لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

مصر به اسرائیل و حماس پیشنهاد آتش‌بس و مذاکره داد


دست‌کم ۱۸۰ فلسطینی طی حملات روزهای گذشته کشته شده‌اند؛ گروه حماس نیز صدها موشک به خاک اسرائیل پرتاب کرده که تلفات جانی نداشته است
دست‌کم ۱۸۰ فلسطینی طی حملات روزهای گذشته کشته شده‌اند؛ گروه حماس نیز صدها موشک به خاک اسرائیل پرتاب کرده که تلفات جانی نداشته است

خبرگزاری رسمی مصر می‌گوید قاهره برای انجام میانجی‌گری میان اسرائیل و حماس، پیشنهاد داده است که دو طرف از ۹ صبح روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه آتش‌بس برقرار کنند.

طرح دولت مصر از دو طرف می‌خواهد تا ۴۸ ساعت پس از این کار برای انجام مذاکره در قاهره نشست برگزاری کنند.

در این پیشنهاد از اسرائیل خواسته شده است تا حملات هوایی، زمینی و دریایی خود را به غزه متوقف کند و دست به تهاجمی زمینی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، نزند.

پیشنهاد آتش‌بس مصر در حالی ارائه می‌شود که بنا بر گزارش‌ها انتظار می‌رود جان کری، وزیر خارجه آمریکا، برای دیداری راهی آن کشور شود.

اوباما در یک میهمانی افطار، با تاکید بر حق اسرائیل از دفاع از خود در برابر موشک‌پرانی‌های «توجیه‌ناپذیر» در عین حال مرگ غیرنظامیان فلسطینی را «تراژدی» عنوان کرده است.

از سوی دیگر در خود آمریکا نیز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری، از پیشنهاد مصر استقبال و ابراز امیدواری کرده است که این موضوع به بازگشت آرامش کمک کند. او در یک میهمانی افطار، با تاکید بر حق اسرائیل از دفاع از خود در برابر موشک‌پرانی‌های «توجیه‌ناپذیر» در عین حال مرگ غیرنظامیان فلسطینی را «تراژدی» عنوان کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول یک سخنگوی حماس، عصر روز دوشنبه، نقل کرده بود که پیشنهادی به دست این گروه نرسیده و در نتیجه «چنین چیزی ما را متعهد به انجام کاری نمی‌کند».

از سوی دیگر اما روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید حماس این پیشنهاد را بررسی می‌کند.

پیشنهاد مصر مستقیما به حماس ارائه نشده است، چرا که روابط قاهره و گروه حماس اکنون تیره است. قاهره درخواست از حماس برای آتش‌بس و انجام مذاکرات را در نشست اتحادیه عرب ارائه کرده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص از سوی ارتش آن کشور می‌گوید که حماس اکنون برای برقرای آتش‌بسی با بیشتر شرایطی که در سال ۲۰۱۲ برقرار شد، آماده است در عین حال شکلی از کمک را از مصر و کشورهای عربی دریافت می‌کند. اشاره به جنگ غزه در سال ۲۰۱۲ است که با میانجی‌گری دولت اخوان‌المسلمینی مصر به آتش بس ختم شد.

روزنامه جروزالم‌پست نیز از قول مقام‌های فلسطینی در کرانه باختری رود اردن (مرکز تشکیلات خوگردان فلسطینی) می‌گوید حماس «ناامیدانه در جست‌وجوی آتش‌بس است». به گفته این مقام فلسطینی «آنها از قطر، مصر و ترکیه برای برقراری آتش‌بس درخواست کمک کرده‌اند».

به گفته این روزنامه و به نقل از مقام‌ها، حماس از سوی ساکنان فلسطینی نوار غزه نیز تحت فشار است.

دولت اسرائیل قرار است در نشستی در روز سه‌شنبه در این مورد بحث و تصمیم‌گیری کند.

حملات اسرائیل به غزه و موشک‌پرانی‌های حماس به خاک اسرائیل وارد دومین هفته خود شده است.

در این حملات دست‌کم ۱۸۰ فلسطینی کشته و بیش از ۱۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل متحد، زنان و کودکان را بخش قابل توجهی از قربانیان حملات هوایی اسرائیل اعلام کرده است.

مقام‌های رسمی کشورهای گوناگون و در عین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار برقراری فوری آتش‌بس شده‌اند.

نیروهای اسرائیلی در مرز غزه برای انجام عملیات زمینی احتمالی در آماده‌باش به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG