لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

واليبال و بسکتبال ايران مغلوب فرانسه شدند


تيم‌های ملی واليبال و بسکتبال ايران در جريان مسابقات قهرمانی جهان، در يک شب مغلوب فرانسه شدند. تيم واليبال با نتيجه ۳ بر يک شکست خورد. بسکتبال نيز با امتياز ۸۱ بر ۷۶ مغلوب شد.

ملی‌پوشان واليبال ايران که پيش از اين بر ايتاليا و روسيه غلبه کرده بودند، ست نخست اين مسابقه را با نتيجه ۱۸-۲۵ واگذار کردند. در گيم دوم با برتری کامل و حساب ۲۵ - ۱۴ برنده شدند. اما در دو گيم بعدی ۱۹-۲۵ و ۲۷-۲۹ باختند تا از صدر جدول به رده چهارم سقوط کنند.

سورمه‌ای پوشان ايران با ترکيب سيدمحمد موسوی عراقی، سعيد معروف، عادل غلامی، امير غفور، فرهاد قائمی، مجتبی ميرزاجانپور و فرهاد ظريف به عنوان ليبرو بازی را آغاز کردند. فرانسوی‌ها نيز با روزيه، اونيوتی، تيريه مگابت، ليروکس، ليگوف و گربنيکوف (ليبرو) به ميدان آمدند.

از نگاه برخی کارشناسان، فرانسه با يک برد در برابر پرتوريکو و شکست مقابل ايتاليا اميد چندانی به کسب امتياز مقابل ايران نداشت. اما آنها از با سابقه‌ترين تيم‌های حاضر در مسابقات به شمار می‌روند و در ۱۴ دوره قبلی حضور داشته‌اند، گرچه تنها افتخارشان کسب مدال برنز سال ۲۰۰۲ به ميزبانی آرژانتين بوده.

فرانسه به کمک بلندزن‌های خود تريه و مگابت، از پشت خط يک سوم زمين ايران را نشانه می‌رفت. در ست دوم ميرزاجانپور با ميلاد عبادی‌پور تعويض شد تا دريافت‌های ايران تقويت شود. شهرام محمودی با آبشارهای فنی‌اش مفيد ظاهر شد. عادل غلامی هم در ست دوم با کسب سه امتياز سرويس، نقش موثری ايفا کرد.

فرانسوی‌ها با شناسايی شهرام محمودی به عنوان مهاجم اول ايران سعی در کنترل او داشتند. تصميمات عبدالله داور دوم کويتی اين مسابقه بارها اعتراض بازيکنان ايران را به همراه داشت. کواچ نيز نسبت به اغلب صحنه‌های روی تور اعتراض می‌کرد. او در جريان بازی پوريا فياضی را به ميدان فرستاد اما تريه و گاپه در تيم مقابل موثرتر بودند.

تاکتيک فرانسه روی آبشار از پشت منطقه يک سوم و توپ‌های بلند استوار بود، جايی که دفاع ايران از کار می‌افتاد. در ست چهارم دو تيم در ۲۵ و سپس ۲۶ برابر بودند. اما فرانسوی‌ها در امتيازهای پايانی هوشمندی به خرج دادند و پيروز شدند. ايران در بازی بعذی، روز شنبه با بلژيک روبرو خواهد شد.

فرانسه با پيروزی مقابل ايران ۷ امتيازی شد و به صدر جدول رسيد. آمريکا هم ۳-۰ پرتوريکو را برد و در رده دوم قرار گرفت. ايتاليا هم با برتری ۳-۱ مقابل بلژيک رتبه سوم را نصيب خود کرد. ايران در رده چهارم است. بلژيک نيز فقط يک امتياز کمتر از ايران دارد.

آخرين شکست بسکتبال

تيم ملی بسکتبال ايران با شکست مقابل فرانسه، جام جهانی ۲۰۱۴ را با يک برد و چهار باخت به پايان رساند. ايران در آخرين ديدار از مرحله گروهی به مصاف فرانسه قهرمان اروپا رفت و ۸۱ بر ۷۶ باخت.

ايران کوارتر نخست را ۲۳ بر ۱۳ به سود خود تمام کرد، در کوارتر دوم و سوم مغلوب شد اما ربع پايانی مسابقه را ۲۷ بر ۱۸ برد. مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نيکخواه بهرامی، اوشين ساهاکيان و حامد حدادی بازيکنان شروع کننده ايران بودند.

درخشش حامد حدادی ستاره ايران در اين تورنمنت در زير سبد فرانسه و ريباندهای او از جلوه‌های اين جدال حساس بود. دو پرتاب سه امتيازی صمد نيکخواه بهرامی و مهدی کامرانی در وقت اول بازی نيز شش هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه را به وجد آورد.
پاس‌های مهدی کامرانی و نفوذهای کاپيتان صمد دفاع فرانسه را آزار می‌داد. در کوارتر دوم اما فرانسه دفاع پرس تمام زمين را در دستور کار خود قرار داده بود و با همين برنامه بازيکنان ايران را تحت فشار می‌گذاشت.

اواخر نيمه نخست، بچيروويچ يارگيری را در دستور کار قرار داد تا بتواند شوت‌های فرانسه را متوقف کند اما سرانجام فرانسه که در تمام دقايق نيمه اول عقب بود، بازی را ۳۱ بر ۳۱ برابر کرد. شوت‌های سه امتيازی اين تيم قدرتمند اروپايی تداوم داشت و بالاخره از قهرمان آسيا پيش افتادند.

در حالی که اکثر هواداران حاضر در سالن ايران را تشويق می‌کردند، دو توپ‌ربايی و امتيازهای جمشيدی و آفاق در دو دقيقه پايانی مسابقه کار را ۷۹ بر ۷۲ کرد. دو دقيقه به پايان مسابقه، اسلم دانک حامد حدادی نتيجه را ۷۹ بر ۷۴ کرد. در نهايت فرانسه ۸۱ بر ۷۶ به پيروزی رسيد تا ايران با قرار گرفتن در رده پنجم از رسيدن به دور دوم جام باز بماند.

ايران در جام جهانی مقابل اسپانيا، صربستان، برزيل و فرانسه شکست خورد و تنها برد خود را مقابل مصر بدست آورد. در ديگر بازی اين گروه، برزيل موفق شد ۱۲۸ بر ۶۶ مصر را شکست دهد.

XS
SM
MD
LG