لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

دومین مظنون به فرستادن نامه سمی به اوباما بازداشت شد


پس از ارسال نامه‌های سمی به مقامات و انفجار در ماراتون بوستون مارموران امنیتی کاخ سفید آمریکا را تحت کنترل بیشتری قرار دادند
پس از ارسال نامه‌های سمی به مقامات و انفجار در ماراتون بوستون مارموران امنیتی کاخ سفید آمریکا را تحت کنترل بیشتری قرار دادند
پلیس فدرال جیمز اورت داسکی، شهروند آمریکایی مقیم توپالو در ایالت می سی سی پی، را به ظن فرستادن نامه‌هایی حاوی سم رایسین به رئیس‌جمهوری، و نیز یک سناتور و یک قاضی ایالات متحده بازداشت کرده است.

به گزارش منابع خبری آمریکا، اورت داسکی، صبح زود روز شنبه بازداشت شده است. خبرگزاری رویترز نوشته است چنانچه اتهام او ثابت شود، ممکن است به جرم «تولید، عرضه و حمل آگاهانه مواد سمی برای استفاده تسلیحاتی» به حبس ابد محکوم شود.

واشینگتن پست نوشته است که اورت داسکی چهل و یک ساله، هفته پیش اتهام‌هایی که به او وارد شده را رد کرده بود و گفته بود که با کارآگاهان و ماموران تحقیق در این زمینه همکاری کرده است.

منابع خبری آمریکا می‌گویند آقای داسکی از زمانی که مظنون نخست به فرستادن نامه‌های سمی به باراک اوباما و دو تن دیگر، بازداشت و سپس آزاد شد، زیر نظر بوده است.

هفته گذشته، زمانی که پلیس در جست‌وجوی مظنونین به بمب‌گذاری در ماراتون بوستون بود، مقام‌های امنیتی آمریکا خبر از ارسال نامه‌هایی حاوی سم رایسین به رییس‌جمهوری و یک سناتور دادند. در همان زمان رابطه احتمالی بین بمب‌گذاری و نامه‌های سمی رد و اندکی بعد یک شهروند آمریکایی به نام پل کرتیس بازداشت شد.

پل کرتیس که او نیز اهل ایالت می سی سی پی‌ست، مدت زیادی در بازداشت نماند و پس از رفع اتهام‌های وارد شده، آزاد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید پل کرتیس فهرستی از نام‌هایی که ممکن بود با ماجرای ارسال سم رایسین ارتباط داشته باشند را به مقام‌های امنیتی آمریکا داده است. در این فهرست نام آقای داسکی نیز وجود داشت. بنابراین گزارش بین این دو برای نوشتن احتمالی یک کتاب مشترک رابطه‌ای برقرار شده بود که دیری نپایید.

سم کشنده رایسین از طریق تنفس، خوردن یا آشامیدن وارد بدن انسان می‌شود و قدرت مرگ‌آور بودن آن شش هزار برابر بیشتر از سم سیانور است.

جیمز اورت داسکی، دومین مظنون بازداشت شده در این جریان مربی ورزش‌های رزمی‌ست. او فعال سیاسی نیز هست و بنا بر گزارش آسوشیتد پرس با سناتور و قاضی‌ای که به آنها نیز نامه‌های سمی ارسال شده، آشنایی داشت. در سال ۲۰۰۷ پسر قاضی آمریکایی، از حزب دمکرات، رقیب سیاسی داسکی از حزب جمهوری‌خواه، در شهر ورونا بود.
XS
SM
MD
LG