لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

سندیکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی و اتهام «کودتای مخملی»


سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه با انتشار بیانیه ای از مطالب عنوان شده در کیفرخواست معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در روز ۱۱ مرداد ماه انتقاد کرد.

در این کیفرخواست که در نخستین جلسه محاکمه حدود ۱۰۰ بازداشت شده پس از انتخابات ریاست جمهوری قرائت شد، از تشکل‌های کارگری، مانند سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، ‌با بیش از یک هزار عضو، به عنوان یکی از بازوهای اجرایی «کودتای مخملی» در ایران نام برده شده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، مخالفان و منتقدان خود و همچنین تشکل‌های مدنی را به تلاش برای انجام کودتا یا انقلاب مخملین متهم می‌کنند؛ اتهامی که از سوی آنان رد می‌شود.

در کیفر خواست دادستانی در مورد اعتراضات صنفی کارگران از جمله اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، عنوان شد: « افرادی به دلایل مختلف از جمله عقب افتادگی دستمزد خود دست به اعتصاب می‌زنند، اما حواس شان نیست که مؤسسات برانداز در آمریکا به صورت آشکار به مؤسسات دیگر چندین میلیون دلار پول می‌دهند تا به سندیکاهای کارگری در ایران کمک شود.»

مهدی کوهستانی نژاد، مشاور کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری و عضو کنگره کار کانادا، درباره اتهاماتی که به تشکل‌های مستقل کارگری در ایران وارد می‌آید، به «‌رادیو فردا»‌ می‌گوید: « از شروع حرکت‌های کارگری، همیشه برای سرکوب آن این مسئله مطرح بوده که اینها به خارج وابسته هستند. این مسئله را طی ۳۰ سال گذشته همیشه مطرح کردند تا نشان دهند چنین حرکت‌هایی خارج از مدار اصلی مبارزه است.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه که منصور اسانلو و ابراهیم مددی، رییس و نایب رییس آن زندانی هستند، در بیانیه ای مطالب عنوان شده در کیفرخواست را پرونده سازی برای خود و دیگر نهادهای جنبش کارگری توصیف کرد.

آقایان مددی و اسانلو به اتهام اقدام علیه امنیت ملی زندانی هستند. این اتهام در سالیان اخیر از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران به فعالان مدنی وارد شده است؛ اتهامی ‌که از سوی این فعالان رد می‌شود.

در بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه که در سالیان اخیر تحت فشارهای زیادی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی قرار داشته، ارتباط با موسسات آمریکایی مانند NED تکذیب شده و نوشته شده است:« اگر طبق گفته دادستانی، تمامی اسناد در سایت های این موسسات قابل دسترسی است، باید همانطور که در دیگر بندهای کیفر خواست به ذکر مبلغ و ارتباط در مورد دیگران پرداخته شده است، از سندیکا هم به همان نسبت، شفافیت داده می‌شد«.

آقای کوهستانی نژاد می‌گوید: « سندیکای کارگران شرکت واحد با اطلاعیه خود خواست نشان دهد این تهمت ها چیز تازه ای نیست و همیشه وجود داشته است. این در حالیست كه این سندیکا یک نهاد مستقل است، تمام فعالیت های آن علنی بوده است و هیچ چیز مخفی در فعالیت آن وجود ندارد«.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در بیانیه خود با تاکید بر این موضوع که این تشکل مستقل و کاملاً صنفی است نیازی هم به انقلاب مخملین ندارد، افزود:« سندیکا برای ایجاد شرایط بهتر و آگاهی کارگران به وجود آمده است و به هیچ گروه و حزب و حتی دولت و کارفرمایی، وابسته و زیر سلطه نیست و هیج خط و ربطی هم نمی‌گیرد.»

در این بیانیه همچنین در مورد حمایت های اتحادیه های صنفی بین المللی از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه آمده است:« هر گاه در هر نقطه جهان در مورد هر تشکل کارگری بی عدالتی شود، سندیکاهای دنیا از یکدیگر حمایت می‌کنند.»

در سالیان اخیر اتحادیه های صنفی بین المللی، با ده ها میلیون عضو، بارها به اعمال فشارهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی بر تشکل های کارگری اعتراض کرده و در همین ارتباط، بارها با این تشكل ها ابراز همبستگی كرده اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG