لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

اسد: اگر ترامپ به گفته‌هایش عمل کند اتحاد با او علیه تروریست‌ها طبیعی است


رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای گفته است آمریکا در دوره دونالد ترامپ، می‌تواند برای دمشق «متحدی طبیعی» در نبرد علیه آنچه بشار اسد «تروریست‌ها» نامیده، باشد. او در عین حال می‌گوید هنوز در مورد سیاست‌های آمریکا «بسیار محتاطانه قضاوت می‌کند».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

دولت مرکزی سوریه، مخالفان خود را به طور عمومی «تروریست» خطاب می‌کند؛ ائتلافی به رهبری آمریکا در حال حاضر حملاتی را علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و شاخه القاعده در سوریه انجام می‌دهد.

واکنش بشار اسد در پی پیروزی هفته گذشته ترامپ، در پیوند با گفته‌ها و سخنان او در جریان کارزار انتخاباتی‌اش برآورد می‌شود.

ترامپ از سیاست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ستایش کرده و بارها پرسیده‌است چرا نباید با مسکو علیه گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی» در سوریه همکاری کرد.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در عین حال در اوایل آبان، در مصاحبه‌ای در مورد سیاست خارجی ایالات متحده گفته بود، شکست دادن گروه حکومت اسلامی، بر متقاعد کردن بشار اسد، برای کناره‌گیری از قدرت اولویت دارد. کناره‌گیری اسد از قدرت، از مهم‌ترین خواسته‌های دولت فعلی آمریکا و نیز عمده‌ متحدان منطقه‌ای آن است.

بشار اسد در مصاحبه‌ای تازه با شبکه پرتغالی «ار‌ت‌پ» گفته است «هنوز نمی‌شود گفت او چه اقداماتی انجام خواهد داد. ولی اگر… تصمیم داشته باشد با تروریسم مبارزه کند، ما طبیعتا متحد خواهیم بود، اتحادی طبیعی، همان‌طور که با کشورهایی مانند روسیه، ایران و بسیاری دیگر کشورها داریم».

ایران و روسیه از مهم‌ترین متحدان بشار اسد به شمار می‌روند و هر دو کشور نیز در جنگ داخلی سوریه حضور دارند.

اسد در ادامه مصاحبه‌‌ی خود در پاسخ به وعده‌های سیاسی ترامپ در مورد تمرکز بیشتر بر نبرد با «حکومت اسلامی» به جای کنار گذاشتن او، گفته «می‌توان گفت این موضوع امیدبخش است، اما می‌تواند آن را عملی کند؟».

او سپس پرسیده است «آیا می‌تواند به این سو برود؟ با نیروهای مخالف [این ایده] در دولت [خود] چه می‌کند؟ با رسانه‌های جریان حاکم که مخالف او بودند، چه می‌کند؟».

در ادامه، رئیس‌جمهوری سوریه، افزوده است به همین دلیل هنوز تردیدهایی در مورد سیاست‌های رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا وجود دارد: «به همین خاطر ما خیلی محتاطانه در مورد او قضاوت می‌کنیم، به خصوص که او هرگز منصب سیاسی نداشته است».

ترامپ در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز در بهار گذشته، گفته بود روش و سیاست‌های دولت فعلی، در نبردی همزمان با بشار اسد و داعش، در حالی‌که این دو علیه هم‌دیگر در حال نبرد هستند، «جنون‌آمیز» است. او افزوده بود که باید یکی از طرف‌ها را انتخاب کرد.

نامزد حزب جمهوری‌خواه در جریان رقابت‌ها، در عین حال از منتقدان شدید سیاست‌های یکی از مهم‌ترین متحدان اسد در منطقه، یعنی ایران است. ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود توافق اتمی را لغو کند و دولت تهران را به «انجام حملات تروریستی در ۲۵ کشور و ۵ قاره» متهم کرده بود. اتهامی که پیش از این سفارت اسرائیل در واشینگتن، شبیه آن را، علیه ایران مطرح کرده بود.

XS
SM
MD
LG