لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

پنتاگون: پهپادهای آمريکا بر فراز بغداد به پرواز درآمدند


پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد پهپادهای مسلح اين کشور برای محافظت از نيروهای آمريکايی که اخيرا وارد عراق شده‌اند بر فراز بغداد به پرواز درآمده‌اند.

باراک اوباما، رييس‌جمهوری آمريکا اخيرا دستور داد حدود ۳۰۰ مشاور نظامی برای کمک به نيروهای آمريکايی مستقر در عراق، به اين کشور اعزام شوند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از يک مقام ارشد آمريکايی که نخواسته نامش فاش شود، گزارش داده که پهپادهای ارتش آمريکا روزانه حدود ۳۰ تا ۳۵ عمليات تجسسی درعراق انجام می‌دهند.

پيشتر جان کری، وزير خارجه آمريکا استفاده از پهپادهای نظامی را يکی از گزينه‌های مورد بررسی برای مقابله با شبه‌نظاميان سنی داعش خوانده بود.

از دوهفته پيش تاکنون نيروهای دولت اسلامی عراق و شام، معروف به داعش کنترل بيشتر شهرهای شمالی و غربی عراق را در دست گرفته‌اند.

دولت نوری مالکی که از حمايت ايران برخوردار است پس از سقوط پی در پی شهرهای عراق و پيشروی نيروهای داعش به سوی بغداد، از آمريکا خواست که با حملات هوايی مانع پيشروی اين شبه‌نظاميان شود.

احتمال همکاری ایران و آمریکا

ژنرال مارتين دمپسی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، در گفت‌وگويی با راديوی آمريکايی ان‌پی‌آر، از رد کامل همکاری با ايران و نيروهای مورد حمايت آن کشور در عراق پرهيز کرد؛ با وجود اين با تاکيد بر ترديدها گفت برای چنين همکاری احتمالی «راه درازی» در پيش خواهد بود.

رئيس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا می‌گويد يکی از چيزهايی که لازم است آن کشور بداند، اين است که آيا ايران وارد کارزار شده و «از نيروهای امنيتی عراق حمايت می‌کند و به آنها مشاوره می‌دهد».

به گفته اين مقام بلندپايه نظامی «بسيار مهم است پيش از آنکه درباره موضعی تصميم بگيريم، واقعيت‌ها را در صحنه بدانيم.»

آيت‌الله خامنه‌ای روز يکشنبه آمريکا را به سوء استفاده از «جهالت‌ها و تعصب‌های
تعدادی عوامل بی اختيار» در عراق متهم کرد و گفت: « آمريکا از روال کنونی در عراق يعنی برگزاری انتخاباتی با مشارکت خوب مردم و تعيين گزينه‌های مورد اعتماد مردم، راضی نيست زيرا آمريکا به دنبال آن است که عراق تحت سلطه قرار گيرد و افراد گوش به فرمان آمريکا، حاکم باشند.»

با اين حال حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، هفته گذشته با اعلام بی‌خبری از طرح آمريکايی‌ها در عراق گفته بود: «آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است؛ بنابراين اگر کمکی از ما برآيد ما آمادگی داريم.»

جان کری وزير خارجه آمريکا گفته است که دو کشور ممکن است با يکديگر تبادل اطلاعات در مورد عراق داشته باشند.

XS
SM
MD
LG