لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

پیام رهبران و مقام‌های جهان در پی درگذشت فیدل کاسترو


رهبران کشورهای جهان به درگذشت فیدل کاسترو، رهبر پیشین انقلاب کوبا، واکنش نشان داده‌اند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به خانواده کاسترو تسلیت گفته و افزوده تاریخ در مورد او قضاوت خواهد کرد. دونالد ترامپ گفته دیکتاتوری بی‌رحم که برای شش دهه مردم کشور خود را سرکوب کرد، درگذشت.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

باراک اوباما

رئیس‌جمهوری آمریکا به خانواده کاسترو تسلیت گفته و می‌گوید تاریخ در مورد تاثیری که او بر کوبا و دیگر نقاط جهان گذاشت قضاوت خواهد کرد. آقای اوباما که در زمان ریاست‌جمهوری او، روابط کوبا و آمریکا پس از دهه‌ها احیا شد، گفته در این زمان که کاسترو درگذشته، آمریکا دست دوستی به سوی مردم کوبا دراز می‌کند. به گفته اوباما، او خود تلاش کرده تا دو کشور گذشته را پشت سر بگذارند و به سوی همکاری در آینده بر اساس آنچه میانشان مشترک است، گام بردارند.

دونالد ترامپ

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، رهبر انقلاب کوبا را «دیکتاتوری بی‌رحم» توصیف کرده است که نزدیک به شـِش دهه مردم خود را سرکوب کرد. به گفته رهبر آینده آمریکا، میراث کاسترو، جوخه‌های اعدام، دزدی، درد‌ و رنجی غیرقابل تصور، فقر و نادیده گرفتن اصول اولیه حقوق بشر بود.

مایک پنس

معاون آقای ترامپ در توئیتر خود گفته «کاستروی سرکوب‌گر مُرد. امید تازه‌ای دمیده‌است. ما در کنار مردم تحت‌فشار کوبا برای رسیدن به کشوری آزاد و دمکراتیک، خواهیم ایستاد».

حسن روحانی

رئیس‌جمهوری ایران کاسترو را «مبارز خستگی‌ناپذیر» نامیده و در گذشت او را به «دولت و ‏مردم مقاوم کوبا و منطقه آمریکای لاتین تسلیت» گفته است. او در نامه‌ای به رائول کاسترو، نوشته «درگذشت برادر گرامی‌تان جناب آقای فیدل ‏کاسترو روس، موجب تأسف و تأثر عمیق گردید».

ولادیمیر پوتین

رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید «او و رفقایش کوبای آزاد و مستقل را ساختند، تبدیل به عناصری تاثیرگذار در عرصه جهانی شدند و بر بسیاری از مردم جهان تاثیرگذار بودند. کاسترو یک دوست واقعی و صادق برای مردم روسیه بود».

بشار اسد

رئیس‌جمهوری سوریه در تلگرامی برای دستگاه رهبری در هاوانا، کوبا را دوست کشورش توصیف کرده و می‌گوید در زمان رهبری او موفق شده از سد تحریم‌هایی قوی و شدید بگذرد و به چراغ راهی برای آزادی دیگر مردمان آمریکای جنوبی و همه جهان تبدیل شود.

شی جین‌پینگ

رئیس‌جمهوری چین در بیانیه‌ای گفته مردم کشورش «دوستی صمیمی و رفیقی نزدیک را از دست داده‌اند». او در عین حال از تلاش‌های کاسترو برای بنیان گذاشتن کمونیسم در کوبا و دیگر نقاط جهان ستایش کرده‌است.

فرانسوا اولاند

رئیس‌جمهوری فرانسه درگذشت یک شخصیت مهم عرصه جهانی را تسلیت گفته، از گشایش در روابط هاوانا و واشینگتن، کوبا و فرانسه، استقبال کرده و در عین حال نگرانی خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در حکومت آن کشور ابراز کرده‌است.

ژان کلود یونکر

رئیس کمیسیون اروپایی می‌گوید کاسترو شخصیتی تاریخی در سده گذشته و تجسمی از انقلاب کوبا بود. با درگذشت او، جهان مردی را از دست داده که برای بسیاری یک قهرمان به شمار می‌رفت… کاسترو یک چهره انقلابی از سده بیستم باقی خواهند ماند و میراث او را، تاریخ به قضاوت خواهد نشست.

وزارت خارجه ترکیه

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید کاسترو «میراثی از ارزش‌ها و ایده‌آل‌ها از خود به یادگار گذاشت. میراثی که روشنگر راه نسل‌های جوان در کوبا خواهد شد». به گفته وزارت خارجه ترکیه، تلاش‌هایی که او زندگی خود را وقف آن کرد، در میان کارزارهای سیاسی مختلفی در سراسر جهان محترم شمرده‌ شد و نه تنها در کوبا، که در سراسر جهان بازتاب پیدا کرد.

---

فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، جمعه گذشته، در سن ۹۰ سالگی، در حالی‌که از رهبری کناره گرفته بود، درگذشت. بنا بر وصیت کاسترو، پیکرش سوزانده خواهد شد. او نزدیک به پنج دهه رهبری کوبا را در دست داشت.

XS
SM
MD
LG