لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

وزیر دفاع آمریکا: مسلح کردن شورشیان سوریه بازبینی می‌شود


هیگل می‌گوید گزینه‌های مختلفی در مورد شورشیان سوری مطرح است
هیگل می‌گوید گزینه‌های مختلفی در مورد شورشیان سوری مطرح است
چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، برای نخستین بار از سوی دولت خود اعلام کرد، واشینگتن در موضع پیشین خود در مورد کمک به شورشیان سوریه تجدید نظر می‌کند.

این مقام عالیرتبه آمریکایی روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با همتای بریتانیایی خود، به خبرنگاران گفت آمریکا دیگر مخالفتی با مسلح کردن شورشیان در سوریه ندارد و در حال بررسی روش‌های گوناگونی‌ست که از طریق آنها به مخالفان دولت اسد کمک کند.

با این همه وزیر دفاع آمریکا اضافه کرده که شخصا هنوز نمی‌داند این کار، خردمندانه است یا نه.

فیلیپ هموند، وزیر دفاع بریتانیا نیز در کنفرانس خبری مشترک با چاک هیگل گفت از آنجایی‌که اتحادیه اروپا ارسال اسلحه برای شورشیان سوریه را ممنوع کرده کشورش قادر نیست انها را مسلح کند. اما به گفته این مقام بریتانیایی این موضوع تا چند هفته دیگر مجددا بررسی خواهد شد.

هیگل می‌گوید گزینه‌های مختلفی در مورد شورشیان سوری مطرح است و این لزوما به معنی کاربردی شدن آن‌ها نیست. وزیر دفاع آمریکا می‌گوید نهایی کردن این گزینه‌ها باید همراه هم‌پیمانان و جامعه جهانی صورت پذیرد.

به طور عمومی این نگرانی در میان سیاستمداران حاکم در آمریکا وجود دارد که فرستادن اسلحه و کمک‌های نظامی برای شورشیان سوری، امکان دسترسی افراطیون را نیز به آنها در‌پی دارد.

تا پیش از این، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با مسلح کردن شورشیان سوریه مخالفت کرده بود؛ آنچه سال پیش آن را علنا بیان کرد.

روز گذشته، رئیس‌جمهوری آمریکا که برای دیداری در مکزیک به سر می‌برد در مورد سوریه گفت «می‌خواهیم قبل از اینکه هرکاری انجام بدهیم مطمئن شویم که نتیجه آن مفید است و اوضاع را پیچیده‌تر از این نمی‌کند و قربانی بیشتری برجا نمی‌گذارد.»

آمریکا تاکنون به ارسال کمک‌های «غیرنظامی» به شورشیان ادامه داده است. اما پس از انتشار گزارش‌های دو هفته گذشته در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، فشار گروهی از سیاستمداران آمریکایی بر دولت اوباما، برای حمایت بیشتر از شورشیان سوریه، افزایش یافت. بخشی از جمهوری‌خواهان از دولت خواسته‌اند تا دست به اقدامی نظامی بزند.

جنگ داخلی در سوریه بیش از دو سال است که ادامه دارد و تا کنون بر پایه تخمین سازمان ملل متحد جان بیش از هفتاد هزار نفر را گرفته است. نبردهای مسلحانه میان مخالفان از یک سو و ارتش و هواداران دولت سوریه از سوی دیگر، پس از آن آغاز شد که تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان به حکومت بشار اسد به شدت سرکوب شد.

گروه‌هایی از مخالفان مسلح در سوریه با ارتش و هوادران اسد درگیرند که در میان آنها گروه‌های افراطی اسلام‌گرا نیز حضور دارند.
XS
SM
MD
LG