لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

نگرانی «عفو بین‌الملل» از وضعیت سلامت آتنا دائمی در پی ۳۱ روز اعتصاب غذا


آتنا دائمی از ۱۹ فروردین در اعتصاب غذا به سر می‌برد
آتنا دائمی از ۱۹ فروردین در اعتصاب غذا به سر می‌برد

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید با گذشت ۳۱ روز از اعتصاب غذای آتنا دائمی، فعال حقوق بشر، در زندان اوین، سلامت او در خطر قرار گرفته و باید فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد. به گفته این سازمان، خانم دائمی «غیرعادلانه» و تنها به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، در بند است.

آتنا دائمی، از ۱۹ فروردین ماه در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد؛ در کنار هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران، که از اسفند ماه سال گذشته و اردیبهشت سال جاری دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

آتنا دائمی گفته است در اعتراض به محکومیت دو خواهر خود، انسیه و هانیه دائمی، اعتصاب غذا کرده‌است.

«عفو بین‌الملل» با اشاره به آغاز اعتصاب غذای آتنا دائمی و با استناد به گفته‌های بستگان او می‌گوید «وضعیت سلامت آتنا رو به وخامت گذاشته است». گفته شده او «۲۱ کیلو وزن کم کرده و دچار عوارضی مانند استفراغ، فشار خون و درد شدید کلیه» شده‌است.

این سازمان مدافع حقوق بشر در گزارش ۱۹ اردیبهشت ماه خود می‌گوید خانم دائمی یک هفته پیش بی‌هوش شده و روز دوشنبه نیز به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده؛ اما پس از انجام چند آزمایش و پیش از آن‌که نتیجه آن‌ها مشخص شود، به زندان بازگردانده شده‌است.

«عفو بین‌الملل» تاکید کرده است پزشکان هشدار داده‌اند وضعیت کلیه‌های آتنا دائمی در شرایط خطرناکی قرار گرفته و لازم است او بستری شده و تحت مداوا قرار گیرد.

این سازمان در عین حال افزوده است که مقام‌های زندان، کمک‌های پزشکی لازم را در اختیار خانم دائمی نگذاشته‌اند. مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به گزارش سازمان عفو بین‌الملل نشان نداده‌اند.

آتنا دائمی در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه کشور»، «توهین به مقدسات و رهبری» و «اختفای ادله جرم» به هفت سال زندان محکوم شده‌است. اما سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر می‌گویند علت محکومیت او «انتشار پست‌هایی پست‌هایی در فیس‌بوک در انتقاد از اعدام‌ها، دیوارنگاری در نقد اعدام، حضور در آرامگاه کشته‌شدگان انتخابات سال ۱۳۸۸ و اطلاع‌رسانی درباره زندانیان سیاسی» است.

XS
SM
MD
LG