لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

روزنامه‌هاى شنبه ۶ شهريور ۱۳۸۹


روزنامه هاى ابتكار و تهران امروز تيتر نخست شماره شنبه خود را به وقوع ۳ سانحه براى هواپيماهاى مسافربرى ايرانى در يك روز اختصاص داده اند.

به نوشته اين روزنامه ها « دو فرود اضطرارى و حادثه خروج يك هواپيما از باند فرودگاه، مهم‌ترين اتفاقات صنعت حمل و نقل در چند ماه اخير بود كه همگى در روز پنج‌شنبه رخ داد و آخر هفته ناخوشايندى براى سه ايرلاين بزرگ هما ، آسمان و ماهان رقم زد. »

علاوه بر دو هواپيماى عازم آلمان و سوئد كه به دليل نقص فنى ناچار به فرود اضطرارى در تركيه شدند به نوشته روزنامه تهران امروز يك فروند « هواپيماى فوكر- ۱۰۰ كه از تهران به مقصد تبريز در حركت بود نيز هنگام فرود در فرودگاه تبريز دچار سانحه شد و پس از خروج از باند فرودگاه در كانالى فرو افتاد.اين حادثه هرچند خساراتى را به هواپيما وارد كرد اما بيش از۱۰۰ مسافر آن جان سالم به در بردند. »

اين روزنامه نوشته « اين سه ‌رخداد هوايى هرچند تلفات جانى نداشت اما بيش از ۵۰۰ مسافر اين پروازها ، هيچ‌گاه مصائبى را كه در اين سفر از سرگذراندند، فراموش نخواهند كرد. »

روزنامه تهران امروز همچنين خبر داده « نماينده تبريز در مجلس شوراى اسلامى كه از مسافران اين پرواز بود ، پس از اتمام ماجرا ، به فرودگاه تبريز نمره صفر داده » و « از نبود نيروهاى امداد و نجات در زمان خروج مسافران و همچنين شرايط غير استاندارد فرودگاه بين‌المللى تبريز به شدت انتقاد كرده است. »

روزنامه ابتكار نيز با اشاره به اينكه « سه حادثه هواپيمايى كه منجر به دو فرود اضطرارى و يك خروج از باند در فرودگاه‌هاى ايران و تركيه باز خبرها را به سوى پروازهاى هواپيماهاى كشور برده » نوشته « اگرچه اين سه فرود به سقوط تبديل نشد و تلفات جانى در بر نداشت اما مشخص نيست با شرايط فعلى و خبرهايى كه هر روز از نشستن اضطرارى هواپيماها مى‌گويد ديگر چه كسى حاضر خواهد بود پرواز‌هاى خود را با هوپيما انجام دهد و جانش را در دستانش نگه دارد. »


در آمد يك سال دولت ۶۹ ميليارد دلار، بدهى دولت ۱۴۰ هزار ميليارد تومان

روزنامه دنياى اقتصاد اظهارات وزير اقتصاد درباره وضعيت ويژه اقتصادى در سال ۸۹ را منتشر كرده و از قول وى نوشته « امسال، سالى حساس و تعيين‌كننده در تاريخ انقلاب است.»

به نوشته اين روزنامه شمس‌الدين حسينى در همايش اصناف و بازاريان كشور از تحريم هاى ناشى از قطعنامه ۱۹۲۹ شوراى امنيت سازمان ملل به عنوان يكى از عوامل تعيين كننده اقتصادى در سال جارى سخن گفته و همزمان به اجراى طرح حذف يارانه ها از سوى دولت به عنوان ديگر عامل تاثير گذار در سال جارى نامبرده است.

