لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا برای آزادی آمریکایی‌ها در ایران


اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، به اتفاق آرا، با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آزادی سه زندانی آمریکایی در ایران شدند.

این قطعنامه که شامگاه دوشنبه، با ۳۹۱ رای موافق و بدون هیچ مخالفتی به تصویب رسید، همچنین از جمهوری اسلامی می‌خواهد تا برای یافتن رابرت لوینسون، یک آمریکایی دیگر که حدود هشت سال پیش در ایران ناپدید شده، با دولت آمریکا همکاری کند.

دولت اوباما بارها از تهران خواسته تا آمریکاییان زندانی در ایران را آزاد کند؛ آنچه تا کنون با واکنشی عملی از سوی تهران همراه نبوده است.

نزدیک به چهار سال است که امیر حکمتی ۳۱ ساله، متولد ایالت آریزونای آمریکا در ایران زندانی است. اوگفته است برای دیدار مادر بزرگ و دیدن زادگاه پدر و مادرش به تهران رفتو ولی پس از اندکی اقامت در پایتخت ایران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از مدتی بی‌خبری، مقام‌های جمهوری اسلامی او را به جاسوسی متهم و به اعدام محکوم کردند، ولی پس از مدتی محکومیت او به ده سال زندان کاهش یافت.

ولی دن کیلدی، عضو دمکرات مجلس نمایندگان، که خانواده حکمتی در حوزه انتخابیه او سکونت دارند می گوید آقای حکمتی «بی‌گناه» و یک «زندانی سیاسی» است.

دن کیلدی، پیش از این در گفت‌وگویی با رادیو فردا گفته بود امیدوار است که دولت ایران درک کند، کنگره آمریکا گرچه در بسیاری مسایل دیدگاه متفاوتی ابراز می‌کند، در مورد شهروندان زندانی در ایران رای یگانه‌ای دارد.

آقای کیلدی گفت: «دولت ایران تا هنگامی که [به گفته او] این زندانیان سیاسی را آزاد نکرده در جامعه جهانی پذیرفته نخواهد شد».

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، هم در بیانیه‌ای که روز سه شنبه نسخه‌ای از آن در اختیار رادیو فردا قرار گرفت، گفته است که اگر مقام های ارشد دولت ایران قادر به آزادی شهروندان آمریکایی از زندان‌های ایران نشوند، نمی‌توان به آنها در اجرای مفاد توافق هسته‌ای اطمینان داشت.

آقای رویس در دوازدهم خرداد ماه جاری در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که بعضی از این آمریکاییان در ایران «تحت شکنجه» قرار گرفته‌اند. او ابراز امیدواری کرد که با این زندانیان رفتار بهتری بشود و هرچه زودتر آزاد شوند.

سعید عابدینی کشیش ۳۵ ساله آمریکایی، از اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی در زندان به سر می‌برد و جیسون رضاییان، گزارشگر روزنامه واشینگتن‌پست، هم که به اتهام جاسوسی محاکمه می‌شود، نزدیک به یک سال است که در اوین زندانی است.

اعضای خانواده‌های شهروندان زندانی در ایران، اوایل ماه جاری میلادی در نشست ویژه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حضور یافتند و به پرسش‌های اعضای کمیته پاسخ دادند.

در پایان این نشست خواهر امیر حکمتی و همسر کشیش سعید عابدینی هر یک به طور جداگانه با رادیو فردا گفت‌وگو کردند.

سارا حکمتی خواهر امیر حکمتی که مانند برادرش در آمریکا متولد شده سرانجام پرونده امیر را با سرنوشت مذاکرات هسته‌ای در دهم تیر ماه مربوط می‌داند و می‌‌‌گوید « در نوامبر گذشته روند پژوهش‌خواهی امیر یکباره متوقف شد و اکنون وکیل مدافع می‌کوشد که موضوع آزادی مشروط او را با توسل به رهبر جمهوری اسلامی و رئیس قوه قضاییه پی بگیرد».

خانم نغمه عابدینی، همسر کشیش سعید عابدینی، هم با اشاره به وضع نامطلوب جسمانی او و فشارهای روانی در زندان رجایی شهر کرج می‌گوید «همسرم نزدیک به سه سال است که زندانی است. آخرین خبر هم اینکه در زندان رجایی شهر کرج، به مشکلات جسمانی و خونریزی داخلی مبتلاست و شرایط جسمی‌اش خوب نیست و فشارهای روحی و روانی هم بیشتر و بیشتر شده. فکر می‌کنم ماه آوریل بود که نزدیک به ۵۰ نفر را در زندان رجایی شهر اعدام کردند، از زندان‌های مختلف [به آنجا] آورده بودند و این اعدام‌ها، فشارهای روحی زیادی بر او وارد آورده. [سعید] از بچه هایش دور است. بچه ها بیشتر عمرشان، پدر را ندیده‌اند».

در قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا دو بار بر لزوم آزادی فوری شهروندان این کشور توسط دولت ایران تاکید شده و از دولت اوباما نیز خواسته شده تا به تلاش‌های خود برای آزادی آنها ادامه دهد.

سنای آمریکا هم در ۱۲ ماه مه امسال، ۲۲ فروردین ماه گذشته، قطعنامه مشابهی را به اتفاق آرا تصویب کرده بود.

XS
SM
MD
LG