لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

هشدار مقام آمریکایی: افزایش احتمال شیوع ابولا در کشورهای دیگر


امدادگران در حال حمل یکی از قربانیان ابولا در لیبریا
امدادگران در حال حمل یکی از قربانیان ابولا در لیبریا

تام فریدن، مدیر مرکز آمریکایی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، گفته است که احتمال شیوع ویروس مرگبار ابولا در کشورهای دیگر افزایش یافته است.

آقای فريدن که چهارشنبه پنجم شهريور در کشور آفريقايی ليبريا با تلويزيون سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، افزوده است که وضعيت اين بيماری، حتی از آنچه او هراس داشته نيز «بدتر» است.

مدير مرکز کنترل و پيشگيری بيماری‌ها گفته است: «شيوع {ابولا} هر روز بيشتر می‌شود و اين احتمال سرايت آن به کشوری ديگر را نيز افزايش می‌دهد.»

تام فريدن هشدار داده که «هرچه جامعه بین‌الملل برای کمک به ليبريا و غرب آفريقا زودتر متحد شود، همه ما زودتر در امنیت خواهيم بود.»

طی هفته‌های گذشته بیش از ۱۴۰۰ نفر -به طور رسمی- قربانی این ویروس شده‌اند که دارویی ندارد و آمار نشان می‌دهد جان دست کم ۶۰ درصد از بیماران را می‌گیرد.

در عین حال شیوع بیماری در کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون، آن را به نیجریه نیز انتقال داده است. همزمان جمهوری دمکراتیک کنگو، دومین کشور بزرگ قاره آفریقا در مرکز آن نیز از شیوع بیماری در مناطق شمالی خود خبر داده است.

در نیجریه مدارس دولتی تا ماه اکتبر تعطیل اعلام شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها سه کشور غرب آفریقا که ویروس نخست در آنها شیوع پیدا کرد، نیز بیشتر در «انزوا» قرار گرفته‌اند.

هواپیمایی فرانسه از روز ششم مرداد ماه پروازهای خود به سیرالئون را قطع کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حال حاضر پرواز معمول پایتخت‌ آن کشور و لیبریا تنها از سوی هواپیمایی مراکش انجام می‌شود.

یک روز پیش از تصمیم هواپیمایی فرانسه، شرکت «بریتیش ایرویز» نیز اعلام کرد پروازهای خود به سیرالئون و لیبریا را تا سال آینده میلادی متوقف کرده است.

وزیران بهداشت کشورهای بحران‌زده غرب آفریقا قرار است روز پنج‌شنبه در آکرا، پایتخت غنا، گرد هم آمده در مورد اپیدمی تازه گفت‌وگو کنند.

دکتر فریدن در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان در عین حال ابراز امیدواری کرده است «با کمک همه به مردمی که به حمایت احتیاج دارند» بتوان جلوی بیماری را گرفت.

به گفته این مقام ارشد بهداشتی آمریکا، «هر چه زودتر جهان به کمک لیبریا و کشورهای غرب آفریقا بیاید» امنیت برای همه بیشتر می‌شود.

XS
SM
MD
LG