لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

چین حساب ارزی کره شمالی را مسدود کرد


چین از رفتارهای اخیر پیونگ‌یانگ راضی به نظر نمی‌رسد
چین از رفتارهای اخیر پیونگ‌یانگ راضی به نظر نمی‌رسد
«بانک چین» حساب بانک «تجارت خارجی» را، که مهم‌ترین بانک معامله‌کننده با ارز خارجی در کره شمالی است، مسدود کرد.

خبرگزاری رویترز سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه گفت که ایالات متحده آمریکا ماه مارس گذشته، بانک «تجارت خارجی» کره شمالی، بزرگ‌ترین بانک دولتی و ارزی این کشور را، به اتهام کمک مالی به برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ تحریم کرده بود.

«بانک چین»، بزرگ‌ترین بانک ارز خارجی این کشور طی یک اعلامیه کوتاه گفته است که به بانک دولتی تجارت خارجی کره شمالی اعلام شده که عملیات انتقال پول متوقف و حساب بانکی آن، در بانک چین، نیز مسدود شده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که در گرماگرم تلاش‌ها برای اعمال فشار بر کره شمالی به‌خاطر برنامه هسته‌ای و موشکی آن، انسداد حساب بانکی این کشور اولین نشانه مهم از سوی چین برای برداشتن گام عملی در روند توقف معاملات با پیونگ یانگ به شمار می‌رود.

شانگ لیانگوی، یک کارشناس کره شمالی مقیم چین به رویترز گفته است که «بانک چین احتمالاً به‌خاطر نگرانی از بدنامی خود دست به این اقدام زده است. این یک اقدام سیاسی است، اما منافع خود چین را نیز در این اقدام نباید از نظر دور داشت». چین حامی سنتی کره شمالی و بزرگترین همکار تجاری آن کشور است.

هنوز معلوم نیست که تجارت سالانه ۶ میلیارد دلاری دو کشور پس از این چگونه انجام خواهد شد.

این گزارش می افزاید که طی ماه‌های گذشته ناخرسندی چین از رفتار پیونگ یانگ به طور روزافزونی افزایش یافته است، به‌طوری که بعد از سومین آزمایش هسته‌ای این کشور در ماه فوریه، به تصویب دور جدید تحریم‌های سازمان ملل علیه آن کشور رضایت داده است.

این سری از تحریم‌ها که هفتم مارس اعلام شد، حمل و نقل دریایی و دریافت محموله‌هایی که می‌تواند در برنامه هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ مورد استفاده قرار گیرد را هدف قرار داده است، اما بانک تجارت خارجی کره شمالی در فهرست تحریم‌ها قرار نگرفته بود.

یک منبع آگاه به رویترز گفته است که توقف معاملات بانک تجارت خارجی کره شمالی این نگرانی را در آلمان و فرانسه ایجاد کرده است که بر فعالیت گروه‌های امدادرسانی به مردم، همچنین سفارتخانه های اروپایی در آن کشور تاثیر منفی بگذارد.
XS
SM
MD
LG