لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

سومین شکست ایران در جام جهانی بسکتبال


تیم ملی بسکتبال ایران در سومین دیدارش در جام‌ جهانی بسکتبال به مصاف صربستان رفت و با نتیجه ۸۳ بر ۷۰ مغلوب شد. ایران در اغلب لحظات این مسابقه نمایش خوبی داشت، اما عملکرد ضعیف در کوار‌تر سوم باعث شد نتیجه را واگذار کند.

ایران و مصر تنها تیم‌های حاضر در گروه نخست جام جهانی ۲۰۱۴ هستند که هنوز موفق به کسب پیروزی نشده‌اند. در دیگر بازی این گروه، فرانسه موفق شد با اختلافی چشمگیر بر مصر غلبه کند. بازی بعدی ایران روز چهارشنبه مقابل مصر برگزار خواهد شد. آخرین رقیب ایران در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۴، تیم ملی فرانسه است.

صرب‌ها در تیم یوگسلاوی در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ دو دوره متوالی توانسته به مقام قهرمانی جهان برسد. آن‌ها در دوره قبلی نیز رتبه چهارم جام جهانی را نصیب خود کردند. مدال نقره المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و سه جام قهرمانی اروپا در فهرست افتخارات این تیم درج شده است.

بازیکنانی از لس آنجلس کلیپرز، مالاگا، زسکا مسکو، فنرباغچه و بایرن مونیخ در تیم پر ستاره صربستان عضویت دارند.

مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه بهرامی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی بازیکن‌های شروع کننده در مصاف با این تیم بودند. اصغر کاردوست، ارسلان کاظمی، روزبه ارغوان، محمد جمشیدی، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی و آرمان زنگنه سایر اعضای تیم ملی ایران در جام جهانی هستند.

ایران با استفاده از قدرت حامد حدادی در زیر سبد از حریف اروپایی‌اش ۸ بر ۵ پیش افتادند و با دفاع خوب اجازه کار به بازیکنان زیر سبد حریف نمی‌دادند. کوار‌تر نخست که رقابتی پایاپای بود با برتری ۲۱ بر ۱۸ به سود صربستان تمام شد.

کوار‌تر دوم حتی از این هم نزدیک‌تر بود و ایران ۲۱ بر ۲۰ مغلوب شد. حدادی که در اوج قرار دارد و در این بازی نیز به مراتب موفق‌تر از دو دیدار قبلی ظاهر شد، در دو حرکت پیاپی توانست چهار امتیاز با اسلم دانک کسب کند. او دو دقیقه مانده به پایان این کوار‌تر چهار خطایی شد و روی نمیکت نشست تا ارسلان کاظمی به زمین بیاید.

صربستان بهترین بازی خود را در کوار‌تر سوم ارائه کرد. اشتباه‌های فردی بازیکنان ایران نیز چشمگیر بود و طی شش دقیقه حتی یک امتیاز هم کسب نشد. سرانجام کاپیتان صمد طلسم شش دقیقه‌ای را شکست و چهلمین امتیاز را برای قهرمان آسیا گرفت.

بازی دو تیم در کوار‌تر پایانی باز هم روندی برابر یافت و حتی شاگردان بچیروویچ بهتر از رقیب بازی کردند و از حیث نتیجه‌گیری، بهترین بخش از نمایش ایران در این مسابقه بود.

پرتاب سه امتیازی حامد آفاق وارد سبد صربستان شد و سالن گرانادا را به وجد آورد. نیکخواه بهرامی نیز با نفوذ به زیر سبد دو امتیاز دیگر نیز کسب کرد و در طرف مقابل هم تیم اروپایی با شوت‌زنی به امتیاز می‌رسید.

در این مسابقه حامد حدادی در روزی پر فروغ با کسب ۲۹ امتیاز بهترین بازیکن میدان شناخته شد. نمانیا بیلیکا هم با ۱۸ امتیاز بهترین بازیکن صربستان بود. او عضو تیم فنرباغچه ترکیه است.

در سایر دیدار‌ها تیم شگفتی‌ساز سنگال توانست کرواسی را مغلوب کند. نماینده آفریقا در دیدار پیشین نیز تیم صاحب سبک پرتوریکو را به زانو درآورده بود.

جالب‌ترین اتفاق در بازی‌های روز دوشنبه، نمایش قابل تحسین فیلیپین در برابر آرژانتین بود. تیم دوم آسیا ۸۱ بر ۸۵ به قهرمان المپیک آتن باخت. آن‌ها مقابل کرواسی نیز با اختلاف سه امتیاز مغلوب شدند و شکستشان در برابر یونان هم خفیف بود.

آمریکا ۹۸ بر ۷۷ مقابل ترکیه پیروز شد. استفن کوری، درک رز و کایری ایروینگ سه گارد راس تیم ایالات متحده هستند. کلی تامپسون، جیمز هاردن، رودی گی، کنت فرید، دیمار دارنل دروزان، آنتونی دیویس، دامارکوس کازینز، آندره دروموند و می‌سون پلاملی دیگر بازیکنان تیمی هستند که مدعی شماره یک قهرمانی در این مسابقات محسوب می‌شود.

کره جنوبی دیگر نماینده آسیا در این رقابت‌ها، دو شکست متوالی را مقابل آنگولا و استرالیا متحمل شده است.

XS
SM
MD
LG