لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۸

واکنش وزارت خارجه آمریکا به منتقدان پیام نوروزی تیلرسون


مارک تونر،سخنگوی موقت وزارت خارجه آمریکا
مارک تونر،سخنگوی موقت وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی موقت وزارت خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی روز سه‌شنبه، اول فروردین، در پاسخ به خبرنگاری که انتقاد شورای ملی ایرانیان آمریکا، نایاک، از پیام نوروزی تیلرسون را مطرح کرد گفت که فرمان اجرایی «یک وقفه در صدور ویزاهای مهاجرتی و غیرمهاجرتی برای تعدادی از کشورهاست، نه فقط ایران و هیچ قصدی برای آزردن یا تحت تاثیر قرار دادن مردم ایران به هیچ وجه در کار نیست».

رکس تیلرسون در پیام نوروزی نوشته بود: «نوروز زمانی است برای نگاه کردن به سالی که پیش روی است با امید و خوش‌بینی. ما مشتاق جشن گرفتن این بهار تازه با هم هستیم، با امید به این که نوروز صلح و سعادت را برای همه به ارمغان بیاورد.»

سازمان نایاک روز اول فروردین در واکنش به پیام نوروزی وزیر خارجه آمریکا ضمن استقبال از پیام نوروزی تیلرسون به شدت از فرمان مهاجرتی دولت ترامپ انتقاد کرده و نوشت با وجود [این فرمان] «چگونه می توانیم با هم جشن بگیریم».

در بیانیه نایاک آمده است: [این فرمان] «از ورود دانشجویان ایرانی به دانشگاه‌های آمریکا جلوگیری کرده و مانع دیدار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ایرانی با نوه‌های ایرانی‌ـ‌آمریکایی تازه به دنیا آمده شده است.»

مارک تونر در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید آیا نباید در پیام نوروزی امسال به مشکلات سفر برای مردم ایران اشاره می‌شد، گفت پیام نوروزی وزیر خارجه آمریکا «به رسمیت شناختن یک رویداد مهم برای ایرانی‌ها و ایرانی‌آمریکایی‌هاست، نه چیز دیگر، و برابر دانستن این دو (موضوع) بی‌ربط خواهد بود.»

آقای تونر افزود: «ما می‌خواهیم ارتباط بین مردم آمریکا و ایران با تلاش‌های مشترک مردم دو کشور همچنان ادامه یابد و روابطی مستحکم‌تر در سطح مردم‌ با‌ مردم، با تلاش ایرانی‌آمریکایی‌ها بسازیم، و فرمان مهاجرتی اخیر به هیچ عنوان نباید به عنوان پیشداوری درباره مردم ایران تلقی شود. دغدغه ما، امنیت و رفاه مردم آمریکا است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز دوشنبه، ۱۶ اسفند فرمان اجرایی جدیدی را امضا کرد که بر اساس آن اتباع شش کشور عمدتا مسلمان به طور موقت از ورود به خاک ایالات متحده منع شده‌اند.

فرمان اولیه وی که در ماه ژانویه امضا شد از سوی دادگاهی در ایالت واشینگتن و سپس دادگاه تجدیدنظر در سان‌فرانسیسکو ملغی اعلام شد.

بر اساس فرمان جدید، ورود اتباع کشورهای ایران، سودان، لیبی، سوریه، سومالی و لیبی به خاک آمریکا به مدت ۹۰ روز ممنوع است.

XS
SM
MD
LG