لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

بهبود نظر شهروندان آمریکا در مورد ایران، فرانسه و کوبا


ایران که نسبت به نظر سنجی ماه مه ۲۰۰۷ حدود ۱۴ امتیاز داشت، اکنون با ۱۷ امتیاز موقعیت بهتری پیدا کرده است
ایران که نسبت به نظر سنجی ماه مه ۲۰۰۷ حدود ۱۴ امتیاز داشت، اکنون با ۱۷ امتیاز موقعیت بهتری پیدا کرده است
براساس نظر سنجی که اخیرا در آمریکا انجام شده است دیدگاه شهروندان این کشور در قبال کشورهایی نظیر فرانسه ، کوبا و ایران بهبود یافته است. نتایج این نظرسنجی که روز سه شنبه پنجم ماه مه منتشر شد نشان می‌دهد که دلیل این تفاوت در دیدگاه آمریکایی‌ها ممکن است سیاست پرزیدنت اوباما برای تجدید مناسبات آمریکا با جهان خارج باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این نظرسنجی که توسط «دانشگاه کوئینیپیاک» انجام شده است دیدگاه شهروندان آمریکایی به نسبت دو سال قبل فقط در مورد سه کشور بدتر شده است که عبارتند از روسیه، کره شمالی و ونزوئلا.

پیتر براون از مسوولان اجرای این نظرسنجی در «دانشگاه کوئینیپیاک» می‌گوید یکی از دلائیل بهبود عمومی دیدگاه مردم آمریکا در قبال برخی از کشورها ممکن است سیاست‌های باراک اوباما برای تماس بیشتر با جهان خارج باشد.

پیتر براون می‌افزاید: «در عین حال آمریکایی‌ها به طور عموم در حال حاضر نسبت به آینده کشور خود خوشبین‌ترهستند و همین احساس ممکن است دیدگاه آنها نسبت به برخی از کشورهای خارجی را تعدیل و یا بهبود بخشیده باشد.»

این نظرسنجی با پرسش از حدود دو هزار نفر انجام شده که در آن از شرکت کنندگان خواسته شده بود پانزده کشور را با دادن امتیازاتی بین عدد صد تا صفر در جدول «دوست‌ترین» و «دشمن‌ترین» کشور برای آمریکا قرار دهند.

به نظر می‌رسد که مهم‌ترین تغییر در این زمینه در مورد فرانسه روی داده است. در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، فرانسه همواره هدف انتقادات شدید دولت آمریکا بود بخصوص در عرصه سیاست خارجی و موضوع عراق. ولی اکنون دیدگاه مردم آمریکا نسبت به فرانسه بهبود یافته و این کشور به نسبت سال ۲۰۰۷ که این نظر سنجی برای اولین بار انجام شد، با افزليش ۱۲ امتيازی اکنون ۵۷ امتياز دارد.

امتیاز کوبا نیز از ۲۳ به ۳۰ افزایش یافته که احتمالا انعکاسی است از سخنان اخیر پرزیدنت اوباما در مورد بهبود مناسبات با این کشور. و ایران نیز نسبت به نظر سنجی ماه مه ۲۰۰۷ که حدود ۱۴ امتیاز داشت اکنون با ۱۷ امتیاز موقعیت بهتری پیدا کرده است.

دراین نظر سنجی کشورهای بریتانیا با حدود ۸۰ امتیاز، کانادا با حدود ۷۸ امتیاز و اسرائیل با حدود ۶۸ امتیاز از دید افکار عمومی آمریکا «بهترین دوستان» آن کشور تلقی می‌شوند.

در مقابل کشوری که کمتر از همه دوست آمریکا تلقی می‌شود کره شمالی است که امتیاز آن به نسبت دو سال پیش با دو درصد کاهش به ۱۵ تنزل یافته است. این وضعیت احتمالا محصول از سرگیری تنش در روابط واشینگتن با کره شمالی است.

از موارد مهم دیگر تغییر در این نظرسنجی موقعیت روسیه است. روسیه با پنج امتیاز کاهش به نسبت دو سال پیش اکنون ۴۲ امتیاز دارد و احتمالا این بدبینی محصول افزایش نگرانی‌ها در آمریکا در مورد سیاست‌های دولت روسیه است.

در مورد ونزوئلا که هوگو چاوز رئیس جمهور آن از منتقدان و مخالفان همیشگی آمریکا است تغییر محسوسی روی نداده است.

براساس این نظر سنجی میانگین نظر افکار عمومی‌آمریکا در قبال تعداد دیگری از کشورها به این قرار بوده است. هند ۵۹ امتیاز، مکزیک ۵۷ امتیاز، چین ۴۵ امتیاز، عراق ۳۵ امتیاز ، پاکستان ۳۲ امتیاز و دولت خودگردان فلسطین ۲۶ امتیاز.
XS
SM
MD
LG