لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۸

درگذشت آخرین انسانی که بر ماه قدم گذاشت


سرنان؛ ۱۲ دسامبر ۱۹۷۲
سرنان؛ ۱۲ دسامبر ۱۹۷۲

یوجین سرنان، فضانورد آمریکایی، آخرین انسانی که بر کره ماه قدم گذاشت، در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

یوجین اندرو سرنان، متولد مارس ۱۹۳۴، ۱۶ ژانویه در بیمارستانی در هیوستون درگذشت.

او سه بار عازم فضا شده بود -از جمله دو بار به ماه- و اگر تلاش‌های سختش نبود، ممکن بود بخت قدم زدن روی قمر زمین را هرگز به‌دست نیاورد.

آخرین ماموریت سرنان، با آپولو ۱۷، به دسامبر ۱۹۷۲ باز می‌گردد. وقتی با هریسون اشمیت بر قمر زمین فرود آمد، موقع خروج از فضاپیمای ناسا، گفت «قدم گذاشتن بر ماه را به همه کسانی تقدیم می‌کنیم که این کار را ممکن ساختند… خدای من! باورنکردنی‌ست».

سرنان یکی از سه فضانوردی بود که تا کنون موفق شده‌اند دو بار به ماه سفر کنند. دو فضانورد دیگر جان یانگ و جیم لاول بودند. پیش از ماموریت آپولو ۱۷ او با آپولو ۱۰ عازم فضا شده بود.

اما آنچه نام سرنان را سر زبان‌ها انداخته، نه فقط قدم زدن بر کره ماه که تلاش‌های فراوان و ثابت‌قدم بودن در برآورده‌کردن رویاهایش بود.

سرنان در شیکاگو، در خانواده‌ای متولد شد که هیچ یک تحصیلات دانشگانی نداشتند. اما او بیش از یک مدرک دانشگاهی گرفت: از جمله مهندسی برق و کارشنانی ارشد در مهندسی هوافضا.

در سال ۱۹۵۸ «هوانورد دریایی» شد، و به جمع افسران زبده‌ای پیوست که مجاز به پرواز برای نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و گارد ساحلی آمریکا هستند.

یوجین سرنان که عاشق پرواز بود، اما به پرواز زیر جو زمین قانع نبود. او در سال ۱۹۶۳ در جمع گروه سوم فضانوردان ناسا برای شرکت در پروژه «جمنای» و «آپولو» انتخاب شد.

پروژه فضایی جمنای به سال‌ها دهه ۶۰ میلادی و رقابت‌های فضایی آمریکا و شوروی باز می‌گردد. پروژه‌ای که پیش از پروژه آپولو، برای بهینه‌سازی فناوری و تکنیک‌های فضایی اجرا شده بود.

پروژه آپولو در دوره ریاست‌جمهوری آیزنهاور آغاز به کار کرد و در دوره جان اف کندی نیز ادامه یافت. کندی که سخت حامی رفت‌وبرگشت سالم انسان به ماه بود، در یک سخنرانی به‌تاکید از آن دفاع کرد.

در مجموع ۶ پروژه‌ای که انجام شد، از زمان نیل آرمسترانگ تا یوجین سرنان، ۱۲ نفر روی ماه قدم زدند. نخستین انسان‌هایی که موفق شدند بر جرم آسمانی دیگری به‌جز زمین، گام بگذارند.

رادیو همگانی آمریکا «ان‌پی‌آر»، از یکی از گفت‌وگوهای سرنان نقل کرده است که «پدرم همیشه می‌گفت: برو بیرون و همه تلاشت را بکن. هیچ‌وقت بهتر از همه، در همه‌چیز نخواهی بود… فقط بهترین تلاشت را بکن و روزی می‌آید، که خودت، خودت را حیرت‌زده می‌کنی».

XS
SM
MD
LG