لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

مجلس نمایندگان آمریکا خواستار توضیح در مورد «شنود» مکالمات با مقام‌های اسرائیل شد


نامه کمیته نظارتی مجلس نمایندگان به مایکل راجرز، مدیر ان‌اس‌ای (در تصویر) فرستاده شده است
نامه کمیته نظارتی مجلس نمایندگان به مایکل راجرز، مدیر ان‌اس‌ای (در تصویر) فرستاده شده است

مجلس نمایندگان آمریکا از سازمان امنیت ملی آن کشور، «ان‌اس‌ای»، خواسته است، در مورد گزارش‌های مربوط به شنود مکالمات نمایندگان آمریکایی و مقام‌های اسرائیلی در خلال مذاکرات اتمی با ایران، توضیحاتی ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان، خواسته‌‌است تا «ان‌اس‌ای» به «نگرانی‌ها» در مورد «احتمال شنود نمایندگان کنگره آمریکا» در جریان ارتباط آنها با مقام‌های اسرائیلی پاسخ دهد.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال، هشتم دی‌ماه، گزارشی منتشر کرده بود که دولت باراک اوباما در خلال مذاکرات هسته‌ای خود با ایران، مکالمات مقام‌های اسرائیلی، به‌ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن کشور، را شنود می‌کرده‌ است.

یک روز پس از آن جیسون چفتز، رئیس کمیته نظارتی مجلس نمایندگان، و ران دو‌سانتیس، رئیس یک کمیته فرعی آن، به مایکل راجرز، مدیر آژانس امنیت ملی ایالات متحده نامه نوشتند.

در گزارش منتشر‌شده در «وال‌استریت‌جورنال» آمده است سازمان امنیت ملی آمریکا، زمانی متقاعد شده بود که دولت اسرائیل ممکن است بدون اطلاع به واشینگتن دست به انجام حملات هوایی علیه ایران بزند. این موضوع ظاهرا «شنودها» را افزایش داده است.

پس از آن مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که نتانیاهو قصد عملی برای انجام حمله به ایران ندارد، اما «شنودها ادامه پیدا کرده است؛ چراکه می‌خواستند «میزان آگاهی اسرائیل از جزئیات مذاکرات هسته‌ای با ایران را مشخص کنند».

بنا بر گزارش منتشر‌شده این «شنودها» در عین حال جزئیاتی را از تلاش‌های اسرائیل در دستگاه قانون‌گذاری آمریکا و برخی ارتباطات قانون‌گذاران و گروه‌های یهودی‌آمریکایی را نیز در بر گرفته است.

دولت آمریکا به خود گزارش واکنشی نشان نداده اما بر حمایت قاطع از تل‌آویو تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG