لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

چاک بری، از پیشگامان راک‌اند‌رول، درگذشت


مجله رولینگ‌استونز، چاک بری را در فهرست ۱۰۰ گیتاریست برتر جهان، در رتبه شـشم قرار داده‌است
مجله رولینگ‌استونز، چاک بری را در فهرست ۱۰۰ گیتاریست برتر جهان، در رتبه شـشم قرار داده‌است

چاک بری، از نوازندگان، ترانه‌سرایان و خوانندگان مشهور آمریکایی، یکی از پیشگامان سبک راک‌اند‌رول، در سن ۹۰ سالگی در خانه‌اش واقع در میزوری، درگذشت.

خبر درگذشت آقای بری را پلیس روز ۲۸ اسفند ماه اعلام کرده‌است: «پلیس منطقه سنت‌ چارلز، در کمال تاسف اعلام می‌کند که چارلز ادوارد اندرسون بری سنیور، یا آن‌طور که شهره‌است، چاک بری افسانه‌ای، درگذشته است».

بری، خواننده، گیتاریست و ترانه‌سرا، آثاری پرآوازه مانند «جانی بی گود»، «رول اور بیتهون» یا «سوئیت لیتل سیکستین» را از خود به یادگار گذاشته‌است.

ترانه جانی بی گود در «صفحه طلایی وویجر» ضبط شده‌است؛ صفحه‌ای که در فضاپیمای وویجر در سال ۱۹۷۷ قرار داده شد و شامل صداها و موسیقی‌هایی‌ست که گوناگونی مردم زمین را نشان می‌دهد و برای معرفی آن‌ها به مردمان آینده یا باشندگان هوشمند کهکشان، ضبط و نگه‌داری شده‌است.

شماری از آثار او را برخی از گروه‌های و خواننده‌های مشهور دیگر مانند «بیتلز»، «رولینگ‌استونز» و «بیچ بویز» دوباره اجرا کرده‌اند.

بسیاری معتقد هستن چاک بری «پایه‌گذار» سبک راک‌اند‌رول بود. اگر نه «پایه‌گذار»، او از پیشگامان و اسطوره‌های این سبک موسیقی به‌شمار می‌رود.

مجله رولینگ‌استونز، او را در فهرست ۱۰۰ گیتاریست برتر جهان، در رتبه شـشم قرار داده‌است.

XS
SM
MD
LG