وزير اقتصاد همچنين با تاكيد براينكه « اصناف بسيجى و بسيج اصناف يكى از بازوان قدرتمند در اداره امور اقتصادى كشور است » درباره حذف يارانه ها گفته « اين يك انتخاب نيست ، يك اجتناب است. منتها دولت‌هاى نهم و دهم پذيرفته كه اين كار را به دوش دولت‌هاى ديگر نياندازد . دولت‌هاى نهم و دهم مى‌توانستند كشور را همين‌گونه اداره كنند ، دولت‌ يازدهم هم مى‌توانست با همين شرايط اداره كند ، اما دولت دوازدهم ديگر نمى‌توانست. »

همزمان روزنامه جهان صنعت گزارش داده كه درآمد نفتى دولت دهم طى يك سال اخير به ۶۹ ميليارد دلا‌ر رسيده است. »

اين روزنامه با اعلام در آمد دولت دهم از قول معاون برنامه‌ريزى وزير نفت نوشته « ميزان درآمد نفتى دولت نهم نيز به طور متوسط سالى ۳۸ ميليارد دلا‌ر بوده است. »

روزنامه جهان صنعت در عين حال به در آمد نفتى ايران در دوره رياست جمهورى محمد خاتمى نيز اشاره كرده و نوشته « دولت هشتم سالا‌نه ۲۲ ميليارد دلا‌ر درآمد نفتى داشت. »
روزنامه مردمسالارى نيز تيتر نخست شنبه ۶ شهريور ماه خود را به « بدهى ۱۴۰ هزار ميليارد تومانى دولت » اختصاص داده است.

اين روزنامه نزديك به دو ماه پيش ميزان بدهكارى دولت احمدى نژاد را ۱۲۷ هزار ميليارد تومان اعلام كرده بود اما نوشته كه به دنبال تكذيب چنين بدهكارى از سوى « پايگاه اطلاع رسانى دولت » ، بررسى آمارهاى مستند بانك مركزى و طلب كاران دولت نشان مى دهد « دولت بسيار بيشتر از ۱۲۷ ميليارد دلار بدهى داخلى و خارجى دارد كه هنوز پرداخت نكرده است. »

به گزارش روزنامه مردمسالارى ، دولت محمود احمدى نژاد با وجود هزينه كرد ۲۵۶ هزار ميليارد تومانى از اول مرداد ۸۴ تا آخر مرداد ۱۳۸۸« بدهى هاى سنگينى به سازمان ها ، شركت ها و كشور هاى خارجى دارد كه رقم دقيق اين بدهى ها به بيش از ۱۴۰ هزار ميليارد تومان مى رسد و با روند فعلى پرداخت اين بدهى ها بيش از ۱۰ سال طول مى كشد. »

اين روزنامه تاكيد كرده كه براساس بخش گزيده آمارهاى اقتصادى اعلام شده از سوى بانك مركزى « مهمترين بدهى دولت و شركت هاى دولتى ، بدهى ۵۵۴۰۰ ميليارد تومانى به بانك هاى كشور و بانك مركزى است كه عدم پرداخت اين بدهى به بانك ها ، باعث قفل شدن سيستم بانكى و ناتوانى بانك ها در پرداخت وام به صنعت گران و نيازمندان شده است. »

انتشار همزمان اظهارات متناقض فرماندهان سپاه پاسداران

روزنامه هاى جام جم و تهران امروز در شماره شنبه خود همزمان اظهارات متناقض دو فرمانده ارشد سپاه پاسداران درباره حملات احتمالى اين نيرو به كشورهاى منطقه درصورت درگيرى با امريكا يا اسرائيل را منتشر كرده اند.

به گزارش روزنامه تهران امروز رمضان شريف مسئول روابط عمومى سپاه پاسداران ادعا كرده كه « رسانه هاى بين المللى و برخى رسانه‌هاى منطقه‌اى نقل قول‌هاى ساختگى از فرماندهان سپاه منتشر مى‌كنند تا چهره‌اى خشن و تهديد كننده از ايران و سپاه نشان دهند. »

مسئول روابط عمومى سپاه پاسداران همچنين رسانه هاى منطقه اى و جهانى را متهم به ارائه « تصوير غيرواقعى از سپاه » كرده و گفته « آن ها بدون اينكه نامى از فرمانده‌اى ببرند ، اقدام به انتشار سخنان تهديدآميزى عليه كشورهاى منطقه از قول اين فرماندهان مى كنند ، اما تمام مواضع و نظرات سپاه پاسداران انقلاب اسلامى از طريق روابط عمومى سپاه رسما منعكس مى‌شود. »

