالد ترامپ افزوده‌اند، دولت آمریکا اورشلیم را به عنوان «پایتخت جاودانه و غیرقابل تقسیم دولت یهود» به رسمیت خواهد شناخت و سفارت آمریکا را (که همواره در تل‌آویو بوده) به اورشلیم منتقل خواهد کرد.

آقای ترامپ خود به تازگی گفت، اگر وزارت خارجه آمریکا دستور او را به عنوان رئیس‌جمهور برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم اجرا نکند، آنها را «اخراج» خواهد کرد.

مشاوران ترامپ در بیانیه خود نوشته‌اند، مذاکرات میان اسرائیل با فلسطینی‌ها باید مستقیم و بدون پیش شرط باشد و تلاش فلسطینی‌ها در نهادهای بین‌المللی برای «دور زدن مذاکرات مستقیم» محکوم است.

بیانیه مشاوران آقای ترامپ این را نیز می‌گوید که آمریکا در ریاست جمهوری ترامپ کمک مالی به شورای حقوق بشر سازمان ملل را متوقف خواهد کرد زیرا «این نهاد زیر سلطه اکثریت کشورهایی است که رژیم‌های دیکتاتوری دارند و اسرائیل را مورد افترا قرار می دهند».

مشاوران آقای ترامپ همچنین از دو قطعنامه مصوبه ماه گذشته در یونسکو که «حرم قدس شریف» در بیت‌المقدس را «تنها متعلق به اسلام و مسلمانان» دانست، با عنوان «سند دیگری از تبعیض علیه اسرائیل» یاد کرده و آن را «غفلت از تاریخ چند هزار ساله یهودیان در اورشلیم» نامیده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل بیانیه مشاوران یهودی دونالد ترامپ را «تلاشی برای جلب آرای یهودیان» بویژه در ایالت‌های تعیین‌کننده‌ای مانند فلوریدا ارزیابی کرده‌اند.

جروزالم پست نوشته است، ترامپ در حالی گرین بلات و فریمن را مشاور خود کرده که آنها «هیچ تجربه‌ای در سیاست خارجی ندارند» ولی این دو به خاطر «فرصتی که ترامپ به آنها داده، قدردانی کرده‌اند».

XS
SM
MD
LG