لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۸

جدی شدن شیوع ویروس خطرناک زیکا


ویروس زیکا از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود
ویروس زیکا از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود

به گزارش شبکه خبری ام‌اس‌ان، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا در گزارشی اعلام کرد که مواردی از بیماری عفونی «زیکا» که ویروس آن به همراه مسافران از آفریقا به آمریکا آورده می‌شود در چند نقطه از این کشور رویت شده است.

زیکا، ویروسی که مرکز شیوع آن غرب آفریقاست و توسط پشه‌های آئدس به انسان منتقل می‌شود باعث بیماری‌های کشنده‌ای چون تب زرد، چیکونگونیا و تب دنگی می‌شود.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا گفته است که ۱۲ مورد ابتلا به این بیماری در ایالت‌های فلوریدا، هاوایی، ایلینوی، نیوجرزی و تکزاس دیده شده است. تمام این موارد در بین افرادی که به تازگی از کشورهای غرب آفریقا به آمریکا بازگشته‌اند مشاهده شده است.

هر چند موارد ابتلا به این ویروس در کشور آمریکا مشاهده شده است، اما به نظر می‌رسد در تمام قاره آمریکا مواردی از آن دیده شده است. تا اواسط ماه اول میلادی سال ۲۰۱۶، موارد ابتلا به زیکا به ۲۰ کشور این قاره گسترش پیدا کرده است. در برزیل زیکا به عنوان بحرانی برای سلامت عمومی اعلام شده است.

ابتلای زنان باردار به زیکا در برزیل باعث تولد نوزادانی با جمجمه بسیار کوچک شده است که باعث عدم رشد مغزی این کودکان می‌شود. بیش از سه هزار و پانصد مورد ابتلا به این ویروس در نوزادان در برزیل گزارش شد است.

نیویورک تایمز در گزارشی خبر از تولد اولین بچه آمریکایی مبتلا به ویروس زیکا در ایالت هاوایی داده بود. مادر این بچه در تابستان امسال در کشور برزیل به سر برده بود و به نظر می‌رسد که در آنجا به ویروس زیکا مبتلا شده است.

در هفته‌های اخیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا توصیه‌هایی برای اتباع این کشور که به کشور برزیل سفر می‌کنند صادر کرده است.

یکی از مشکلات مسئولان بخش پزشکی و سلامت تشخیص بیماری زیکا است. علائم این بیماری مشابه بسیاری از دیگر بیماری‌های عفونی و مفصلی است. از طرفی هشتاد درصد ناقلان این بیماری علائمی از بیماری را در خود نشان نمی‌دهند بلکه فقط ویروس را به بقیه منتقل می‌کنند.

از علائم زیکا تب، جوش و خارش، درد مفصلی، قرمز شدن چشم‌ها، سردرد و تهوع است که روز‌ها ادامه دارد.

هنوز واکسنی برای بیماری زیکا ساخته نشده و تنها راه پیشیگیری از آن جلوگیری از گزیدگی پشه آئدس است.

XS
SM
MD
LG