رمضان شريف همچنين گفته « قدرت نظامى ايران تنها براى دفاع از كشور است و به هيچ‌ عنوان تهديد كننده كشورهاى دوست در منطقه نيست. »

اما همزمان با ادعاى مسئول روابط عمومى سپاه پاسداران ، روزنامه جام جم گقت و گويى با سرتيپ پاسدار على فدوى ، فرمانده نيروى دريايى سپاه پاسداران منتشر كرده و از قول وى نوشته « اگر محلى پايگاه آمريكاست ، بنابراين مربوط به كشورهاى منطقه نيست. »

وى پايگاه هاى آمريكا در كشورهاى منطقه را بخشى از آمريكا دانسته و تاكيد كرده « فلان محل پايگاه آمريكاست ، بنابراين اين محل متعلق به آمريكاست و ما در صورت هرگونه تقابلى ، آمريكايى ها را مورد اصابت قرار خواهيم داد. »

فرمانده نيروى دريايى سپاه در پاسخ به اين پرسش روزنامه جام جم كه « آيا احتمال وجود دارد كه پايگاه‌هاى نظامى دشمنان در سواحل خليج‌فارس نيز مورد حمله قرار گيرند » به موشك هاى « زمين به زمين » و « زمين به درياى » سپاه اشاره كرده و گفته است « هيچ محلى كه مربوط به دشمنان ماست ، به هيچ وجهى از امنيت برخوردار نخواهد بود. هيچ تفاوتى هم نمى ‌كند كه اين محل‌ها در دريا باشند يا در سواحل و خشكى ها. »

نتيجه انتخابات از ۸۲ به بعد؛ « بركت رهبرى رهبر »

روزنامه رسالت اظهارات غلامعلى حدادعادل عليه مطبوعات ،رسانه ها و اينترنت را منتشر كرده و از قول وى نوشته « جنگ نرم را بايد جدى گرفت و آماده دفاع بود. »

به نوشته اين روزنامه حدادعادل كه علاوه بر پدر عروس آيت الله خامنه اى ، رياست كميسيون فرهنگى مجلس هشتم را نيز بر عهد ه دارد ، در اظهاراتى تازه ادعا كرده كه « ميليون ها سايت اينترنتى براى مقابله با انقلاب اسلامى فعاليت مى كنند » و البته گفته « ابزار مهم انقلاب هاى مخملى و رنگين در ۱۵ سال اخير تبليغات و اطلاع رسانى غلط بوده است.»

حدادعادل همچنين فضاى به نسبت باز سال هاى ابتدايى دوره رياست جمهورى محمد خاتمى را زمينه ساز «انقلاب مخملى » توصيف كرده و گفته « با پيروزى اصلاح طلبان يك سلسله روزنامه و مجله وارد ميدان شدند و عكس هاى بزرگى از افرادى كه پيش از انقلاب، ضد مذهب بودن آنها بر همگان اثبات شده بود در صفحات نخست اين روزنامه ها چاپ شد.»

وى همچنين گفته « مجلاتى در اين زمان منتشر شد كه سخنان دشمنان انقلاب به راحتى در آن تبليغ مى شد » و « جبهه دوستداران انقلاب از سال۷۶ تا۸۲ به صورت مداوم زير بمباران تبليغاتى و رسانه اى اصلاح طلبان قرار داشتند. وى در عين حال خواستار ارسال هرچه زودتر « لايحه جامع رسانه از سوى دولت به مجلس شده است.

حدادعادل در عين حال نتايج انتخابات هاى اخير را ناشى از « رهبرى رهبر » توصيف كرده و گفته « به بركت رهبرى هاى رهبر انقلاب اسلامى و آگاهى هاى مردم از سال۸۲ تاكنون در هر عرصه اى كه انتخابات صورت گرفت ، مردم اجازه ندادند وضعيت سال هاى ۷۶ و۷۸ تكرار شود. »
XS
SM
MD
LG