لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

جعفر پناهی: سرخوردگی، بهت، حیرت


نتایج اعلام شده از سوی رسانه‌های ایران، حاکی از پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

پیش از این اکثر هنرمندان ایرانی از میرحسین موسوی نامزد اصلاح طلب، حمایت کرده بودند.

جعفرپناهی، کارگردان مطرح ایرانی، از فضای ایران بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، می‌گوید:

جعفر پناهی: من دیروز بهانه می‌گرفتم . واقعا دلیل واضحی نداشت عدم رای دادنم . ولی دلم یک حال خاصی بود. و قادر نبودم اینکار را بکنم. دخترم که برای اولین بار است به سن رای دادن رسیده و رفته بود رای داده بود، وقتی برگشت به من گفت که « تو خائنی برای چه رای نمی‌دهی ؟» ناراحت و عصبی بود و این نشانه ذوق و شوق و امیدی بود که در جوانان ایران ایجاد شده بود. تصور آنان بر این بود که واقعا آراء‌شان تاثیرگذار است و می‌توانند کاری انجام دهند، می‌توانند ابراز احساسات کنند، می‌توانند خواسته‌هایشان را به نوعی بیان کنند.

اما امروز صبح ، دخترم سرخورده و بهت زده است. باور نمی‌کند. بغضی دارد که نمی‌تواند خواسته‌هایش را بگوید. سعی می‌کند به چشم ما نگاه نکند. دلش می‌خواهد برود و یک جایی خودش را گم و گور کند. این حالت بهت زدگی را در کل شهر می‌بینیم . همه بهت زده و حیرانند. از اینکه واقعا چه اتفاقی افتاده است؟ حقیقت این است که تقلب محض انجام شده است. هیچ کس نمی‌تواند به صداقت آمار اعلام شده باور داشته باشد به جز آنانی که این برنامه را طراحی و برنامه ریزی کرده‌اند.

خبرهایی که به ما می‌رسید و یا خودمان با سر زدن به جاهای مختلفی کسب می‌کردیم نشان می‌داد که در این چند روزه فضای خوبی سرشار از امید ایجاد شده بود که امروز به ناامیدی تبدیل شده است . مسئله این است که حالا این ناامیدی چه خواهد کرد؟ آیا همان حکم آتش زیر خاکستر را خواهد داشت که آقای رفسنجانی می‌گفتند؟ یااینکه دوباره سکوتی مرگبار حکمفرما می‌شود و بگیر و ببندها و سلب آزادی بیشتر آغاز خواهد شد؟ تا به یک انفجار نهایی برسد.

به نظر شما اعتراض به نتایج اعلام شده صورت می‌گیرد؟ و آیا اعتراض‌ها راه به جایی خواهد برد؟

الان هیچ کس نمی‌داند. همه در ناباوری و شوک به سر می‌برند. باید از شوک بیرون بیایند و امیدوارم راه حل عقلانی را در پیش بگیرند. هم از سوی دولتمردان و هم از سوی مردم . دولتمردان تنها راه عقلانی شان این است که واقعیت‌ها را به طور عریان به اطلاع مردم برسانند و با مردم صداقت داشته باشند و بدانند که مردم می‌توانند بپذیرند و آنان را ببخشند. عقلانیت برای مردم هم این است که هیچ حرکت کوری انجام ندهند . بلکه این امر را به یک شکل سازماندهی شده به نتیجه برسانند. که هیچ اتفاق ناگواری در کشور نیافتد. و به خواسته‌هایشان برسند.

فکر می‌کنید آقای احمدی نژاد دوباره چهار سال دیگر تغییری در روش‌هایش ایجاد خواهد کرد؟

امکان ندارد. ایشان تحقیر بیشتری انجام خواهند داد. مردم را حقیر می‌کنند و سعی می‌کنند حکومت خودشان را بیشتر و بیشتر به مردم اعمال کنند. چهره‌ای که از او پس از رای‌گیری دیدیم دقیقا حالت چهره یک بازنده بود. و حالا به نظر می‌رسد این موضوع او را بیشتر و بیشتر تهیج خواهد کرد تا هر دورغی که می‌تواند بگوید. و این دروغ‌ها هم حد و مرزی نداشته باشد و آنها را اعمال کند. سعی می‌کند که پیشتاز باشد و نهایتا امکان دارد که کارهای خطرناکی از وی سربزند.
XS
SM
MD
LG