لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

انفجار در قاهره در آستانه سالگرد اعتراضات مصر


دولت مصر در آستانه سالگر اعتراضات گفته است بیش از ۲۵۰ هزار نیروی پلیس مسئولیت حفظ امنیت را برعهده خواهند گرفت
دولت مصر در آستانه سالگر اعتراضات گفته است بیش از ۲۵۰ هزار نیروی پلیس مسئولیت حفظ امنیت را برعهده خواهند گرفت
بنا بر گزارش‌ها از مصر، صبح روز جمعه چهارم بهمن‌ماه، انفجاری در نزدیکی یکی از مراکز پلیس مصر در قاهره، پایتخت آن کشور رخ داده است، که دست‌کم سه کشته برجای گذاشته است.

تلویزیون دولتی مصر ضمن انتشار خبر انفجار آن را «شدید» عنوان کرد.

وب‌سایت روزنامه الاهرام به نقل از منابع امنیتی می‌گوید دست‌کم ۳۵ نفر در پی انفجار زخمی شده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور مصر نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که خودروی بمب‌گذاری‌شده، عامل انفجار بوده است.

تنها یک روز پیش پنج مامور پلیس در حمله‌ای در بنی‌سویف، در جنوب قاهره، کشته شدند.

ماه گذشته نیز در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده، ۱۶ نفر که اکثر آنها ماموران پلیس بودند در منصوره جان خود را از دست دادند.

مصر در عین حال طی هفته‌های گذشته دست‌خوش تغییرات سیاسی جدیدی شده که با برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی در آن کشور رخ داده است.

همه‌پرسی قانون اساسی در روزهای ۲۴ و ۲۵ دی‌ماه با حمایت ۹۸ درصد از «رای‌دهندگان» روبه‌رو شد، اما اخوان‌الملسلمین، هواداران محمد مرسی که از مخالفان اصلی دولت موقت به‌شمار می‌روند این همه‌پرسی را تحریم کرده بودند.

شواری عالی انتخابات مصر ۲۸ دی‌ماه با اعلام این خبر گفت نزدیک به ۳۹ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده در همه‌پرسی شرکت کردند. این رقم هفت درصد بیشتر از کسانی‌ست که در همه‌پرسی سال ۲۰۱۲ میلادی، زمانی که محمد مرسی قدرت را در دست داشت، رای دادند.

پس از اعلام نتایج آن گروه اخوان‌المسلمین اعلام کرد نتایج آن را جعلی ‌می‌داند و به اعتراضات خود ادامه می‌دهد. اخوان‌المسلمین از هوادران خود خواسته است که دست به تجمعی ۱۸ روزه علیه دولت بزنند. این تجمعات با نزدیک شدن به تاریخ ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) که سالگرد آغاز اعتراضات سه سال پیش در جریان «بهار عربی» است، بار دیگر نگرانی‌هایی را از ادامه تنش‌ها در آن کشور موجب شده است.

دولت مصر در آستانه سالگر اعتراضات گفته است بیش از ۲۵۰ هزار نیروی پلیس، و صدها گروه و گردان ویژه، مسئولیت حفظ امنیت را برعهده خواهند گرفت.

در حال حاضر محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده مصر که خود در پی اعتراضات گسترده در شهرهای بزرگ آن کشور از قدرت برکنار شد، تحت محاکمه است.

خبرگزاری فرانسه سه روز پیش به نقل از منابع قضایی مصر اعلام کرد دور بعدی دادگاه آقای مرسی در ۲۷ بهمن ماه و برای بررسی اتهام «جاسوسی» و همکاری با جنبش حماس برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG