لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

کری اظهارات اخیر خامنه‌ای را «بسیار نگران‌کننده» دانست


جان کری، وزیر خارجه آمریکا
جان کری، وزیر خارجه آمریکا

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفت که سخنان روز شنبه رهبر جمهوری اسلامی در مورد ادامه سیاست قبلی خود در برابر آمریکا، با وجود توافق جدید هسته‌ای با غرب، «مایه تشویش خاطر» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری این مطلب را در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی که روز سه‌شنبه، ۳۰ تیر، پخش شد عنوان کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر و فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۲۷ تیر، در دو سخنرانی در برابر دولتمردان و سفیران کشورهای اسلامی و در خطبه‌های نماز عید فطر تهران گفت که سیاست ایران در مقابل آمریکا «در هر صورت، هیچ تغییری» نخواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اختلاف «۱۸۰ درجه‌ای» سیاست‌های ایران و آمریکا گفت که جمهوری اسلامی از حمایت «دوستان» خود در منطقه دست نخواهد کشید.

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات، در مصاحبه با العربیه گفت: «نمی‌دانم در این برهه از زمان این اظهارات را چگونه باید تعبیر کرد، جز این‌ که آن را تحت‌اللفظی قبول کرده و بگوییم که سیاستش این است.»

جان کری افزود: «اما به این امر هم واقفم که اغلب، اظهارنظرهایی در صحنه عمومی می‌شود و در عین حال اموری ممکن است شکل بگیرد که با این اظهارات تفاوت دارد.»

آقای کری اضافه کرد: «اما اگر سیاست او این است، بسیار نگران‌کننده و مایه تشویش خاطر است.»

علی خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنان اخیر خود به‌ویژه بر حمایت از «دوستان» جمهوری اسلامی در سوریه، یمن، بحرین، فلسطین، لبنان و عراق تأکید کرد.

جان کری در این زمینه گفت که به باور او هم‌پیمانان عرب ایالات متحده از «توان» رویارویی با «مداخله ایران در منطقه» برخوردارند.

او تصریح کرد: «باور باراک اوباما، رئیس جمهور، و ارزیابی‌های نظامی و اطلاعاتی ما این است که اگر آنها [هم‌پیمانان عرب] سازماندهی درستی انجام بدهند، تمامی کشورهای عرب، در ارتباط با دفع این گونه فعالیت‌ها، توان بالقوه و استفاده‌نشده‌ای دارند که بسیار بسیار قابل توجه است.»

ایران و شش قدرت جهانی روز سه‌شنبه، ۲۳ تیرماه، به توافقی جامع و نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این امر باعث نگرانی برخی از کشورهای عرب منطقه شده‌ است.

در میان کشورهای مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، در مقاطعی، موضع تندتری در قبال ایران و در عین حال موضعی نزدیک‌تر به هم‌پیمانان عرب قدرت‌های غربی از خود نشان داده بود.

در آخرین تحولات، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۳۰ تیر، خبر داد که لوران فابیوس اعلام کرده‌است که هفته آینده برای گفت‌وگو «در مورد تمامی موضوعات» به تهران سفر می‌کند و با رئیس‌ جمهوری ایران نیز دیدار خواهد داشت.

تأکید چین بر همکاری جهت تضمین اجرایی توافق اتمی

به نوشته رویترز، شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود گفت که چین قصد دارد با آمریکا و دیگر طرف‌ها در زمینه تضمین اجرایی توافق اتمی با ایران همکاری کند.

شی جین‌پینگ در این تماس تلفنی افزود: «چین و ایالات متحده در خلال مذاکرات همکاری نزدیکی داشتند و این امر برای مناسبات دو کشور مفید است.»

او در ادامه گفت: «این توافق پیام مثبتی به دنیا می‌فرستد با این مضمون که جامعه بین‌الملل قادر است مناقشه‌های اصلی خود را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کند.»

چین و ایران روابط نزدیک دیپلماتیک و اقتصادی دارند و وانگ یی، وزیر خارجه چین، در زمینه ترغیب واشینگتن برای رسیدن به توافق نهایی اتمی با ایران از طرف‌های فعال در صحنه گفت‌وگوها بوده‌ است.

XS
SM
MD
LG