لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

دفاع مدیر مسئول «جمهوری اسلامی» از موسوی؛ گفت‌وگو با امیر ارجمند


مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در مصاحبه ای که با او در همین روزنامه منتشر شده، در مورد رفتاری که به گفته او «با نخست وزیر امام»‌ انجام شده معترض است و می‌گوید که قوه قضاییه باید در این زمینه پاسخگو باشد.

حجت الاسلام مسیح مهاجری در گفت‌وگوی خود با انتقاد از برخی اظهار نظرها می‌گوید: همین آقایان می‌گویند «اگر دستگاه قضایی آنها را درحصر نگه نمی‌داشت، مردم آنها را می‌کشتند». او افزوده: «اولا که این حرف صحیح نیست و ثانیا باید دید آیا خود ایشان راضی هستند که به این بهانه نگه داشته شوند».

رادیو فردا در گفت‌وگویی با اردشیر امیر ارجمند، مشاور پیشین میرحسین موسوی، که اکنون در پاریس به سر می‌برد، ابتدا ارزیابی او را از گفته‌های مسیح مهاجری در حمایت از میرحسین موسوی، از رهبران معترض به انتخابات سال ۸۸ پرسیده‌ است.

گفت‌وگو با اردشیر امیر ارجمند درباره دفاع مسیح مهاجری از موسوی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:57 0:00
لینک مستقیم

اردشیر امیرارجمند:

آقای مسیح مهاجری فردی است که از ابتدای انقلاب آقای موسوی را می‌شناخته و در جریان بسیاری از امور به ویژه مسایل مربوط به حزب جمهوری اسلامی قرار داشته است. آنچه را که امروز بر آقای مهندس موسوی می‌رود را غیرعادلانه و غیرمنصفانه تشخیص می‌دهد و لذا نسبت به آن اعتراض کرده است؛ از این حبس و حصری که ایشان گرفتار آن هستند و همچنین تهمت‌های ناروایی که در رابطه با مسایل اول انقلاب و غیره نسبت به ایشان گفته می‌شود، آن هم از جانب افرادی که به هر حال منافع خاصی دارند و رفتار سیاسی آنها در گذشته، کاملا مشخص است.

به هر حال ایشان به دستگاه قضایی اشاره می‌کنند و می‌گویند که اینها مربوط به دستگاه قضایی است و قوه قضاییه باید پاسخگو باشد و این دستگاه هم به گفته ایشان تاکنون ، جواب نداده است. به نظر شما چرا قوه قضاییه اصولا به این مسئله ، پاسخی نمی‌دهد؟

چون پاسخی ندارند. به هر حال اگر قرار باشد که کسی را محاکمه کنند، باید که حداقل فرآیندهای قانونی در رابطه با آن فرد، اعمال بشود، مخصوصا در مورد افرادی مانند آقای مهندس موسوی، آقای کروبی و خانم رهنورد.

و چون قوه قضاییه توان این کار را ندارد از آن استنکاف می کند، تا به امروز کسی نیامده به صورت صریح و قانونی، مسوولیت حبس را به عهده بگیرد، به نظرم آقای خامنه ای در صحبت های اخیرشان، مسوولیت را برعهده گرفتند و به هر حال هراتفاقی که می افتد، می بایست که قوه قضاییه در این رابطه موضع معین و مشخصی داشته باشد، اما متاسفانه اینگونه نبوده و ترس و خوف از اینکه اینها در هنگام محاکمه بتوانند از خودشان دفاع بکنند و حقایق آشکار می‌شود، باعث شده تا قوه قضاییه از این کار، دوری کند.

آقای اردشیر امیرارجمند، با توجه به حرف‌های آقای مطهری که گفته بود رهبر جمهوری اسلامی موافق حصر رهبران معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است، آیا این گفته‌های مسیح مهاجری در حمایت از آقای موسوی را می‌شود به گونه‌ای مخالفت با نظر آیت‌الله خامنه‌ای، تعبیر کرد؟

من نمی توانم قضاوتی در مورد نیت و قصد آقای مهاجری بکنم، نکته حایز اهمیت این است که باید ببینیم که چرا واقعا آقای خامنه‌ای در این شرایط، رضایت به پایان حبس و حصر نمی‌دهند.

من فکر می‌کنم که به سود ایشان این هم نیست. ایشان هم خودشان می دانند که در یک بن‌بستی قرار گرفته و خروج از این بن‌بست این خواهد بود که به صورت کاملا شرافتمندانه اجازه بدهند که قای مهندس موسوی از حصر خارج بشوند و نه برنده و نه بازنده‌ای باشد. چون آقای مهندس موسوی به دنبال این نیست.

اما چرا این کار را نمی‌کنند، به نظرم می‌رسد، بیشتر به این دلیل باشد که عده ای در هسته مرکزی قدرت وجود دارند که خروج آقای مهندس موسوی و کروبی را زمینه ساز انتخاباتی می دانند که در آن قطعا جناح اصولگرا اکثریتی نخواهند داشت و جریان اصلاح‌طلب و جریان سبز، اکثریت مجلس را در دست خواهد گرفت و به همین خاطر است که نمی‌خواهند بگذراند این اتفاق بیفتد. در واقع بیشتر ترس از انتخابات است.

اهمیت این اظهارات که توسط مسیح مهاجری، در حمایت از آقای موسوی، مطرح شده، به گمان شما در چه چیزی است؟

به نظرم دارای اهمیت بسیار زیادی است. به هر حال آقای مسیح مهاجری فردی بوده که از همان ابتدا در جریان بسیاری از امور در رابطه با انقلاب قرار داشته، فردی است شناخته شده و مورد اعتماد جریان اصولگرا و بخش مهمی از هسته سخت قدرت و وقتی افرادی به مانند ایشان، به حبس و حصر آقای مهندس موسوی و آن چه که به ایشان روا رفته در این مدت، عتراض می‌کنند، نشان دهنده این است که به هر حال در این رابطه، یک تفاوت دیدگاه عمده در مرکز اصلی قدرت وجود دارد و این مساله بسیار حایز اهمیتی در توازن قوا در ایران است و اینکه باید امیدوار بود، هنوز افرادی در ایران وجود دارند که به دنبال عدالت و حق هستند و ساکت نمی‌نشینند.

XS
SM
MD
LG