لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

هشدار در مورد «شکاف عمیق» اجتماعی در فرانسه در پی حملات تروریستی


پاتریک کالوار
پاتریک کالوار

رئیس سازمان اطلاعات فرانسه از دولت این کشور خواسته است که منابع بیشتری برای نظارت بر گروه‌‌های راست افراطی در اختیار این سازمان قرار گیرد. پاتریک کالوار هشدار داده است که این کشور به علت شکاف عمیقی که پس از حملات تروریستی در آن به‌وجود آمده، در آستانه یک جنگ داخلی قرار دارد.

به گزارش وب سایت بریت‌بارت، کالوار که این سخنان را پشت درهای بسته در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان مجلس فرانسه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ بیان کرده بود، گفته بود که ترس او تنها از بالارفتن امکانات تخریبی تروریست‌ها نیست؛ بلکه او از عواقب کارهای گروه‌های راست افراطی این کشور هم در هراس است.

نسخه ای از رو نوشت این جلسه، این هفته، در دسترس عموم قرار گرفته است.

کالوار گفته بود که ما به هیچ وجه نباید تسلیم تروریست‌ها شویم «من فکر می‌کنم ما علیه تروریست‌ها پیروز خواهیم شد. هر چند من بیشتر نگران افراطی‌شدن جامعه و جنبش‌هایی که دارد در آن پا می‌گیرد هستم. این چیزی است که وقتی با همکاران اروپایی‌ام حرف می‌زنم مرا بیشتر از هرچیزی نگران می‌کند. ما باید یک زمانی منابعی را برای مقابله با گروه‌های افراطی در نظر بگیریم چرا که رویارویی با آنها اجتناب ناپذیر است.»

ما شاهد یک رویارویی بین گروه‌های راست افراطی و دنیای اسلام خواهیم بود؛ دنیای اسلام، نه اسلام‌گراها.

وقتی از کالوار سوال شده بود که منظورش از «گروه‌های افراطی» چیست، وی پاسخ داده بود که گروه‌هایی که به شدت راست‌گرا یا چپ‌گرا هستند: «گروه‌های چپ افراطی هم دشواری دیگری هستند. ما شاهد یک رویارویی بین گروه‌های راست افراطی و دنیای اسلام خواهیم بود؛ دنیای اسلام، نه اسلام‌گراها.»

از این رونوشت اینطور برداشت می‌شود که کالوار پاسخ راست‌گرایان افراطی به افراط‌گرایان مسلمان را همانقدر خطرناک می‌دادند که تروریسم را و حالا از دولت می‌خواهد که به طور جدی برای مقابله با آنها کاری بکند.

کالوار در ماه مه هم صحبت‌هایش را در کمیته دفاع ملی تکرار کرد. او گفته بود «تمام اروپا در خطر گسترش افکار افراطی قرار دارد. بنابراین ما باید در کشور خود منابعی را برای زیر نظر گرفتن گروه‌های راست‌گرای افراطی که منتظر فرصتی برای مواجهه (با مسلمانان)‌ هستند در نظر بگیریم.»

کالوار می‌گوید که حملات تروریستی احتمال باز هم اتفاق خواهند افتاد. بنابراین این بر عهده ماست که گروه‌هایی را که منتظر این فرصت‌ها برای تهدید جامعه و ایجاد تفرقه در آن هستند را مهار کنیم.

البته رئیس سازمان اطلاعات فرانسه خطر تروریست‌ها و افراطیون مسلمان را هم بسیار جدی می‌داند. او عقیده دارد که اگر آنها در حال حاضر از سلاح‌های ابتدایی استفاده می‌کنند برای این است که امکان انتقال آنها به اروپا را ندارند. این مقام ارشد اطلاعاتی فرانسه هشدار داده که افراطیون اسلام‌گرا، در آینده‌ای نزدیک، گروه‌هایی را داخل اروپا تربیت خواهند کرد که به طور جدی تهدیدی برای صلح جوامع به شمار خواهند رفت.

XS
SM
MD
LG