لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

پناهجویان ایرانی در آتن؛ همچنان با لبانی دوخته در انتظار


بیشتر از ۴۰ روز از کمپین و اعتصاب غذای گروهی از پناهجویان و فعالان ایرانی در آتن، پایتخت یونان می‌گذرد. اعتصابی که با «لب‌دوزی» برخی از متقاضیان پناهندگی یا هواداران آنها همراه شده است.

البته جرقه این اعتصاب غذا و اعتراض گروهی را دو پناهجوی دیگر زنده بودند؛ وحید فرش‌باف و حمید صادقی، ۴۶ و ۳۵ ساله، دو تن از پناهجوبان ایرانی که می‌گویند بیشتر از ۹ سال است در انتظار پناهندگی به سر می‌برند، از دوم مرداد ماه در برابر ساختمان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آتن، با لبانی دوخته تحصن کردند.

  • روزهای آغازین تحصن

این تحصن گسترش پیدا کرد و بر تعداد هواداران پناهجویان و متحصنین نیز افزوده شد. برخی از پناهندگان ایرانی و نیز گروهی از فعالان مدنی با بازتاب اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، گروهی بزرگ‌تر را به حمایت از پناهجویان ایرانی گرد آورده‌اند.

اعتراضی که نخست با دو نفر آغاز شد، همینک ۲۵ نفر را شامل می‌شود که در شهر آتن «اعتصاب غذا» کرده‌اند. مقام‌های یونانی واکنش چندانی به این تحصن نشان نداده‌اند، اما وزارت خارجه یونان اخیرا اعلام کرد «از بیم حمله گروه‌های ایرانی به سفارتخانه و کنسول‌گری‌های این کشور در سراسر دنیا، این نهاد، خواستار افزایش تدابیر امنیتی این اماکن شده است.» این تصمیم پس از آن اعلام شد که فردی ناشناس کنسولگری یونان در لس آنجلس را تهدید به حمله کرد. گفته می‌شود این تهدید در پی درخواست‌ها و اعتراض‌ها برای اعطای پناهندگی به ایرانیان در یونان انجام شده است. خود پناهجویان در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته‌اند که ارتباطی با این تهدیدات ندارند.

  • ادامه اعتصاب غذا و تحصن در روزهای گذشته

اعتصاب غذا و تحصن‌های اخیر در یونان، گاه دولت یونان را مجبور به پذیرش پناهندگی گروهی از پناه‌جویان کرده است؛ حمید صادقی، یکی از کسانی که لب خود را دوخته بود، و پنج تن دیگر در شهریور ماه با پاسخ مثبت دولت یونان روبه‌رو شدند.

با این همه قوانین سخت‌گیرانه یونان، چندان جای امیدواری برای متقاضیان پناهندگی نمی‌گذارد. آمار نشان می‌دهد که هر سال کم‌تر از یک‌دهم درصد از متقاضیان پناه‌جویی، از دولت یونان پاسخ مثبت و مدارک پناهندگی دریافت می‌کنند. گروه‌ها و فعالان مدافع حقوق بشر می‌گویند، اعتراضات صورت گرفته در پایتخت نشان‌دهنده ضعفی است که در سازوکار اعطای پناهندگی در یونان وجود دارد.

این اعتراضات البته با درگیری‌هایی هم همراه شده است. پیشتر وحید فرش‌باف، پناه‌جویی که از مرداد ماه اعتراض خود را آغاز کرده بود، به رادیو فردا گفته بود، محل اعتصاب غذا در «محاصره پلیس و نیروهای لباس شخصی یونان است».

  • درگیری چند یونانی در لباس متحدالشکل با گروهی از ایرانیان در آتن
سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای بین‌المللی نیز بار دیگر در این فرصت به جمع منتقدان پیوستند. هفته گذشته کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل از مقام‌های دولت یونان انتقاد کرد و از دولت آن کشور خواست تا تقاضای پناهجویان را نادیده نگیرد. گروهی از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های بین‌المللی نیز بخشی از اخبار پناه‌جوبان را منتشر کرده‌اند. در این میان شبکه‌های اجتماعی نیز به پناه‌جویان کمک کرده‌اند تا جمع بیشتری را با فعالیت‌ها و خواست‌هایشان آشنا کنند.

اما علاوه بر مشکلات اداری و سیاسی که در برابر پناه‌جویان قرار دارد، وضعیت کم‌نظیر و نابسامان اقتصادی یونان نیز ممکن است بر مشکلات آنها بیافزاید. بحران اقتصادی که پیش آمده با خود بیکاری همراه داشته است و این بیکاری ممکن است بر نارضایتی عمومی از اعطای پناهندگی تاثیر بیشتری بگذارد، هر چه قدر هم که در واقع اعطای درصد اندکی پناهندگی تاثیری بر وضعیت اقتصادی آن کشور نداشته باشد.
XS
SM
MD
LG