لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

«احضار و بازجویی» شماری از معترضان به اعدام ۲۰ زندانی در ایران


حسن امینی، حاکم شرع مردمی سنندج
حسن امینی، حاکم شرع مردمی سنندج

وب‌سایت «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» ۲۴ مرداد، خبر داد که شماری از معترضان به اعدام‌های اخیر ۲۰ زندانی در ایران، از جمله حسن امینی و هاشم حسین پناهی از سوی اداره اطلاعات سنندج احضار و بازجویی شده‌اند. آقای امینی حاکم شرع مردمی سنندج و آقای حسین پناهی، از مدرسان علوم دینی و مسئولان دفتر حسن امینی‌ست.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــــرام رادیو فردا|

به گفته این وب سایت، حسن امینی روزهای شنبه و یک شنبه، ۱۶ و ۱۷ مرداد، به اداره اطلاعات سنندج احضار و بازجویی شده‌است.

او به وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفت که دراین روزها از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب بازجویی شده است.

به گفته آقای امینی، مقام‌های اداره اطلاعات سنندج دراین بازجویی‌ها، بیانیه او در اعتراض به اعدام زندانیان را «تشویش اذهان» عمومی خوانده و گفته‌اند که برای او «پرونده تشکیل» داده و آن را به دادگاه خواهند فرستاد.

آقای امینی همچنین گفت که مقام‌های اداره اطلاعات از بیانیه او درباره اعدام زندانیان و ملاقات او با خانواده اعدام‌شدگان «خیلی عصبانی» بودند و از او خواسته‌اند که «تعهد» بدهد، دیگر چنینی اقداماتی انجام نمی‌دهد؛ اما او «تعهد» نداده است.

مقام‌های قوه قضائیه ایران در ۱۲ مرداد ماه از اعدام ۲۰ نفر از کسانی که گفته می‌شود عضو گروه «توحید و جهاد» بودند، خبر دادند. دادستانی کل ایران، اعدام‌شدگان را به انجام «اقدامات تروریستی» در سه استان کشور متهم کرده‌است.

این اعدام‌ها با اعتراض‌های بین‌المللی و نیز اعتراض‌هایی داخل ایران روبه‌رو شده‌است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای این اقدام را یک «بی‌عدالتی بزرگ» خوانده است. مقام‌های ایرانی به این واکنش‌ها اعتراض کرده و تاکید کرده‌اند این ۲۰ نفر، به دلیل «اقدامات تروریستی» از جمله «ترور روحانیون اهل سنت» اعدام شده‌اند. مقام‌های ایرانی در عین حال «شکنجه‌شدن» این افراد را نیز رد کرده‌اند.

در ایران مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از جمله چهره‌های شناخته‌شده‌ای بود که چندی پس از تائید خبر این اعدام‌ها، با اشاره به شرایط «حساس» منطقه، این اقدام را «به‌دور از دوراندیشی و سعه‌صدر» توصیف کرد.

عمده اعدام‌شدگان کُرد و سنی‌مذهب بودند.

برخی از معترضان به اعدام‌ها می‌گویند آن‌ها از حقوق اولیه برای دفاع از خود و نیز دسترسی به دادگاهی عادلانه برخوردار نبودند.

از جمله حسن امینی که در بیانیه ای اعلام کرده بود «ابتدایی‌ترین حقوق دینی و قانونی» از جمله حق داشتن وکیل و دادن فرصت دفاع، از این زندانیان «سلب» شده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید حسن امینی «تنها کسی نیست» که به دلیل اعتراض به اعدام‌های دسته‌جمعی اخیر «احضار و تحت بازجویی قرار گرفته» است. به گفته این کمپین، هاشم حسین پناهی، نیز روز ۱۸ مرداد ماه در اداره اطلاعات سنندج بازجویی شده‌است.

XS
SM
MD
LG