لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

اعضای هیئت هالیوودی از سفر خود به ایران می‌گویند


 دیدار آنت بنینگ و الفری وودارد، بازیگران هالیوودی، با فاطمه معتمدآریا و بهاره رهنما در موزه سینما در تهران
دیدار آنت بنینگ و الفری وودارد، بازیگران هالیوودی، با فاطمه معتمدآریا و بهاره رهنما در موزه سینما در تهران
هفته اول ماه مارس هیئتی از سوی «آکادمی علوم سینمایی آمریکا» به ریاست سید گانیس، رئیس این آکادمی و به دعوت خانه سینمای ایران برای ملاقات با دست‌اندرکاران فیلم و سینما به تهران سفر کرد.

اعضای این هیئت علاوه بر سید گانیس شامل آنت بنینگ هنرپیشه و آلفرد وودارد، فرانک پیرسون و نیل رابینسون نویسنده و کارگردان، ویلیام هوربرگ و تام پولاک، تهیه کننده، آلن هرینگتون مسئول برنامه و نمایشگاه‌های این آکادمیو جیمز لونگلی، مستندساز، بود.

این هیئت طی اقامت خود در ایران با سینماگران ایرانی در تعدادی از سمینارها و کارگاه‌های حرفه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرده و برای سفرهای توریستی به اصفهان و شیراز رفتند.

همزمان با این سفر جواد شمقدری مشاور هنری رییس جمهور ایران در بیانیه‌ای از هیئت اعزامی هالیوود خواست که به خاطر «توهین و اتهام‌زنی به ملت ایران» عذرخواهی کند. اشاره وی به فیلم « ۳۰۰ » و همینطور فیلم «کشتی‌گیر» بود که نام یکی از شخصیت های آن «آیت الله» است.

با وجود اینکه این بیانیه به جنجال‌های این سفر افزود ولی عملا تاثیری بر این دیدار نداشت و بر اساس گفته‌های هیئت آمریکایی، میزبانان ایرانی آن‌ها در هیچ مقطعی عذرخواهی طلب نکردند.

سید گانیس و آنت بنینگ هفته گذشته پس از بازگشت از ایران تجارب خود از این سفر را بازگو کردند.

سید گانیس در مورد خانه سینما به خبرگزاری رویترز می‌گوید که این نهاد به آکادمی علوم سینمایی آمریکا شباهت فراوان دارد و در برگیرنده هنرمندان رشته‌های گوناگون صنعت و هنر سینما است، با این تفاوت که هر یک از شاخه‌های هنری و حرفه‌ای، نهاد صنفی خود را دارد و خانه سینما مرکزی است برای هم‌فکری و هماهنگی آن‌ها در مورد مشکلات مربوط به سینما و فیلم‌سازی در ایران.

«تبادل فرهنگ بدون کارکرد سیاسی»

سید گانیس افزود : « دراین سفر وزارت خارجه آمریکا هیچگونه دخالتی نداشتند. مقام‌های دولتی (ایران) از این سفر مطلع بوده و از آن استقبال کردند، ولی این سفر به هیچ وجه بعد یا کارکرد سیاسی نداشته است.»

آنت بنینگ در مورد بیانیه مشاور هنری محمود احمدی نژاد به روزیترز می‌گوید: «ما از صدور این بیانیه با خبر بودیم ولی بر کارهایی که ما دراین سفر انجام می‌دادیم هیچ تاثیری نداشت. ما یک هیئت فرهنگی بودیم و برای تبادل فرهنگی به ایران رفتيم و این (سفر) هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی نداشت. برنامه ما فقط دیدار با همتایان ایرانی بود و در تمام سفر این دیدارها اجرا شد.»

به گفته آنت بنینگ درهیچ یک از این ملاقات‌ها موضوع عذرخواهی هالیوود از ملت ایران مطرح نشده است، تمام مباحث در جلسات این هیئت مربوط به سینما بوده از جمله سمینار توضیحی، نمایش فیلم و یا جلسات پرسش و پاسخ.

سید گانیس، مدیر آکادمی علوم سینمایی آمریکا، می‌گوید مهمترین نکته‌ای که توجه وی را جلب کرده این است که سینمای ایران با وجود همه مشکلات به تولید فیلم ادامه داده و حتی اگر اجازه پخش در ایران نداشته باشد، محصولات خود را در سایر نقاط جهان به نمایش می‌گذارد و معمولا در میان برندگان جوایز سینمایی هم جای می‌گیرد.

آنت بنینگ در مورد وضعیت زنان درسینمای ایران: «تعداد زیادی از کارگردانان و به خصوص کارگردانان مستند‌ساز، زن هستند. یکی از فعال‌ترین تهیه‌کنندگان درخانه سینمای ایران که می‌کوشد فیلم‌های ایرانی را در جهان به نمایش درآورد زن است. بنابراین زنان در سینمای ایران بسیار فعالند.»
آنت بنینگ نیز اشاره می‌کند که عرصه فیلم مستند در ایران بسیار فعال است. برخی از کارگردانان علاوه بر فیلم‌های داستانی ، فیلم مستند نیز می‌سازند و همین تماس فعال باعث شده که در بسیاری از فیلم‌های داستانی ِ سینمای ایران، عناصر و فضایی مستند مشاهده شود.

آنت بنینگ در مورد وضعیت زنان درسینمای ایران می‌گوید: «تعداد زیادی از کارگردانان و به خصوص کارگردانان مستند‌ساز، زن هستند. یکی از فعال‌ترین تهیه‌کنندگان درخانه سینمای ایران که می‌کوشد فیلم‌های ایرانی را در جهان به نمایش درآورد زن است. بنابراین زنان در سینمای ایران بسیار فعالند.»

در پایان آنت بنینگ افزود که درآینده تلاش خواهد شد که تعداد بیشتری از دست اندرکاران سینمای ایران به آمریکا دعوت شوند، به خصوص بازیگران و فیلمسازان جوان و ناشناس.

او تاکید کرد که با توجه به سختگیری‌های قانونی در مورد فعالیت هنری ِ زنان به خصوص در خارج از ایران، این کار باید با حساسیت و توجه ویژه‌ای دنبال شود.

از نظر خانم بنینگ ادامه تماس بین سینماگران ایرانی و هالیوود را نباید به خطر انداخت.
XS
SM
MD
LG