لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

«مردم نمی‌ترسند»؛ عباس‌زاده: موسوی درست دریافت کرده است


طرفداران میر حسین موسوی و مهدی کروبی از همان روزهای اول پس از اعلام نتیجه انتخابات به خیابان‌ها آمدند
طرفداران میر حسین موسوی و مهدی کروبی از همان روزهای اول پس از اعلام نتیجه انتخابات به خیابان‌ها آمدند
میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالف دولت، با بیان اینکه «لشکرکشی عظیم» نیروهای امنیتی در روز ۱۳ آبان مفهومی‌جز ایجاد ترس ندارد، می‌گوید که کشوری که به نام اسلام اداره می‌شود، نباید با ترساندن مردم اداره شود.

آقای موسوی تازه‌ترین نقطه‌نظرات خود را در گفت‌وگوی ویدئویی تازه‌ای که در سایت‌های خبری کلمه و پارلمان‌نیوز، منتشر شده است، بیان کرده. وی با اشاره به ضرب و شتم معترضان در روز ۱۳ آبان یادآور شده است که «با وجود آنکه [نیروهای امنیتی] به مردم خسارت وارد کردند و آنها را اذیت کردند، اما مردم نترسیدند».

آقای موسوی در این مصاحبه ، با تاکید بر آزادی به عنوان « یک اصل و خواسته فطری انسان» افزود:« ما نمی‌توانیم... برگردیم و هر هزینه‌ای که لازم باشد، تن می‌دهیم و تحمل می‌کنیم.»

بیشتر بخوانید: میر حسین موسوی: نباید کشور را با ترساندن مردم اداره کرد

ماشاء الله عباس زاده، کارشناس ارشد وزارت کشور در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، درباره سخنان آقای موسوی به رادیو فردا می‌گوید: این نکته بسیار کلیدی است و ایشان به درستی آن را دریافته که خواسته‌های مردم ایستا نخواهد بود. مردم متوقف نخواهند شد. این تاکیدی هم که آقای موسوی دارد مبنی بر اینکه «حاضر برای پرداخت هر گونه هزینه ای خواهد بود » نشان از دریافت به نیکی و درستی وی از سخن مردم است که دارد همراهی اش را ادامه می‌دهد.

علیرغم اینکه انتظار فعالین و کوشندگان سیاسی و حقوق بشری در فضای امروز ایران از آقای موسوی تا این اندازه نبود،‌ ولی ایشان از بدو همراهی با مردم و از فردای روزی کودتای ناباور، کماکان مبارزه مدنی خودشان را ادامه داده اند و حتی یک گام هم به عقب ننشستند.

  • همزمان با همین صحبت‌هایی که آقای موسوی اخیرا کرده ما شاهد این هستیم که مدتی است حملاتی مجددا علیه او شروع شده است. از جمله اینکه دبیر کل حزب موتلفه اسلامی،‌ خواستار محاکمه آقای موسوی شده است. روز جمعه هم برخی از امامان جمعه خواستار محاکمه فتنه گران و یا برخورد قضایی با آنها شده اند. فکر می‌کنید که این تهدیدها تاثیری بر خط مشی آقای موسوی خواهد گذاشت؟

این افراد هم بر مبنای اطلاعاتی که از بولتن‌ها و ویژه نامه‌ها و اخبار به گوششان رسیده است فهمیده اند که ترس مردم فرو ریخته است. به تناسب فروریزی ترس مردم،‌ ترس این گروه پرده نشین حاکمیت هم بیشتر شده است. این پروژه کلید خورده است و نقطه نظر و تحلیل بنده این خواهد بود که حلقه‌های محاصره آقایان موسوی و کروبی بیش از پیش تنگ شده است.

ما کماکان مشاهده می‌کنیم که علیرغم صدور پیاپی بیانیه‌هایی که منتشر می‌شود و تقاضا از سوی آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی مبنی بر اینکه اعلام کرده بود که بهترین راه برای فروکش
«به اعتقاد من همه به نیکی دریافته‌اند که راه و صلاح ملت ایران در حال حاضر همانا هماهنگی و همگرایی با خواسته‌های سران اصلاح طلب است. چون کشور ما در یک حالت کاملا قفل شدگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به سر می‌برد.»
کردن آشوب‌های فعلی، طرح بحث وحدت ملی است،‌ اما نه تنها بخش تمامیت خواه و لایه ی کودتاگر حاکمیت هیچ کوتاه نیامده است بلکه ما کماکان شاهد بازداشت‌های فله ای و تدریجی فعالان هستیم این در حالی است که آزادسازی‌ها بسیار به ندرت و اندک است.

  • بعضی از فعالان مدنی و حتی فعالان سیاسی معتقد ند که جنبش سبز برای موفقیتش باید بتواند با اقشار کم درآمد و فقیر جامعه نیز ارتباط برقرار کند. یعنی اینکه خواسته‌های آنان را مطرح کند و وقتی این خواسته‌ها طرح شد آنوقت است که معترضین می‌توانند موفق شوند. نظر شما در این باره چیست ؟

من فکر می‌کنم فراگیری جنبش سبز به گونه‌ای است که عنصر و آیتم اقتصادی یا فقر بر آن چندان تاثیری ندارد. ما در دوم خرداد ماه سال ۷۶ نیز شاهد بودیم که مردم به تنگ آمده، شعارهای جامعه مدنی و حقوق شهروندی آقای خاتمی‌را برگزیدند.

همین خانواده‌های کم‌درآمدی که آقای موسوی با نقد لایحه یارانه‌ها، چه بسا در صدد نوعی یارگیری از این قشر است،‌ ما می‌دانیم که هر روز در دانشگاه‌های کشور تجمعات اعتراضی بر علیه دولت کودتا برگزار می‌شود. این جوانان دانشجو، فرزندان همین خانواده‌های کم درآمد هستند که در ارتباط مستقیم با خانواده‌ها، قطعا آگاهی را همگانی کرده‌اند. و امروز مردم ایران همگی آگاهند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG