لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

کاخ سفید: پیشروی کردها در سوریه «الگویی» است برای شیوه نبرد با داعش


گروهی از مبارزان «یگان‌های مدافع خلق»
گروهی از مبارزان «یگان‌های مدافع خلق»

کاخ سفید آمریکا پیشروی‌های اخیر نیروهای عمدتا کرد سوریه علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را، به عنوان نمونه و الگویی از نحوه نبردهای حمایت‌شده از سوی ایالات متحده علیه افراطیون توصیف کرد.

جاش ایرنست، سخنگوی کاخ سفید، دوم تیر ماه، در واکنش به خبرهای منتشر شده از پیشروی‌های نیروهای عمدتا کرد ضد «داعش» در سوریه، گفت «فکر می‌کنم این نشان می‌دهد، داشتن یک شریک قادر، موثر و دارای اراده، از چه اندازه‌ای از اهمیت برای آمریکا برخوردار است.»

«یگان‌های مدافع خلق» همراه گروه‌های کوچک‌تری از شورشیان سوری، اول تیر ماه، در ادامه پیشروی‌های خود در مناطقی که در دست حکومت خودخوانده اسلامی در سوریه است، به ۵۰ کیلومتری پایگاه اصلی گروه، یعنی رقه، رسیدند.

پیشروی‌های نیروهای کرد با حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا همراه است که نیروها، اماکن و تجهیزات «داعش» را در عراق و سوریه بمباران می‌کند.

پیشروی اخیر را سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، به نوعی «فروپاشی» افراطیون در مرکز اصلی حضور خود توصیف کرده است.

اما مقام‌های آمریکایی به روند این پیشروی‌ها و ادامه عقب‌نشینی نیروهای حکومت اسلامی، نگاهی محتاطانه دارند.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ایالات متحده که نامش را فاش نکرده، نقل کرده است، گروه موسوم به «حکومت اسلامی» پیشتر این قابلیت را از خود نشان داده است که قادر به تجدید قوا است. نیروهای کرد نیز به زمان بیشتری برای ثبات بخشیدن به آنچه تصرف کرده است، نیاز دارند.

به گزارش رویترز، سرهنگ استیو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفته است این که نیروهای کرد بخشی از راه شمال به جنوب، متصل‌کننده رقه به مرز ترکیه، را در دست گرفته‌اند، کار افراطیون را برای گرفتن نیرو و تجهیزات مشکل می‌کند.

در عین حال مشخص نیست که نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از راه‌های دیگری برای تجدید نیرو و تجهیزات برخوردار نباشند.

گفته‌های تازه کاخ سفید در توصیف روش نبرد با «حکومت اسلامی» در حالی‌ست که پیشتر مقام‌های دولت آمریکا در مواردی از نحوه برخورد ارتش عراق در مبارزه زمینی با نیروهای این گروه انتقاد کرده بودند.

یک ماه پیش از این اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته بود، نیروهای عراقی با وجود آنکه شمارشان در رمادی بیشتر از افراد «حکومت اسلامی» بوده، اما اراده خود را به نبرد و دفاع از دست دادند.

رمادی، مرکز استان انبار، به تصرف حکومت خودخوانده اسلامی درآمده است.

XS
SM
MD
LG